hasanpor.4
دکتر حسن پور خبر داد:

طرح بسیج اصناف برای رونق کسب و کار های کوچک

با همکاری بسیج اصناف، ۱۰۰ سکوی طراحی و تولید پوشاک مناسب برای بانوان محجبه فعال شده است

تصویر روز _ غلامرضا حسن پور مسئول سازمان بسیج اصناف در گفتگوی تفصیلی با ما از اقدامات و اهداف سازمان بسیج اصناف در زمینه های مختلف سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری بسیج، غلامرضا حسن پور مسئول سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی در نشستی تبیینی در سخنانی اظهار داشت: در موضوع امر به معروف و نهی از منکر باید با برنامه ریزی و آموزش مناسب آمران و ناهیان از منکر و با ظرافت و دقت بالائی ورود کرد تا به نتیجه مناسب برسد.

وی با اشاره به مصادیقی از اجرای این واجب الهی گفت: در ایام کرونا وقتی تذکر الزامی بودن زدن ماسک داده می‌شد افراد ناراحت نمی‌شدند و تمکین می‌کردند و یا در موضوع الزام بستن کمربند ایمنی خودرو شاهد هستیم که عموم مردم این موارد را رعایت می‌کنند. با همکاری بسیج اصناف، ۱۰۰ سکوی طراحی و تولید پوشاک مناسب برای بانوان محجبه فعال شده است تا این محصولات به راحتی در اختیار بانوان قرار گیرد

مسئول سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان همچنین گفت: در موضوع گسترش بدحجابی در جامعه، خوشبختانه نیرو‌های مومن و انقلابی احساس خطر کردند و آماده فعالیت‌های تبیینی شدند و همچنین بسیاری از صاحبان اماکن و مجتمع‌های تجاری هم آماده همکاری در این باره هستند و دولت نیز آماده ایفای نقش لازم و مناسب است تا این موضوع به خوبی مدیریت و ساماندهی شود.

حسن پور همچنین تصریح کرد در موضوع تولید چادر مشکی به عنوان یکی از لوازم و زیرساخت‌های گسترش حجاب برتر در کشور است و اقداماتی در کشور انجام شده، مثلا مجتمع تولیدی شهرکرد که از زیرمجموعه‌های بنیاد مستضعفان و به تولید پارچه و چادر مشغول است و با صحبتی که با یک سرمایه گذار شد، قراراست مقدار زیادی پارچه چادر مشکی تولید کند. همچنین مجموعه دیگری در خوانسار به نام ” نای زرین ” که جدیداً فعال شده قرار است در این موضوع فعال شود و دولت نیز در برخی از استان‌ها حرکت‌هایی برای افزایش تولید چادر مشکی آغاز کرده است.

مسئول سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان همچنین گفت: هربخشی از مجموعه سازمان بسیج مستضعفین، نیاز به پارچه چادر مشکی داشته باشد می‌توانیم آن را مستقیم و بدون واسطه و با قیمت کارخانه به دست آن‌ها برسانیم که جدیداً هم برای بخش معاونت تعلیم و تربیت سازمان بسیج، حدود ۴ تا ۵ میلیارد تومان پارچه چادری با قیمت مناسب کارخانه جهت اقدامات فرهنگی در زمینه ترویج فرهنگ حجاب تهیه شد.

قسمت زیادی از راهبرد”مهار تورم و رشد تولید ” به بخش بازار و اصناف برمی گردد
وی همچنین درباره فعالیت بسیج اصناف برای تحقق راهبرد سال یعنی “مهار تورم و رشد تولید ” هم تصریح کرد: در جلسه‌ای در ۸ فروردین که ویدئوکنفرانسی و با حضور روسای بسیج اصناف برگزار شد، چگونگی فعالیتمان در راستای راهبرد سال را تبیین و هیئت اندیشه ورزمان را فعال کردیم چراکه، قسمت زیادی از این راهبرد هم به بخش بازار و اصناف برمی گردد لذا تمرکز برنامه‌های ما روی این شعارو راهبرد خواهد بود.

حسن پور با اشاره به اینکه یکی ازعوامل و موانع تحقق این شعار، وجود دلال‌ها و واسطه‌ها می‌باشد، گفت: بر اساس منویات مقام معظم رهبری در روز نخست سال در حرم رضوی، برای هر کدام از مطالبات رهبری از جمله چگونگی مشارکت مردم در اقتصاد کشور و یا رفع کم تحرکی در مبادلات خارجی برنامه‌هایی تهیه کرده‌ایم.

وی همچنین درباره جلسه ۱۹ فروردین با رئیس جمهور که با حضور اصناف، اتحادیه‌ها و تعدادی از فعالان بازار تشکیل شد تصریح کرد: حضور بسیج در آن جلسه خیلی پررنگ بود و علاوه بر طرح چند پیشنهاد کاربردی، نکات و صحبت‌های رئیس جمهور را پس از تدوین، برای دستگاه‌های مسئول ارسال کردیم.

مسئول سازمان بسیج اصناف افزود: در این جلسه ۴ پیشنهاد دادیم نخست درباره موضوع اشتغال بود که اگر از ظرفیت ماده ۱۹۱ قانون کار استفاده شود و کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر بتوانند با تایید هیئت وزیران از شمول قانون کار مستثنی شوند، شاهد افزایش اشتغال در کشور خواهیم بود. دومین پیشنهاد ما ایجاد زنجیره امین، تحت نظارت هوشمند است که می‌تواند خیلی در کشور مشکل گشا باشد، چون افرادی هستند که در زنجیره تولید تا مصرف فقط به فکر جیب خود و سیری ناپذیرو بعضا انحصارگر و در حوزه دلالی نیز فعال هستند که باید با این زنجیره، جلوی فعالیت منفی آن‌ها را گرفت لذا در بخش نظارت هوشمند، بسیج کار‌های بزرگی انجام داده است که در آینده نزدیک از آن رونمایی خواهیم کرد. سومین پیشنهاد ما درباره ورود فعالان مردمی و اقتصادی به عرصه تامین، تولید و توزیع کالا و محصولات می‌باشد و چهارمین پیشنهاد ما درباره صادرات از طریق واحد‌های صنفی خرد و کوچک می‌باشد مثلا الان ۹۶ درصد پوشاک کشور از طریق واحد‌های صنفی کوچک و فقط ۴ درصد از طریق واحد‌های بزرگ انجام می‌شود که اگر به این واحد‌های خرد توجه شود، شاهد شکوفایی و افزایش صادرات خواهیم بود.

حسن پور افزود: رئیس جمهور کلیات پیشنهاد‌های ما را پذیرفت، اما روی پیشنهاد ایجاد زنجیره تامین امین تاکید بیشتری داشتند.

وی همچنین با اشاره به اینکه امسال تداوم حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را در دستور کار خواهیم داشت تصریح کرد: در اوج شیوع کرونا قیمت ماسک، مرتب کاهشی می‌شد، چون بسیج با فعال کردن ۵۰۰ کارگاه و تولید پارچه و رساندن آن به این کارگاه‌ها مسیر تولید تا توزیع مویرگی در داروخانه‌ها را در دست داشت که اگر چنین روشی در موضوعات مختلفی از جمله مشکل تولید و عرضه مرغ، گوشت و دیگر موارد، اجرایی شود، شاهد ساماندهی و کاهش قیمت‌ها خواهیم بود.

بسیج اصناف در تمام اتاق‌های بازرگانی، فعال شده است
مسئول سازمان بسیج اصناف همچنین درباره عملکرد بسیج اصناف در سال ۱۴۰۱ گفت: سال قبل، سال پرکاری برای بسیج اصناف بود و در بحث تکمیل بسیج در تمام اتاق‌های بازرگانی فعال شدیم و رده بسیج فعالان اقتصادی را راه اندازی کردیم و بخش اشتغال پایدار را در محیط کسب و کار، آزمایشی آغاز کردیم و ۱۰ هزار نفر از کسانی که جویای کار حرفه‌ای بودند را در واحد‌های تولیدی، صنفی و خدمات فنی مشغول کار کردیم و امسال هم این طرح را گسترش خواهیم داد.

وی تصریح کرد: در موضوع شرکت‌های دانش بنیان، فعالیت‌های قابل توجهی داشتیم از جمله اینکه یکی از شرکت‌های دانش بنیان که مواد شوینده برپایه آب را تولید می‌کرد و نیاز به بازار فروش داشت را توانستیم به آن کمک کنیم تا کالا‌های خود را به فروش برساند که نتیجه آن، افزایش اشتغال زایی بود. در بحث مالچ پاشی با هدف بیابان زدایی اقدام کردیم، چون هم اکنون از مالچ پاشی نفتی برای بیابان زدایی استفاده می‌شود که برای محیط زیست و منابع طبیعی مشکل ساز است لذا با کمک مجموعه دانشگاه پلیمری ایران توانستیم مالچ‌های مناسب با محیط زیست و منابع طبیعی تولید کنیم و پس از گرفتن مجوز آن از سازمان محیط زیست این طرح را در ۵۰ تا ۶۰ هکتار اجرا کردیم و هم اکنون هم در دنیا این فناوری فقط در دو کشور بومی شده است.

حسن پور گفت: در طرح مالچ پاشی ایرانی می‌توان روی آن گیاه کاشت برخلاف روش قبلی که محصول رشد نمی‌کرد در این روش محصولات و گیاهان روی مالچ‌ها رشد می‌کنند و با عراق هم که یکی از کانون‌های تولید گرد و غبار است وارد مذاکره شدیم و می‌خواهیم این طرح را هم در آنجا اجرا کنیم.

وی افزود: شرکت دیگر شرکت میلاد تک نیشابور است که در بخش غذا‌های هوشمند از جمله در تولید شیرخشک‌هایی که مربوط به نوزادان دارای مشکلات خاص می‌باشد را فعال کردیم و از طریق میزایران و سوریه که در بسیج اتاق بازرگانی ایران فعال شده است توانستیم پس از زلزله سوریه، مقدار قابل توجهی شیر خشک‌های تولیدی آن را به آنجا صادر کنیم و قرار است در چابهار هم این شرکت، توسعه فعالیت داشته باشد و، چون چابهار به دریا‌های آزاد ارتباط دارد می‌تواند صادرات خوبی داشته باشد این شرکت همچنین در تولید غذا‌های خاص نظامی توانایی دارد مثل تولید کپسول‌های غذایی که تا ۲۴ ساعت می‌تواند به انسان انرژی لازم را بدهد و یا در بحث دریازدگی و تولیدات محصولات خاص ان می‌تواند با تولید محصول، مشکلات افراد دریا زده را برطرف کند.

مسئول سازمان بسیج اصناف گفت یکی از بزرگترین مجموعه‌های ریسندگی کشور که توانایی تولید کل نخ کشور و حتی صادرات مازاد آن را دارد و به علت نفوذ یک انحصارگر جلوی تولید آن گرفته شده بود را توانستیم با ارتباط با قوه قضاییه در کمتر از ۳ تا ۴ روز از توقیف در بیاوریم و به صاحب اصلی اش برگردانیم این شرکت درحال ورود دستگاه‌های تولیدی به کشور می‌باشد که اگر این شرکت راه اندازی شود، در مرحله نخست توانایی اشتغال برای ۲ هزار نفر را دارد.

حسن پور همچنین با اشاره به فعالیت حدود ۶۰۰ گروه جهادی در بسیج اصناف کشور افزود: سال گذشته دو اردوی جهادی فاطمی داشتیم و در بخش فنی و تخصصی هم فعال بودیم و گروه‌های جهادی ما امسال بحث اشتغال را در دستور کار خود قرار داده اند و قرار است با کمک بازاری‌ها و پس از آموزش افراد جویای کار و با خرید تولیدات آن‌ها در بخش افزایش اشتغال فعال باشند.

مسئول سازمان بسیج اصناف با اشاره به فعالیت شاخص یک گروه جهادی در اسفراین گفت: این گروه جهادی به تنهایی توانست ۲۵۰ شغل ایجاد کند، اما امسال این اشتغالزایی را با کمک تمام گروه‌های جهادی، اجرایی خواهیم کرد مثلاً در بخش‌هایی مثل قالی بافی، خیاطی، میوه خشک کنی، بلوک زنی و غیره.

وی همچنین با اشاره به ضرورت جهانی شدن فعالیت‌های گروه‌های جهادی افزود: برخی از گروه‌های جهادی با کمک به مواکب عراقی مشکلات تخصصی آن‌ها از جمله تعمیر کولر، چرخ گوشت و دیگر لوازم صنعتی آن‌ها را انجام می‌دادند که امسال این طرح را گسترش خواهیم داد.

حسن پور همچنین گفت: در طرح تکریم عفاف و حجاب، جشنواره مد آفرین را سال قبل برای سومین سال پیاپی برگزار کردیم و با فراخوان مشارکت در طرح توانستیم ۸۰ طرح را از۲۰ استان، جمع آوری کنیم و از بین ۸۰ طرح ارسال شده، ۱۰ طرح به عنوان طرح برتر برگزیده و به آن‌ها هدایایی داده شد.

طرح تولید لباس یکنواخت فروشندگان خانم در واحد‌های صنفی را در دستور کار قرار داده ایم
وی همچنین تصریح کرد: طرح تولید لباس یکنواخت فروشندگان خانم در واحد‌های صنفی را در دستور کار قرار داده ایم مانند آنچه در پوشش لباس کادر پرواز شاهد آن هستیم.

مسئول بسیج اصناف همچنین گفت: در طرح عفاف و حجاب فراجا، وظیفه ما ایجابی است و قرار است با اقدامات فرهنگی در این طرح فعال شویم مثلاً صنوفی که حاضرند در بخش حجاب و عفاف کار فرهنگی کنند مثلا برخی از صنوف حاضرند که به بانوان محجبه تخفیف ریالی یا جنس باکیفیت تری دهند یا برخی از صنوف مثل شیرینی فروشی‌ها حاضرند عکسی از حجاب و یا شعری در این باره را بر روی کارتون‌های شیرینی تعبیه کنند یا در فروشگاه‌های بزرگ، برخی حاضرند در تلویزیون‌های بزرگ فروشگاه‌های شان در کنار تبلیغات کالا‌ها و محصولات شان، موضوعات فرهنگی مانند عفاف و حجاب را هم تبلیغ کنند که در حال شناسایی و همکاری با این صنوف با هدف بهبود وضع حجاب در کشور هستیم.

حسن پور همچنین با اشاره به راه اندازی ۶ میز اقتصادی در بسیج اتاق‌های بازرگانی گفت: این میز‌ها شامل میز ایران و سوریه، میز ایران و روسیه، میزایران و عراق، میز ایران و افغانستان، میزایران و یمن و میز ایران و آفریقا می‌باشد که در سوریه روسیه و عراق راه اندازی شده است و میز افغانستان امسال تشکیل می‌شود و میز یمن و آفریقا در دستور کار قرار گرفته است.

وی همچنین با اشاره به موفقیت حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های پوشاک روسیه در بهمن سال گذشته، افزود: با همکاری ۵ تا از شرکت‌های ایرانی، بر خلاف قبل، علاوه بر فروش پوشاک خود، توانستند با برخی از شرکت‌های روسی که در موضوع پوشاک دارای وسواس و حساسیت خاصی هستند، قرارداد صادرات پوشاک به روسیه منعقد کنند و قرار شد موضوع پوشاک به بخش‌های دیگر همچون بخش مواد غذایی، نساجی و موارد دیگرهم تسری داده شود.

مسئول سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان با اشاره به وجود ۶۰۰ هزار واحد تولیدی و صنفی در کشور گفت: در موضوع طرح برخورد با کالا‌های احتکاری و یا در موضوع گرانفروشی اگر مردم از ثمرات این طرح‌ها بهره‌مند شوند این طرح‌ها موفقیت آمیز خواهد شد، اما چون حاصل این اقدامات به حساب دولت واریز می‌شود هرچند در نهایت برای مردم و کشور هزینه خواهد شد، اما چون مردم تاثیر آن را مستقیم نمی‌بینند این گونه طرح‌ها تاثیر زیادی ندارد.

وی همچنین تصریح کرد: در فتنه پائیز پارسال با روشنگری‌هایی که شد صنوف مختلف با فتنه گران همراهی نکردند و از حدود ۳ میلیون واحد صنفی فقط ۵ درصد آن‌ها مجبور شدن کارهایشان را، آن هم فقط برای یکی دو روز متوقف کنند.

مسئول سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان همچنین گفت: امسال تقویت بسیج اتاق‌های بازرگانی، تقویت میز‌های تخصصی در اتاق‌های بازرگانی، ساماندهی واحد‌های کوچک و خرد تا مرحله صادرات محور شدن، شناسایی افراد و باند‌های نفوذی در اقتصاد کشور با تعامل با دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی، توجه به اشتغال در روستا‌ها توسط گروه‌های جهادی و همچنین توجه به اشتغال با توجه به بهبود محیط کسب و کار را در دستور کار خود قرار داده ای.

حسن پور در پایان افزود: تکیه ما در این موارد فقط به دولت نیست بلکه ما خود در سازمان بسیج، ظرفیت‌های زیادی داریم که می‌توانیم با تکیه بر آن‌ها برنامه‌های خود را اجرایی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *