فرزین

فرزین: ارز بدلیل انتظارات تورمی گران شد

نرخ ارز به دلیل انتظارات تورمی افزایش پیدا کرده و تمام موضوعات مرتبط به کنترل انتظارات تورمی در حیطه اختیارات بانک مرکزی قرار ندارد

تصویر روز: رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: نرخ ارز به دلیل انتظارات تورمی افزایش پیدا کرده و تمام موضوعات مرتبط به کنترل انتظارات تورمی در حیطه اختیارات بانک مرکزی قرار ندارد .

به گزارش ایلنا، محمدرضا فرزین در مراسم رونمایی از مرکز مبادله ایران با بیان اینکه در راه‌اندازی مرکز ارز و طلای ایران با تاخیر مواجه شدیم و قرار بر این بود که این مرکز زودتر افتتاح شد اما به دلیل بحث‌های نرم‌افزاری آمادگی‌های لازم وجود نداشت، گفت: در حدود ۵٠ روز گذشته در مدت زمان حضورم در بانک مرکزی، ۶.۵ میلیارد دلار ارز به واردات کالا اختصاص دادیم که این عدد نسبت به سال گذشته میزان اختصاص ارز تا ۴٠ درصد افزایش پیدا کرده‌است.

وی تاکید کرد: در حالی که این ۴٠ درصد افزایش عرضه ارز وارداتی ١٧ درصد افزایش نرخ داشت اما افزایش قیمت‌ها در بازار کالا بیشتر از این نرخ بوده و آثار کنترلی آن را در بازار کالا ندیدیم.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه به دنبال تسهیل فرآیند تخصیص ارز هستیم تا نرخ مرجع در بازار حاکم شود، تاکید کرد: نرخ ارز به دلیل انتظارات تورمی افزایش پیدا کرده و تمام موضوعات مرتبط به کنترل انتظارات تورمی در حیطه اختیارات بانک مرکزی قرار ندارد.

فرزین افزود: از سوی دیگر سایت‌هایی با اهداف خاص با انتشار ارقام و اعداد بالاتری باعث ایجاد التهاب در بازار ارز شدند اما مرکز مبادله ارز ایران جایگزین بازار می‌شود و از این پس نرخ ارز در مرکز مبادله ارز و طلا کشف می‌شود.

وی با اشاره به ساز و کار مرکز مبادله ارز و طلا گفت: تصمیم گرفته شده که برخی از منابع ارزی در تالار حواله ارز مبادله شود و ارز بخش‌های فولادی، پتروشیمی‌ها، مواد غذایی و سایر صنایع در این تالار عرضه و مبادله خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه کشف قیمت روزانه در مرکز مبادله آرزو طلا انجام و اعلام می‌شود، اظهار داشت: به دنبال افزایش عرضه ارز می‌شود و بخش عمده تخصیص ارز به تقاضا برای واردات انجام شده است.

وی گفت: تاکید می‌کنم هیچ محدودیتی در ذخایر ارزی برای تامین نیازهای ارزی کشور وجود ندارد و تراز تجاری کشور مثبت بوده و ذخایر ارزی شرایط مطلوبی دارد و این فرایند انتظارات تورمی این که بازار ارز را بهم ریخته و کنترل و مدیریت انتظارات تورمی برای ما سخت شده‌است.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه کالاهایی که ارز آنها در مرکز مبادله ارزی تامین می‌شود، مشخص شده و براساس عرضه و تقاضا نرخ استخراج و براساس آن کشف قیمت انجام می‌شود، گفت: مذاکرات خوبی با شرکت‌ها انجام شده و همه اعلام همکاری کرده‌اند و امروز شاهد رشد بالایی در تخصیص‌های خواهیم بود.

وی درباره تالار دوم این مرکز برای اختصاص ارز خدماتی اظهار داشت: پیش از این افراد با کارت ملی می‌توانستند ۵٠٠٠ دلار را دریافت کنند و از امروز با راه‌اندازی این سامانه تقاضای خود را باید در این سامانه ثبت کنند و تمام نیازهای خدماتی را شناسایی کردیم و این میزان تقاضا را پاسخ می‌دهیم.

فرزین ادامه داد: بیش از ۶٠ نوع تقاضا شناسایی شده که قرار بر این است که این میزان تقاضا در این مرکز تامین شود و به سمت بازار آزاد نرود و نیازی به تامین ارز از بازار آزاد نباشد و تمهیداتی برای شب که عید که معمولا میزان تقاضا برای ارز زیاد است، انجام شده‌است.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مسأله برنامه آتی مرکز مبادله است، گفت: به دنبال این هستیم که با کارکرد این مرکز عرضه سلف ارزی داشته باشیم و سلف ارزی را جایگزین بازار فردایی در بازار آزاد کنیم. قیمت‌های فردایی در بازار آزاد غیرقانونی است و مورد تایید بانک مرکزی نیست و از این بازار سلف ارزی را راه اندازی خواهیم کرد.

فرزین افزود: با راه اندازی بازار سلف ارزی نرخ آتی ارز را اعلام می‌کنیم. در حال حاضر هم بانک مرکزی از ساعت ٣ بعد از ظهر به بعد نرخ ارز مورد انتظار فردا را به صرافی‌ها اعلام می‌کند اما نرخ فردایی بازار آزاد که با اعداد قابل توجهی قیمت‌ها را اعلام و بازار ملتهب می‌کند را نمی‌پذیریم.

وی گفت: این قیمت‌های غیر واقعی فردایی بازار آزاد باعث رشد تقاضا برای ارز شده و قیمت‌ها را بالا برده در حالی که نرخ باید مبتنی بر منابع و مصارف ارزی کشور باشد و در این مرکز نرخ اسکناس هم متناسب با همین شرایط تعیین می‌شود تا تسلطی بر منابع ارزی کشور داشته باشیم و تمام ارز را به کشور بازگردانیم و نیازهای کشور را پوشش دهیم تا انتظارات تورمی را هم مدیریت کنیم که این اقدام فراتر از راه‌اندازی و کارکرد مرکز مبادله ارزی است.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: از همه خواهش می‌کنم برای مدیریت انتظارات تورمی کمک کنند. در حال حاضر تصویر منفی از اقتصاد ارائه می‌شود که منجر به هراس مردم شده و کشور را تحت تاثیر قرار داده این در حالی است که عرضه ارز نسبت به سال گذشته ۴٠ درصد هم افزایش یافته و مشکلی در ذخایر ارزی نداریم.

وی گفت: اگر بازار ارز آرام شود می‌توانیم سایر شاخص‌های اقتصادی را هم آرام کنیم و امروز به دلیل شرایط بازار ارز هیچ یک شاخص‌های اقتصادی ثبات ندارند و این شرایط بازار ارز بر روی تمام پیش بینی ‌های اقتصادی تاثیر گذاشته است از این خواهش می‌کنم تمام فعالان اقتصادی و سایر نهادها و دستگاه‌ها در مدیریت ارزی کشور کمک کنند و ما در بانک مرکزی به تمام نظرات افراد گوش می‌دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *