خطیبی

مدیر عامل ایران خودرو:‌ بگذارید دور از حاشیه‌ کار کنیم

مدیرعامل ایران خودرو : مشخص نیست چرا در مورد واگذاری این خودروها فقط به ایران خودرو پرداخته می شود؟

تصویر روز: مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تصریح کرد: واگذاری خودرو به برخی دستگاه ها و نهادها قبلا هم انجام می شده و ایران خودرو در این زمینه هیچ تخلفی از دستور رییس جمهوری نداشته است.

مهدی خطیبی، در نشست خبری خود با رسانه های جمعی در پاسخ به واگذاری خارج از رویه خودرو به برخی دستگاه ها و نهادها گفت: تفسیر و تعبیر ما از دستور رییس جمهوری مبنی بر نحوه واگذاری خودرو، مربوط به خودروهایی است که با قیمت گذاری تکلیفی عرضه می شود، اما وقتی خودرویی در بورس عرضه می شود، از مصادیق قیمت گذاری دستوری نیست.
وی با طرح این پرسش که چرا باید ۸۰ درصد ذهن مدیر عامل خودروسازی درگیر حاشیه ها باشد، افزود: برخی مسایل مطرح می شود که به دور از حقیقت و کذب است، لطفا حاشیه سازی نکنید و خواهش می کنم اجازه بدهید به دور از حاشیه ها برای صنعت خودرو ایران کار کنیم.
وی تاکید کرد: اعلام می کنم حتی یک دستگاه از خودروهایی مانند پارس،‏ رانا، سورن و … که مشمول قیمت گذاری دستوری است، خارج از ضوابط واگذار نشده است، ضمن این که بر اساس قانون برخی دستگاه‌ها و نهادها نمی توانند از خارج یا بازار آزاد خودرو خریداری کنند و مدیران این دستگاه ها چاره ای جز خرید از خودروسازان داخلی ندارند، علاوه بر آن این گونه واگذاری ها از قبل هم انجام می شده و این خودروها به برخی نهادهای نظامی و قوای مقننه، مجریه و قضاییه بوده است.
خطیبی افزود: در مورد خودروهایی که در بورس عرضه می شود به جرات می گویم که هیچ خودرویی به دستگاه‌ها نداده‌ایم و در این زمینه اطلاع رسانی مناسبی شده و در جلسه ای با شورای اطلاع رسانی دولت جواب گو بوده‌ایم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو طرح این گونه مسایل را ابهام آمیز دانست و گفت: مشخص نیست چرا در مورد واگذاری این خودروها فقط به ایران خودرو پرداخته می شود، یا در بخش خبری صدا و سیما فقط صحبت مدیر عامل ایران خودرو پخش می شود، اگر این واگذاری ها تخلف هست که نیست باید از همه پی گیری کنند.
خطیبی با بیان این که چرا موضوعی را به مساله تبدیل کرده، اما نمی توانیم آن را حل کنیم، افزود: وقتی مدیر یک سازمان نظامی باید خودرو خریداری کند و امکان انجام این کار را از طریق بازار آزاد یا خودروهای وارداتی ندارد، باید چگونه خودروی مورد نیاز خود را تامین کند؟
وی گفت: دستور رییس جمهوری برای پیگیری این موضوع مربوط به واگذاری خودرو به اشخاص حقیقی و خودروهای مشمول قیمت گذاری بوده است و در این زمینه از معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری نیز استعلام خواهیم کرد و به طور شفاف و ریز این موضوعات را به دستگاه های نظارتی از جمله سازمان بازرسی گزارش کرده‌ایم.
خطیبی با گلایه از پررنگ شدن برخی موضوعات در رسانه ها گفت: تنها یکی از موارد در دستور هشت ماده ای رییس جمهوری مربوط به واگذاری خودرو بوده است، اما مهم تر آن است که باید بررسی کنیم چند درصد این فرمان در ایران خودرو و یا جامعه اجرایی شده و چرا در تمام موضوعات تنها یک موضوع پررنگ شده و اخبار منفی بیشتر رواج داده می شود و اخبار مثبت مانند رشد تیراژ یا کیفیت تولید منتشر نمی شود؟
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در مورد شائبه واگذاری خودروهای هایما 8S به برخی مدیران این شرکت نیز گفت: عرف رایج در مورد خودروهایی که تازه تولید می شود آن است که این خودروها یا به نام شرکت سند زده و به مدیران واگذاری می شود و یا شش ماه نگه داری و با زیان از طریق مزایده به فروش می رسد.
وی با تاکید بر این که نام من به عنوان مدیرعامل ایران خودرو جزو فهرست مدیران متقاضی هایما 8S نبوده، اظهار کرد: برخی رسانه ها به یک باره اعلام می کنند که ایران خودرو هایما‌های اهدایی به مدیران خود را پس گرفته است، این در حالی است که هایمایی اهدا نشده بود بلکه قصد فروش این خودرو به برخی کارشناسان و مدیران را داشتیم تا از تحمیل زیان به ایران خودرو جلوگیری کنیم و در نهایت نیز این خودروها واگذار نشد، چرا باید ۸۰ درصد ذهن من مدیر عامل ایران خودرو درگیر این حاشیه ها باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *