لوازم خانگی

خطر خرید دیجیتالی در حوزه لوازم خانگی

جولان محصولات فیک و تقلبی در فروشگاه‌های اینترنتی زیاد شده است

تصویر روز ـ کارشناس صنعت لوازم خانگی معتقد است؛ برخی از بنکداران لوازم خانگی با واگذاری محصولات به فروشندگان دیجیتالی این محصولات، بدنبال گرانی و کمبود لوازم خانگی در سطح بازار می‌باشند.

به گزارش آنا، موج گرانی غیر مستقیم لوازم خانگی برقی از فروشگاه‌های اینترنتی آغاز شد تا جایی که واحد‌های صنفی فعال در سطح شهر از عرضه برخی محصولات خودداری کرده و با حفظ سرمایه‌های خود در انبار‌ها منتظر تکلیف جدیدی برای قیمت محصولات در سال جاری شده اند.

بررسی‌ها از بازارفروش اینترنتی لوازم خانگی نشان می‌دهد؛ از ابتدای اردیبهشت سال جاری قیمت لوازم خانگی در این بازار‌ها خیلی متفاوت‌تر از واحد‌های صنفی سطح شهر شده است.

اما از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری با یک نگاه به فروش‌های دیجیتالی لوازم خانگی متوجه موج جدید افزایش قیمت در لوازم خانگی برقی کوچک اعم از جاروبرقی، سرخ کن، آبمیوه‌گیری، همزن و انواع لوازم برقی مورد نیاز آشپزخانه و خانه تا انواع لوازم خانگی برقی بزرگ مانند یخچال و فریز، اجاق گاز، لباسشویی و ظرفشویی و سایر لوازم مورد نیاز خانه ها، خواهید شد به طوری که فاصله قیمت‌ها از فضای مجازی تا کف بازار تهران بسیار زیاد شده است.

اما موضوع تنها به فروش لوازم صاحب برند در این فروشگاه‌های اینترنتی نیست؛ بلکه فروش لوازم خانگی فیک و گاهاً ارزان‌تر از قیمت‌ها در نمایندگی‌ها می‌باشد، فضای انتخاب را برای خریداران لوازم خانگی بی اعتماد و سخت کرده است.

همزمان با افزایش نرخ ارز بسیاری از محصولات تولیدی با نوسان قیمت مواجه شدند و این روند صعودی قیمت‌ها هنوز هم متوقف نشده است.

به اعتقاد کارشناسان بیش از ۷۰ درصد مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولید لوازم خانگی در کشور وابسته به واردات است از این رو کمترین تغییر در نرخ ارز، اثر بسیار زیادی بر قیمت نهایی تولیدات لوازم خانگی می‌گذارد.

چرا لوازم خانگی بدون مجوز گران شدند

اواخر سال گذشته هفت شرکت قیمت لوازم خانگی خود را بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داده‌اند؛ اما شامل همه تولیدکنندگان این بخش نشده است. درهمین رابطه احسان فدایی کارشناس صنعت لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار  آنا گفت: پیش بینی افزایش نرخ تورم برای ۱۴۰۲ از همان انتهای سال گذشته با توجه به بودجه ریزی دولت مشخص شد.

به گفته فدایی؛ خرید دیجیتالی در حال حاضر خطرناک‌ترین خرید در حوزه لوازم خانگی است چراکه به منظور رقابت بیشتر، آن هم در فضایی که تورم و کمبود نقدینگی، محدودیت‌هایی را در بازار رقابت بازار لوازم خانگی ایجاد کرده، جولان محصولات فیک و تقلبی در فروشگاه‌های اینترنتی زیاد شده است.

هنوز مجوز افزایش قیمت به دست تولید کنندگان نرسیده است

این کارشناس صنعت لوازم خانگی ادامه داد: تولید کنندگان لوازم خانگی به دلیل عدم تغییر ساختار تأمین مواد اولیه مورد نیاز تولید از سوی وزارت صمت و حفظ محدودیت‌ها در خصوص ثبت سفارش مواد و قطعات مورد نیاز تولید با جریان نوسان نرخ ارز، مشکلات زیاد تری را به سال ۱۴۰۲ منتقل کرده اند.

او تصریح داشت: با افزایش هزینه‌های جاری و دیده نشده در بخش تولید، تولید کننده توان افزایش تولید را نخواهد داشت و همین باعث شده است تا بنکداران بزرگ لوازم خانگی بخش زیادی از محصولات انبار شده را به فروشگاه‌های اینترنتی پیش خور کرده و با ترفند واگذاری محصولات به فروشندگان دیجیتالی لوازم خانگی، بدنبال افزایش قیمت لوازم خانگی بدون مجوز رسمی می‌باشند.

فدایی با تأکید براینکه حالا با عنایت به رشد نگران کننده پایه پولی کشور و رشد بی سابقه هزینه‌های جاری و دیده نشده در بخش تولید، به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده تورم و به تبع آن، گرانی‌های بیشتری در همه بازار‌ها از جمله لوازم خانگی را شاهد باشیم، گفت: البته این گرانی‌ها سراسر زنجیره تامین و مصرف و در واقع کلیه ابعاد بازار محصولات و خدمات مختلف را تحت تاثیر قرار خواهد داد، اما با وارد شدن سیگنال جدید گرانی لوازم خانگی به بازار موقعیت برای مصرف کننده به مراتب سخت‌تر از سال گذشته خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *