پور ابراهیمی
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد:

سیاست دولت در بازار ارز نه علمی است نه تجربی

مسیری که دولت در زمینه سیاست های ارزی دنبال می کند و فکر می کند با این مسیر بازار ارز را مدیریت می کند، اساساً نه براساس کار علمی است و نه کار تجربی

تصویر روز: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه شاهد تکرار اتفاقات سال ۹۷ در حوزه ارز هستیم، گفت: سیاست های ارزی دولت نه بر اساس کار علمی است نه تجربی؛ از طرفی رویکرد دولت به نوعی سرکوب عرضه و تقاضای ارز است.

به گزارش تصویر روز به نقل از خانه ملت، محمدرضا پورابراهیمی در نشست علنی دوشنبه اول اسفندماه مجلس شورای اسلامی طی تذکری درخصوص نابسامانی در حوزه ارز خطاب به رئیس مجلس گفت: ریاست مجلس درباره موضوعات مهمی اعم از فرا رسیدن سالروز 22 بهمن و مباحث ارزی سخنانی را مطرح کردند.

وی با بیان اینکه شرایط ارزی کشور نیاز به تصمیمات جدی دارد، ادامه داد: حتما وضعیت سیاست ارزی قابل مدیریت است، اما به دلیل اعمال تصمیماتی که براساس اشتباهات قبلی است، زحمات دولت را در زمینه سیاست های ارز ترجیحی زیر سوال برده است، بهرحال مجلس مکان تصمیم گیری است و از رئیس مجلس درخواست دارم یک جلسه غیرعلنی در این زمینه با حضور معاون اول رئیس جمهور، رئیس بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شود.

پورابراهیمی خطاب به دکتر قالیباف تاکید کرد: ما نمی توانیم تجربه تصمیمات قبلی را که منجر به عدم کارایی در سیاست ارزی شده را مجدداً تکرار کنیم و این به صلاح ما نیست، چرا که فرصت آزمون و خطا در اقتصاد کشور از ما گرفته شده است، لذا بنده خواهش می کنم شما همین امروز این جلسه را برگزار کنید، چرا که ما باید به این مباحث ورود کنیم.

وی با اشاره به گزارش کمیسیون اقتصادی در زمینه سیاست های ارزی ادامه داد: این گزارش در صحن علنی مجلس قرائت و پیشنهادات در رابطه با حل مشکلات ارزی مطرح شد. این مسیری که دولت در زمینه سیاست های ارزی دنبال می کند و فکر می کند با این مسیر بازار ارز را مدیریت می کند، اساساً نه براساس کار علمی است و نه کار تجربی، چرا که ما تجربه شوک های ارزی در سنوات گذشته را داریم، بنابراین درخواست بنده از ریاست مجلس این است که حتما لازم است موضوع بحث تصمیمات ارزی در حوزه مشترک بین مجلس و دولت مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: تصمیم تعیین نرخ ارز ثابت برای اقتصاد کشور مغایر با ماده 20 قانون احکام دائمی و خلاف مصوبات مجلس است. همچنین ما سیاست ثبات نرخ ارز را داریم، اما ثبات ارز را مشاهده نمی کنیم! و این موارد به اقتصاد کشور لطمه های سنگینی وارد می کند. سیاستی که دولت مشغول به اعمال آن است به نوعی سرکوب طرف عرضه بوده و این در حالی است که ما نیاز به منابع ارزی داریم. همچنین این سیاست به نوعی طرف تقاضای ارزی را سرکوب می کند.

پورابراهیمی با بیان اینکه ثبت سفارش های ارزی وضعیت نامناسبی دارد، گفت: به واقع ما شاهد تکرار اتفاقات سال 97 در زمینه موضوعات ارزی هستیم، لذا بنده از هیات رئیسه مجلس خواهش می کنم حتما با حضور آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور جلسه ای را در این خصوص برگزار کنند تا دوستان در این جلسه حاضر شده و همفکری در این بخش صورت گیرد، ما هم تاکید داریم که به دوستان دولت کمک خواهیم کرد، چرا که این روش نمی تواند مشکلات را برطرف کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *