madreseh

افزایش مدارس غیر از«عادی دولتی» ممنوع

بنا بر دستور وزیر آموزش و پرورش گسترش تمامی مدارس غیر از مدارس عادی دولتی «ممنوع» شده است

تصویر روز – معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌ و پرورش اعلام کرد: بنا بر دستور وزیر آموزش و پرورش گسترش تمامی مدارس غیر از مدارس عادی دولتی «ممنوع» شده است.

محسن زارعی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه میزان فعلی تنوع مدارس دولتی اعم از شاهد، هیات امنایی و… محل اشکال است، اظهار کرد: این اشکال را می‌پذیریم چراکه نباید تنوع مدارس دولتی تا این حد باشد و انواع مدرسه معنی ندارد. حال اینکه مدرسه‌ای عادی دولتی گاهی ظرفیت دارد و به صورت هیات امنایی مدیریت می‌شود و گاهی ظرفیت ندارد و به شکل عادی مدیریت می‌شود، بحث دیگری است.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: از آنجا که این مدارس جامعه مخاطب خود را دارند، نمی‌توان گفت این مدارس از امروز تعطیل باشند اما گسترش مدارس غیر از عادی دولتی را «ممنوع» کردیم و آقای وزیر دستور دادند مدارسی غیر از عادی دولتی، دیگر گسترش پیدا نکنند. این امر می‌تواند تنوع مدارس دولتی را مهار کند تا اینگونه نباشد که بهترین محیط و دبیر را به یک مدرسه با عنوان خاص دهیم و یک عده را محروم کنیم.

چرا مدارس غیردولتی امسال بیشترین «افت تحصیلی» را داشتند؟

معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌ و پرورش، تصریح کرد: دومین اقدام ما این است که از این پس دبیرانی که در مدارس خاص تدریس می‌کنند باید نصف ساعات تدریس خود را در مدارس عادی و نصف دیگر را در مدارس خاص انجام دهند. گزارشات ما نشان می‌دهد مدارس عادی دولتی افت کرده‌اند. هرچند مدارس استعداد درخشان، شاهد و نمونه دولتی همگی دولتی هستند و اتفاقا امسال بیشترین افت را در مدارس غیرانتفاعی داشتیم.

زارعی توضیح داد: بخشی از دلیل آن این است که ساز و کار مدارس غیر انتفاعی از قبل مبتنی بر کلاس‌های کنکوری و برنامه‌ریزی برای کنکور بود. از این رو به نظرم آمادگی برای امتحان نهایی به این شیوه که «تاثیر قطعی در کنکور» داشت را نداشتند. این به روز نبودن مدارس غیر دولتی به جامعه مخاطب و دانش‌آموزان این مدارس آسیب زد. این یک تلنگر است که نشان می‌دهد مدارس غیر دولتی نیز باید مرجعیت را به کتاب درسی بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *