هواشناسی

رگبار ، بارش تگرگ و گردوخاک تا دوشنبه

سازمان هواشناسی برای ۳۰ فروردین تا چهارم اردیبهشت ۱۴۰۲، هشدار سطح زرد صادر کرد

تصویر روز ـ سازمان هواشناسی به سبب فعال شدن دو سامانه جوّی در کشور، برای ۳۰ فروردین تا چهارم اردیبهشت ۱۴۰۲، هشدار سطح زرد صادر کرد.

به گزارش صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان هواشناسی، سامانه اول، گذر امواج تراز میانی وفعال شدن دو سامانه جوّی و هشدار زرد هواشناسی ناپایداری های محلی را به دنبال خواهد داشت و سبب رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک و بارش تگرگ خواهد شد.

مناطق تحت تأثیر این سامانه عبارتند از:

پنجشنبه ۳۱ فروردین: نیمه غربی و جنوبی کرمان، نیمه شرقی فارس، ارتفاعات و دامنه های هرمزگان و غرب و جنوب اصفهان و شمال آذربایجان های غربی و شرقی

جمعه اول اردیبهشت: اردبیل، آذربایجان های غربی و شرقی، کردستان، کرمانشاه، زنجان، شمال همدان، ارتفاعات استان های قزوین، البرز و تهران، ارتفاعات و دامنه در استان های یزد، شمال هرمزگان، کرمان، جنوب فارس و جنوب شرق سیستان و بلوچستان

شنبه دوم اردیبهشت: ارتفاعات و دامنه استان های کرمان، سمنان، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی

یکشنبه سوم اردیبهشت: ارتفاعات و دامنه در خراسان های شمالی، رضوی و جنوبی، کرمان و سمنان

دوشنبه چهارم اردیبهشت: آذربایجان های غربی و شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، شمال ایلام، ارتفاعات و دامنه در استان های همدان، کرمان، سیستان و بلوچستان

احتمال می رود این سامانه لغزندگی جاده ها، برخورد صاعقه، بارش تگرگ،‌ آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان آب، طغیان رودخانه ها و سقوط سنگ در نواحی کوهستانی را سبب شود.

بر این اساس توصیه می شود هموطنان از برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر مسیل ها و رودخانه ها خودداری کنند؛ در فعالیت های کوهنوردی، گذر از حاشیه رودخانه ها، جابه جایی عشایر و سفرهای برون شهری احتیاط صورت گیرد؛ دستگاه های اجرایی و امدادی در آمادگی باشند و دهانه پل ها پاکسازی و کانال ها و آب روها لایروبی شوند.

سامانه جوّی دوم نیز افزایش شدید سرعت باد را سبب خواهد شد و در نواحی مستعد، خیزش گرد و خاک را به همراه خواهد داشت.

حوزه فعالیت سامانه دوم بدین شرح است:

چهارشنبه ۳۰ فروردین: شمال سیستان و بلوچستان و شرق و جنوب خراسان جنوبی

پنجشنبه ۳۱ فروردین: شمال سیستان و بلوچستان

جمعه اول اردیبهشت: آذربایجان های غربی و شرقی، جنوب و مرکز اردبیل و شمال کردستان

شنبه دوم اردیبهشت: قم، مرکزی، تهران، سمنان، خراسان شمالی و شمال اصفهان

یکشنبه سوم اردیبهشت: خراسان رضوی و شرق خراسان جنوبی

دوشنبه چهارم اردیبهشت: خراسان رضوی، نوار شرقی خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان

خیزش گرد و خاک،‌ کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، ایراد خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط اشیاء، بنرها و تابلوهای تبلیغاتی، داربست ها و سازه های موقت و شکستن نهال ها و درختان کهنسال، از مخاطرات احتمالی سامانه یاد شده هستند.

لازم است هموطنان از استحکام سازه های موقت اطمینان حاصل کنند؛ هنگام ترددهای جاده ای، فعالیت های عمرانی، عبور و مرور و فعالیت های کوهنوردی احتیاط ورزند؛ از پارک خودرو در حاشیه ساختمان های نیمه کاره و درختان کهنسال و همچنین از سمپاشی و محلول پاشی باغات و مزارع به ویژه در ساعات بعد از ظهر خودداری نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *