تایر

افزایش داخلی سازی در تولید تایر

میزان داخلی‌سازی در صنعت تایر از ۳۵ درصد به بیش از ۶۵ درصد افزایش یافته است

تصویر روز: ­مدیرعامل شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک گفت: میزان داخلی‌سازی در صنعت تایر از ۳۵ درصد به بیش از ۶۵ درصد افزایش یافته است.

به گزارش صدا و سیما؛ ناصر پرهیزگار افزود: در ۱۵ سال گذشته، روند داخلی ساز در این صنعت رو به افزایش بوده به گونه‌ای که هم اکنون اسید استئاریک مورد استفاده در این صنعت که سابق بر این، وارد می‌شد، توسط یکی از شرکت‌های دانش بنیان داخلی‌سازی شد.

وی گفت: همچنین به‌زودی داخلی‌سازی شتابدهنده‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

پرهیزگار افزود: تحریم‌ها سبب شده تا در سال‌های گذشته در زمینه فناوری، ماشین‌آلات و خطوط تولید شاهد عقب‌افتادگی‌هایی در این صنعت باشیم، همچنین ندادن وام و تسهیلات از سوی بانک‌ها به این صنعت در سال‌های گذشته، بر مشکلات موجود به‌ویژه در بحث تحقیق و توسعه افزوده است.

وی ادامه داد: امروز بیش از ۵۰۰ میلیون دلار طرح با پیشرفت بالای ۴۰ تا ۵۰ درصدی در صنعت تایر وجود دارد، اما به دلایل یاد شده مسکوت مانده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک گفت: امروز شاهدیم که متاثر از مساله قیمت‌گذاری دستوری، اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازاری انواع تایر به ۵۰ تا ۹۰ درصد رسیده است و این نرخ‌ها نمی‌تواند علامت درستی به صنعت بدهد.

وی افزود: انتظار می‌رود دستگاه‌های کنترل‌کننده نهاده‌های تولید، بر قیمت مواد اولیه نظیر محصولات پتروشیمی، نخ، دوده، انرژی و غیره، نظارت بیشتری داشته باشند.

پرهیزگار با تاکید بر اینکه مگر تا چه اندازه می‌توان قیمت تمام شده لاستیک را کاهش داد؟ گفت: تایر صنعتی راهبردی است و انتظار می‌رود دولت حمایت از این صنعت داشته باشد.

گفتنی است؛ صنعت تایر متشکل از ۱۲ واحد تولیدی است که در سال ۱۴۰۱ یک واحد جدید به این صنعت اضافه شد. مجموع تولید کارخانجات عضو این انجمن، سالیانه حدود ۳۰۰ هزار تن است، در حالی که نیاز کشور سالیانه بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تن است.
کارخانجات و شرکت‌های تولیدکننده تایر موافق شدند از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه ۲۱۸ هزار و ۶۰۰ تن انواع تایر تولید کنند که در هم‌سنجی با پارسال رشد یک درصدی نشان می‌دهد.

به گفته کارشناسان، در حالی که تولید هر کیلوگرم تایر ارزبری کمتر از یک دلار دارد، اما واردات این کالا بین ۳.۵ تا چهار دلار در هر کیلو ارز نیاز دارد.
فعالان این صنعت خواستار خروج از قیمت‌گذاری دستوری و انجام قیمت‌گذاری محصولات توسط خود شرکت‌ها هستند یا حداقل عرضه تایر در بورس به آنان اجازه داده شود که در این صورت کالا با قیمت مناسب‌تری به دست مصرف‌کنندگان واقعی خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *