ذبیح اللّه خدائیان
رئیس سازمان بازرسی کل کشور:

نباید خودرو در بورس عرضه می‌شد

سازمان بازرسی کل کشور به عرضه خودرو در بورس ورود کرده چراکه زمانی که شورای رقابت هنوز از تصمیم خود عدول نکرده نباید خودرو در بازار بورس ارائه شود

تصویر روز: رئیس سازمان بازرسی کل کشور از اتصال ۱۳۲ انبار بزرگ بندرشهید رجایی بندرعباس به سامانه جامع انبارها با هدف پیشگیری از فساد و تسریع در فعالیت‌های تجاری خبر داد.

به گزارش ایلنا، ذبیح اللّه خدائیان در آئین اتصال ۱۳۲ انبار بزرگ بندر شهید رجایی بندرعباس به سامانه جامع انبارها، افزود: از این تعداد انبار متصل شده به سامانه جامع انبارها، ۵۲ انبار مسقف به مساحت ۴۳۵ هزار مترمربع و ۸۰ انبار روباز نیز به مساحت حدود ۸۰۰ هکتار و با ظرفیت ۱۴۵ میلیون تن کالا به این سامانه ملحق گردید.

خدائیان همچنین با اشاره به اینکه اتصال این انبارها به سامانه جامع انبارها چند اثر مهم دارد، گفت: این موضوع از ایجاد فساد جلوگیری می‌کند و در نتیجه آن مشخص می‌شود که محموله‌های کالا چه زمانی وارد بندر می‌شوند و چه زمانی ترخیص خواهد شد.

رئیس سازمان بازرسی با بیان اینکه نوع و میزان کالاها نیز در نتیجه این اتصال مشخص می‌شود، گفت: اثر دیگر الحاق انبارهای بندر شهید رجایی به سامانه جامع انبارها، تسریع در انجام امور و رونق تجارت می‌باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه بسیاری از تجار از طولانی شدن روند ورود و خروج کالاهایشان گلایه‌مند بوده اند، با ایجاد شفافیت از طریق اتصال انبارهای بندر شهید رجایی به سامانه جامع انبارها و همچنین نظارت مسئولان گمرک و بنادر و مراجع نظارتی درون این دستگاه‌ها و مراجع نظارتی برون دستگاهی، سرعت انجام کار افزایش خواهد داشت.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تأکید کرد: با نظارتی که از طریق این سامانه بر انبارهای مستقر در بندر شهید رجایی بندرعباس صورت خواهد گرفت از هرگونه فساد پیشگیری خواهد شد که بر این اساس از تلاش‌های متولیان امر تشکر می‌کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور همچنین در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون ورود سازمان بازرسی به ماجرای التهاب در بازار خودرو توضیح داد؛ براساس بند ٥ ماده ٥٨ قانون نحوه اجرای اصل ٤٤ قانون اساسی، تنظیم قیمت‌ها؛ مقدار و شرایط دسترسی کالا و خدماتی که جنبه انحصاری دارند برعهده شورای رقابت است.

وی با اشاره به اینکه این شورا از مدت‌ها قبل بحث تولید و عرضه خودرو در ایران را انحصاری تلقی کرده است؛ ادامه داد: تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت برعهده شورای رقابت بود تا اینکه سال گذشته بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به مدت یک سال تنظیم قیمت با هماهنگی وزارت صمت به تنظیم بازار سپرده شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: بر این اساس مقرر شد فروش عادی خودرو و همچنین پیش فروش‌های خودرو از طریق قرعه‌کشی که تاریخ تحویل آنها بعد از سال ١٤٠٠ است براساس قیمت تمام شده به اضافه حدود ۱۰ درصد سود باشد.

خدائیان اظهار کرد: ریاست جمهور هم یک دستورالعمل هشت ماده‌ای را تهیه کردند که براساس این دستورالعمل وزارت صمت و خودروسازان ملکف شده بودند که ٥٠ درصد تولید را افزایش و ١٥ درصد قیمت را کاهش دهند؛ علاوه بر این بنا شده بود که ترتیبی اتخاذ شود که با افزایش تولید قرعه‌کشی خودرو به اتمام برسد و موانع واردات خودرو هم برداشته شود.

وی گفت: برخی از دستورات رئیس جمهور عملیاتی شده و بخش‌هایی هم به طور کامل اجرا نشده‌اند که از جمله موارد اجرانشده می‌توان به افزایش ٥٠ درصد تولید و ۱۰ درصد کاهش قیمت اشاره کرد. رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: مدت زمان این مصوبه که قیمت‌گذاری خودرو را بر عهده وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار گذاشته، آبان ماه به اتمام رسید و متاسفانه شورای رقابت عرضه خودرو را انحصاری می‌دانست‌ و در حالی‌که باید فرمول قیمت گذاری را انجام می‌داد متاسفانه به یک‌باره عرضه خودرو در بورس آغاز شد.

خدائیان تاکید کرد: در حالی‌که شورای رقابت از تصمیم قبلی خود هنوز عدول نکرده و برای کالا انحصاری شده نباید عرضه خودرو در بورس آغاز می‌شد همین موضوع باعث افزایش قیمت‌ها شد به گونه‌ای که قیمت اولیه خودرو نسبت به قیمت خودرویی که در بورس کالا ارائه می‌شد ۱۰۰ درصد افزایش یافت.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور از ورود سازمان به این موضوع خبرداد و تاکید کرد: این سازمان به عرضه خودرو در بورس ورود کرده چراکه زمانی که شورای رقابت هنوز از تصمیم خود عدول نکرده نباید خودرو در بازار بورس ارائه شود.

به گفته وی باید فرمول و دستورالعمل قیمت گذاری در شورای رقابت تنظیم شود و سازمان بازرسی پیگیر است که این اتفاق رقم بخورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *