دیگنیتی

تولید خودروسازان خصوصی دو برابر شد

خودروسازان بخش خصوصی در ۴ ماه امسال ۷۰ هزار خودرو تولید کردند

تصویر روز ـ مدیر کل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: سال گذشته خودروسازان با کمک قطعه سازان، تولید را به یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو رساندند که این رشد تولید را امسال هم خواهیم داشت.

عبدالله توکلی در گفتگو با صدا و سیما‏‌ با اشاره به افزایش تولید خودرو گفت: بعد از سال ۹۷ تولید خودرو روند کاهشی داشت، اما توانستیم در سال ۱۴۰۱ جریان تولید خودرو را پایدار کنیم و اکنون به یک شرایط ثابت رسیده ایم.

وی با بیان اینکه دیگر خودرو‌های ناقص تولید نمی‌شود افزود: سال گذشته یک میلیون و ۳۵۰ هزار خودرو تولید شد که عملا بعد از ۴ سال افت تولید، افزایش داشتیم و توانستیم سقف تولید را در این ۴ سال بزنیم، اکنون هم به بالای تولید یک میلیون خودرو رسیده ایم.

مدیر کل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت با بیان اینکه خودروسازان به کمک قطعه سازان توانستند خودرو‌ها را عبور مستقیم تولید کنند، گفت: در ۴ ماهه نخست امسال ۳۷۰ هزار خودرو سواری در کشور تولید شد که در مقایسه با سال گذشته رشد ۳۰ درصدی در خودروسازان بخشی دولتی و ۹۰ درصد در خودروسازان بخش خصوصی داشته ایم.

توکلی تشریح کرد: خودروسازان بخش خصوصی در ۴ ماه امسال ۷۰ هزار خودرو تولید کردند در حالیکه پارسال ۳۶ هزار خودرو تولید کرده بودند.

وی با بیان اینکه خودروسازان با عمق داخلی سازی بیشتر سهم بیشتری را از بازار خودرو بدست خواهند آورد گفت: مطابق قانون ساماندهی صنعت خودرو و سیاست‌هایی که در وزارت صمت داریم، می‌خواهیم بازار خودرو به سمت رقابت پذیری حرکت کند بنابراین علاوه بر افزایش، کیفیت و رقابت پذیری را داریم.

از سال ۹۷ با ممنوعیت واردات، خودروسازان باید نیاز بازار را تامین می‌کردند و بازار خودرو دچار چالش‌ها و التهاباتی شد؛ از جمله مسائل و مشکلاتی که می‌توان در طی سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ به آن اشاره کرد کاهش تولید خودروسازان و همچنین تولید خودرو‌های ناقص بود که این امر موجب عرضه کم خودرو به بازار و در نتیجه جهش قیمت خودرو در بازار بود.

این تولید ناقص تاجایی پیش رفت که در سال ۱۴۰۰, ۱۷۰ هزار خودرو کف پارکینگ مانده بود، براین اساس سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ دستور هشت ماده‌ای برای «بهبود وضعیت صنعت خودروسازی کشور» ابلاغ کرد.

‌در یکی از بند‌های این دستورالعمل در حوزه تولید خواستار افزایش دست کم ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ شد و دستور داد، سازوکار‌های لازم به منظور تولید و عرضه حداقل یک «خودروی اقتصادی» با ساختار به روز، فراهم شود.

بر این اساس با اقدامات وزارت صمت رشد تولید خودرو رقم خودرو و در حالی که تولید خودرو کامل در سال ۹۷ در مجموع ۷۵۶ هزار دستگاه بود، تولید این محصول در سال ۱۴۰۱ به یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه رسید؛ ابتدای امسال هم وزارت صمت اعلام کرده بود: با توجه به برنامه‌ریزی وزارت صمت برای افزایش عرضه در سال جاری، برنامه تولید حداقل یک میلیون و ۷۰۰ دستگاه خودرو و بیشتر نیز در دستور کار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *