نمایشگاه خودرو

امسال خودرو بخریم یا نخریم؟

با توجه به شرایط اقتصادی، هر کسی در این ایام خودرو بخرد قطعا بازنده نخواهد بود

تصویر روز ـ کارشناس بازار خودرو معتقد است این روزها که بازار خودرو آرام است، فرصت خوبی است برای کسانی که قصد خرید خودرو دارند.

به گزارش همشهری آنلاین، بابک صدرایی معتقد است این روزها که بازار خودرو آرام است، فرصت خوبی است برای کسانی که قصد خرید خودرو دارند. با صدرایی درباره وضع بازار خودرو تا پایان امسال و همچنین پیش‌بینی قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳ گفت‌وگو کرده‌ایم.

بخریم یا نخریم؟

وی در پاسخ به این‌ پرسش که آیا متقاضیان خرید بهتر است تا پایان امسال خودرو بخرند یا برای کاهش قیمت‌ها در آینده صبر کنند؟ به همشهری گفت: به‌نظر من با توجه به شرایط اقتصادی، هر کسی در این ایام خودرو بخرد قطعا بازنده نخواهد بود.

عوامل مؤثر بر روند قیمت خودرو

صدرایی در پاسخ به این سؤال که آیا خودرو گران می‌شود؟ گفت: برای بررسی بازار خودرو و صحبت از آینده آن ابتدا باید به عوامل کلان توجه کرد. وی ادامه داد: از عوامل مهم اثرگذار بر بازار خودرو، شامل: شرایط اقتصادی و سیاسی کشور، قیمت دلار و روند نرخ تورم است. همه اینها با روند قیمت خودرو به‌نحوی ارتباط مستقیمی دارند.

رکود بازار خودرو تا پایان امسال؟

صدرایی با پیش‌بینی روند بازار خودرو تا پایان امسال تأکید کرد: در حال حاضر بازار خودرو نوسان‌های سال‌های گذشته را ندارد و در رکود به سر می‌برد. به‌نظر می‌رسد این وضع تا پایان سال ادامه‌دار باشد، یعنی تغییر خاصی در بازار رخ نخواهد داد. او ادامه داد: اتفاقی که می‌تواند بازار خودرو را تا پایان امسال دچار تحول کند و بر قیمت خودرو اثر بگذارد، واردات است، یعنی آنکه تعداد زیادی خودروی خارجی وارد کشور شود.

وارداتی‌ها روی قیمت چه خودروهایی اثر دارند؟

وی در پاسخ به این پرسش که واردات خودرو چگونه باعث کاهش قیمت خودروها در بازار خواهد شد؟ ابتدا توضیح داد: البته به‌نظر من با توجه به روند موجود و مسائل و حواشی‌ پشت پرده واردات خودرو بعید است امسال این اتفاق بیفتد. اما اگر تعدادی خودرو وارد شود می‌تواند روی بازار تأثیرگذار باشد. او در عین حال گفت: اگر به هر طریقی واردات آزاد شود و تعدادی خودرو وارد ایران شود و تحویل مشتری داده شود بیشتر روی قیمت خودروهای دست دوم خارجی تأثیرگذار خواهد بود.

وضع بازار خودروهای دست‌دوم خارجی

این کارشناس بازار خودرو ضمن انتقاد از قیمت‌های کاذب خودروهای خارجی دست دوم در ایران گفت: به‌دلیل محدودیت عرضه، قیمت خودروهای دست دوم خارجی مدل‌های ۲۰۱۵، ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ که چندان هم جدید نیستند افزایش عجیب و غریبی دارد، به‌طوری که هر جای دنیا این قیمت‌ها را می‌شنوند فکر می‌کنند دروغ می‌گویید! اما اگر واردات انجام شود شاید یک مقدار قیمت این خودروها ریزشی شود ولی روی قیمت خودروهای داخلی و حتی خودروهای مونتاژی آنچنان تأثیر زیادی نخواهد گذاشت.

پیش‌بینی بازار خودرو در سال ۱۴۰۳

صدرایی با پیش‌بینی روند قیمت خودرو در سال آینده گفت: آنچه در شرایط فعلی قابل پیش‌بینی است این است که طبق گفته رئیس سازمان برنامه، در سال آینده تورمی حدود ۴۰درصدی را داریم. در نتیجه، به‌نظر من در گران‌شدن خودرو در سال آینده، چندان جای شک و شبهه‌ای نیست.

این کارشناس بازار خودرو توضیح داد: به‌نظر من با توجه به تخمین‌های موجود از روند تورم و نرخ دلار در سال آینده لاجرم شاهد افزایش قیمت خودرو خواهیم بود. توجه داشته باشید قیمت‌ها در بازار خودرو تقریبا یک سال است که ثابت مانده و نوسان آن‌چنانی نداشته است بنابراین احتمال دارد در سال آینده قیمت‌ها یک مقدار بالا برود حال اینکه این یک مقدار چقدر می‌تواند باشد، به عوامل متعددی وابسته است و این عوامل در شدت و ضعف نوسان قیمت خودرو تأثیرگذار خواهد بود.

این کارشناس بازار خودرو با اشاره به تأثیر عوامل اقتصادی و نقش دولت در کنترل تورم گفت: با وجود پیش‌بینی تورم ۴۰درصدی برای سال ۱۴۰۳، کنترل قیمت‌ خودرو در بازار به یکسری عوامل داخلی نظیر؛ میزان تولید و برابری عرضه و تقاضا و بحث واردات خودرو بستگی دارد. به‌نظر می‌رسد اگر واردات خودرو انجام شود می‌تواند قیمت‌ها را بشکند و حداقل از رشد قیمت‌ها نسبت به تورمی که شاهدش هستیم، جلوگیری کند.

آینده بازار خودرو از دوربین تولید و واردات

بابک صدرایی توضیح داد: اگر بخواهیم روند بازار خودرو در یک سال آینده را قضاوت کنیم، باید بگوییم که در بخش تولید تقریبا توانسته‌ایم عرضه را با تقاضا متعادل کنیم؛ یعنی الان وقتی به میزان عرضه خودرو در سامانه فروش یکپارچه خودرو نگاه می‌کنیم تقریبا در این حوزه به حد نرمالی رسیده‌ایم اما در بخش واردات که خیلی روی آن مانور داده می‌شد تا الان هیچ اقدام جدی و مهمی صورت نگرفته است که بتواند تأثیرگذار باشد.

این کارشناس بازار خودرو با اشاره به نقش اثرگذار واردات خودروهای خارجی بر بازار خودرو گفت: به‌نظر من یکی از عوامل اثرگذاری که می‌تواند قیمت خودرو را در سال آینده کنترل کند، واردات خودروهای خارجی است و وضع بازار به این بستگی دارد که اولا سال آینده چه میزان خودرو تولید خواهد شد؟ دوم اینکه باید دید دولت با توجه به محدودیت‌های ارزی به واردات چه تعداد خودرو مجوز خواهد داد.

صدرایی با اشاره به موانع ارزی بر سر راه تولید خودرو در ایران گفت: اگر سال آینده موانع ارزی برطرف نشود که متأسفانه از الان زمزمه‌های آن شنیده می‌شود، ممکن است تولید پایین‌تر بیاید و باز اتفاقات سال گذشته (۱۴۰۱) رخ می‌دهد و تقاضا بالاتر برود و شاهد افزایش دوباره قیمت خودرو باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *