هوش مصنوعی

هوش مصنوعی 40 درصد مشاغل را حذف می کند

حدود ۴۰ درصد از مشاغل جهان در معرض تهدید گسترش هوش مصنوعی (AI) هستند

تصویر روز _ صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدیدی هشدار داد که حدود ۴۰ درصد از مشاغل جهان در معرض تهدید گسترش هوش مصنوعی (AI) هستند.

به گزارش تسنیم به نقل از راشاتودی، صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدیدی هشدار داد که حدود 40 درصد از مشاغل جهان در معرض تهدید گسترش هوش مصنوعی (AI) هستند.

کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول، با انتشار مطلبی در سایت شخصی خود، تأکید کرد که اقتصادهای پیشرفته و پردرآمد بیشتر از بازارهای نوظهور و کشورهای کم درآمد در معرض این خطر هستند.

وی از دولت‌ها خواست تا با این “روند مشکل‌ساز” مقابله کنند و اقداماتی پیشگیرانه‌ای را برای “جلوگیری از دامن زدن بیشتر این فناوری به تنش‌های اجتماعی” انجام دهند.

جورجیوا گفت: ما در آستانه یک انقلاب فناوری هستیم که می‌تواند موجب جهش بهره وری شود، رشد جهانی را تقویت کند و درآمد را در سراسر جهان افزایش دهد. با این حال، می‌تواند جایگزین مشاغل و تعمیق نابرابری‌ها شود.

بر اساس این گزارش، در حالی که اتوماسیون و فناوری اطلاعات پیش از این نیز بر وظایف روزمره تأثیرگذار بوده است، هوش مصنوعی همچنین می تواند برای مشاغلی که به کارگران بسیار ماهر نیاز دارند، تأثیرگذار باشد.

به گفته صندوق بین المللی پول، در نتیجه، اقتصادهای پیشرفته با خطرات بیشتری از سوی هوش مصنوعی – و در عین حال فرصت‌های بیشتری برای استفاده از مزایای آن – نسبت به اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه مواجه هستند.

این گزارش آمده است که در اقتصادهای پیشرفته حدود 60 درصد مشاغل ممکن است تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار بگیرند.

صندوق بین‌المللی پول نوشت، با این حال، تقریباً نیمی از مشاغل در معرض خطر ممکن است از یکپارچه‌سازی هوش مصنوعی بهره‌مند شوند و در نتیجه بهره‌وری را افزایش دهند.

برای نیمی دیگر، برنامه های کاربردی هوش مصنوعی ممکن است “وظایف کلیدی را که در حال حاضر توسط انسان انجام می‌شود، انجام دهند” که این موضوع می تواند تقاضا برای نیروی کار را کاهش دهد و منجر به کاهش دستمزدها و کاهش استخدام‌ها شود.

جورجیوا هشدار داد که در شدیدترین موارد، برخی از این مشاغل ممکن است به طور کامل ناپدید شوند. در مقابل، در بازارهای نوظهور و کشورهای کم درآمد، انتظار می‌رود که قرار گرفتن در معرض خطر هوش مصنوعی به ترتیب 40 و 26 درصد باشد.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه با “اختلالات فوری کمتری” ناشی از هوش مصنوعی روبرو هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *