گروه خونی

رژیم غذایی متناسب با گروه خونی خود را بشناسید

گروه خونی شما تعیین می‌کند که چه غذاهایی باید مصرف کنید و چه ورزش‌هایی باید انجام دهید

تصویر روز _ رژیم غذاییِ متناسب با گروه خونی، مبتنی بر این تئوری است که گروه خونی شما تعیین می‌کند که چه غذاهایی باید مصرف کنید و چه ورزش‌هایی باید انجام دهید تا به سلامت کامل دست یابید.

به گزارش خبر آنلاین ، تئوری این رژیم این است که گروه خونی ارتباط نزدیکی با توانایی ما در هضم انواع خاصی از غذاها دارد. هم‌چنین بر اساس این تئوری، خوردن غذاهای حاوی لکتین (نوعی پروتئین) ناسازگار با گروه خونی افراد می‌تواند باعث تجمع سلول‌های خونی به نام آگلوتیناسیون شده و منجر به مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی، کلیوی یا سرطان شود.

رژیم غذایی مناسب با گروه خونی هر فرد، علاوه بر سهولت در هضم غذا، به حفظ وزن ایده‌آل، افزایش سطح انرژی و پیشگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند. صرف نظر از گروه خونی، این رژیم غذایی بر خوردن غذاهای کامل و به حداقل رساندن مصرف غذاهای فرآوری شده تأکید دارد.

گروه خونی A

افراد دارای گروه خونی A مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت هستند و بهتر است از رژیم غذایی ارگانیک و گیاهی پیروی کنند. هم‌چنین تمرینات آرامش‌بخشی، مانند یوگا، برای آنها مناسب است. رژیم غذایی سالم برای این گروه خونی A عمدتاً به سمت گیاه‌خواری میل می‌کند و مقادیر بالای میوه‌ها، سبزیجات، غلات، لوبیا، حبوبات، آجیل و دانه‌ها را شامل می‌شود. توجه داشته باشید کسانی که گروه خونی A دارند، بهتر است تا حد ممکن از مصرف لبنیات بپرهیزند.

گروه خونی B

از آنجا که افراد دارای گروه خونی B دارای سیستم ایمنی قوی‌تری، نسبت به سایر گروه‌های خونی هستند، ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به اختلالات خودایمنی مانند خستگی مزمن، لوپوس و ام اس باشند. رژیم غذایی این گروه باید بسیار متنوع و شامل میوه‌ها و سبزیجات، غلات، حبوبات، گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و لبنیات باشد. افراد دارای گروه خونی B بهتر است از مصرف آجیل و دانه‌ها اجتناب کنند. هم‌چنین انجام ورزش‌های متوسط و تمرینات تعادلی برای این گروه خونی توصیه می‌شود.

گروه خونی AB

این گروه خونی از نظر بیولوژیکی پیچیده‌تر از سایر گروه‌هاست. افراد دارای گروه خونی AB، می‌توانند ترکیبی از ورزش‌ها و عادات غذایی مناسب برای گروه‌های A و B را اتخاذ کنند. در این گروه خونی نیز بهتر است مصرف گوشت محدود شود و تمرکز بر مصرف بیشتر سبزیجات باشد. هرچند این گروه خونی کمتر در معرض آلرژی قرار دارد، اما بیماری قلبی، سرطان و کم‌خونی در میان افراد این گروه شایع است.

گروه خونی O

سیستم بدنی افراد دارای گروه خونی O با ورزش شدید بدنی و مصرف پروتئین‌های حیوانی سازگاری بهتری دارد، اما مصرف محصولات لبنی و غلات ممکن است برخی مشکلات گوارشی را برای آنها ایجاد کنند.

گلوتن (پروتئین موجود در غلات)، عدس، لوبیا قرمز، ذرت و کلم می‌تواند منجر به افزایش وزن در افراد با این گروه خونی شود. هم‌چنین آسم، التهاب مفصل یا آرتریت، تب یونجه و انواع آلرژی‌ها اغلب در کمین افراد دارای گروه خونی O است. رژیم غذایی بدون لبنیات و غلات، سرشار از گوشت و با مقدار متوسط سبزیجات، تخم مرغ، آجیل و دانه‌ها یک رژیم غذایی مناسب برای این گروه خونی است.

معایب رژیم‌های غذایی منطبق بر گروه خونی

رژیم غذایی گروه خونی، مانند سایر رژیم‌های غذایی رایج دارای نکات مثبت و منفی گوناگونی است. مثلاً طرفداران این رژیم غذایی ادعا می‌کنند که پیروی از این رژیم‌ها می‌تواند در سوزاندن چربی، افزایش سطح انرژی، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سرطان مؤثر باشد.

علیرغم این مزایای بالقوه، رژیم‌های غذایی مناسب برای گروه خونی معایبی هم دارند؛ در این رژیم‌ها ممکن است برخی از مواد غذایی که برای حفظ سلامتی ضروری هستند حذف شده باشد، اما به سادگی می‌توان با جایگزین کردن مکمل‌ها و دیگر مواد غذایی مغذی، این کمبودها را جبران کرد. برخی از این معایب عبارتند از:

در رژیم غذایی مناسب برای گروه خونی A، مصرف گوشت و لبنیات که دارای پروتئین هستند، ممنوع است. اما می‌توان این ماده را از طریق دیگر مواد غذایی و مصرف مکمل‌ها دریافت کرد.

رژیم غذایی مناسب برای گروه خونی B، گزینه‌های غذایی متنوعی را ارائه می‌دهد، فقط مصرف آجیل و دانه‌ها ممنوعیت دارد.

رژیم غذایی مناسب برای گروه خونی O، استفاده از لبنیات و غلات، که بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم محسوب می‌شوند، را مجاز نمی‌داند. با این وجود، می‌توان کمبود این مواد مغذی را با خوردن انواع سبزیجات جبران کرد.

در این بین، رژیم غذایی مناسب برای گروه خونی AB، کمترین محدودیت را دارد و برای اطمینان از تغذیه کافی، تنوع غذایی را مجاز می‌داند.

رژیم‌های غذایی متناسب با گروه‌های خونی، به دنبال محدود کردن کالری مصرفی یا کالری‌شماری روزانه نیستند. اما توصیه می‌شود افراد اگر قصد کاهش وزن دارند، روزانه مقدار ۵۰۰ کالری از کل کالری مصرفی خود را کاهش دهند. هرچند کالری مورد نیاز روزانه، بسته به سن، جنسیت، وزن و سطح فعالیت افراد متفاوت است، اما به عنوان مثال اگر روزانه ۲۰۰۰ کالری دریافت می‌کنید، این میزان را به حدود ۱۵۰۰ کالری تقلیل دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *