کانون صرافان

اقدام شتابزده بانک مرکزی برای انحلال کانون صرافان

برخی صرافان بر این باورند که فضای نقدپذیری بانک مرکزی به شدت پایین است

تصویر روز ـ در شرایطی که برخی خبرها از انحلال کانون صرافان از سوی بانک مرکزی خبر می­دهند که در اطلاعیه بانک مرکزی، اعلام شده که کانون صرافان در مسیر انحلال قرار گرفته و این روند پروسه ­ای زمانبر است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، طی روز های گذشته علاوه بر انتشار خبر لغو مجمع کانون صرافان، برخی رسانه­‌ها خبر از انحلال کانون صرافان از سوی بانک مرکزی دادند؛ در شرایطی که در اطلاعیه بانک مرکزی عنوان شده بود که کانون، در مسیر انحلال قرار گرفته و این موضوع به گفته فعالان بازار ارز، امری زمان­بر است.

نکته حائز اهمیت البته موافقت­ نامه ای است که بانک مرکزی در سال 90 مبنی بر شکل گیری کانون صرافان در چارچوب اساسنامه آن صادر کرده و به امضای ابراهیم درویشی و علی نصیری، به عنوان مدیریت کل نظارت بر بانکها و موسسات اعتباری استانی رسیده است.

در این میان، برخی صرافان این اقدام را در راستای انتقادات روزهای اخیر کانون صرافان به فضای سیاست گذاری بانک مرکزی دانسته و بر این باورند که فضای نقدپذیری بانک مرکزی به شدت پایین است و دخالت ­ها و عرضه ­هایی که این بانک در حوزه توزیع اسکناس به صورت بی­قاعده در حال انجام دارد، مورد انتقاد بسیاری از فعالان بازار ارز قرار گرفته است، حال آنکه باید دید نظر بانک مرکزی در این رابطه به چه شکل است و توضیحاتش برای فعالان بازار ارز چقدر قانع کننده خواهد بود.

در واقع، بعد از اعلام سیاست های بانک مرکزی که به نوعی به توقف فعالیت صرافی های غیربانکی در بازار انجامیده است، بسیاری این نقد را مطرح می­کنند که چرا شبکه مویرگی تامین و توزیع ارز آن هم در شرایط تحریمی متوقف شده و مسیری که پیگیری می شود کاملا محدود و در انحصار چند بانک است؛ در حالیکه پیشنهاداتی که در برنامه هفتم توسعه مطرح است، عدم ورود بانکها به فعالیت های صرافی و بازار ارز است؛ موضوعی که در سنوات گذشته تجربه تلخ آن وجود داشته و صرافی های برخی بانکها، خود به عاملی برای نرخ سازی در بازار تبدیل شده بودند.

یک مقام مسئول در کانون صرافان به اقتصاد آنلاین می گوید: دلیل این برخوردهای شتابزده بانک مرکزی در انحلال کانون صرافان، ارایه مشاوره های شفاف کانون به سایر نهادهای خارج از بانک بعد از بی توجهی بانک مرکزی به خواسته های به حق صرافان است.

او می گوید: مجمع کانون باید انحلال کانون صرافان را مصوب کند که این کار صورت نگرفته و بانک مرکزی باید از طریق دادگاه، انحلال کانون صرافان را پیگیری نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *