داود منظور

هزینه تراشی مجلس برای دولت

رئیس جمهور همه نهادها و دستگاه‌ها را به پرهیز از ایجاد تعهدات مالی بدون پشتوانه توصیه کرد

تصویر روز ـ رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: رئیس جمهور در جلسه دولت با یادآوری اصل ۷۵ قانون اساسی همه نهادها و دستگاه‌ها را به پرهیز از ایجاد تعهدات مالی بدون پشتوانه توصیه کرد.

به گزارش فارس،‌داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در صفحه مجازی خود نوشت: «آقای رئیس جمهور در جلسه امروز دولت با یادآوری اصل ۷۵ قانون اساسی همه نهادها و دستگاه‌ها را به پرهیز از ایجاد تعهدات مالی بدون پشتوانه توصیه کردند و فرمودند رئیس سازمان برنامه و بودجه می بایست زمینه‌هرگونه ناترازی بودجه را شفاف سازی و اطلاع‌رسانی کند».

منظور همچنین امروز در جریان رسیدگی لایحه بودجه در مجلس نیز در مخالفت با هزینه‌تراشی بدون پشتوانه منابع درآمدی از سوی نمایندگان مجلس،‌ اعلام کرد: تصمیمات شما نمایندگان در مجموع 103 هزار میلیارد تومان هزینه ایجاد کرده است که باعث ناترازی منابع هدفمندی یارانه‌ها می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین گفت: هر ساله بخشی از کسانی که باید حق بیمه بپردازند،‌ به عائله دولت اضافه می‌شوند، با این روندی که پیش می‌رویم، که قرار نیست هیچ کس سهم بیمه خود و سهم کارفرمایی بیمه را بدهد و لذا به زودی همه جزء عائله دولت می‌شوند، منابع آن را باید از کجا بیاوریم؟.

به گفته منظور، نمایندگان مجلس تصویب کردند که دولت به میزان 170 هزار میلیارد تومان اموال بفروشد و به سازمان تامین اجتماعی بپردازد،‌ این بدهی به خاطر همین هزینه‌تراشی در حق بیمه افراد است که هر سال تصویب می‌کنید، در حالی که دولت واقعا توان تامین چنین هزینه‌هایی را ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از تبصره 8 در لایحه بودجه که نمایندگان مجلس تصویب کرده‌اند،‌ قابل اجرا نیست.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه ،‌از طرف دیگر نمایندگان منابع درآمد دولت را محدود کردند،‌ 50 هزار میلیارد تومان از درآمد محصولات فرعی گاز را حذف کردن،‌ همچنین 18 همت از عوارض فرآورده‌های نفتی را امسال بر اساس قانون بودجه امسال صرف پرداخت نان کرده است، اما امسال این منبع را حذف کرده‌اید و در مجموع 68 هزار میلیارد تومان از منابع هدفمندی یارانه‌ها حذف شده است.

معاون رئیس جمهور این را هم تصریح کرد که نمایندگان در خرید گندم دولت را مکلف کرده‌اند که همه گندم کشاورزان را خریداری کنند،‌در حالی که چرا دولت باید گندم صنف و صنعت به میزان 2 میلیون تن را بخرد؟،‌ این امر 35 هزار میلیارد تومان هزینه برای دولت دارد.

منظور با بیان این که تصمیمات نمایندگان در لایحه بودجه در مجموع 103 همت منابع هدفمندی را ناتراز کرده است،‌ گفت: ما حرفی نداریم به شرط این که عزیران هر تصمیم هزینه‌ای می‌گیرند،‌ منابع آن را هم پیش‌بینی کنند، وگرنه منابع هدفمندی و بودجه عمومی ناتراز می‌شود.

وی در پایان گفت: اگر راهی یا منبعی برای تامین هزینه های جدید وجود دراد،‌ ما را هم راهنمایی کنید که تعهدات را انجام دهیم و در غیر این صورت نگذارید کسری بودجه دولت تشدید شود که این کسری بودجه ام‌الخبائث است و همه کشور و دولت را گرفتار می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *