612

بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید در سایپا

صنعت و دانشگاه باید از امکانات و پتانسیل‌های یکدیگر با هدف برقی‌سازی خودروها استفاده کنند

تصویر روز ـ ششمین سمینار خودروهای برقی با موضوع “بررسی چالش‌های مکانیکی و برقی-مکانیکی خودروهای برقی” برگزار شد و در این نشست تخصصی تاکید شد که صنعت و دانشگاه باید از امکانات و پتانسیل‌های یکدیگر با هدف برقی‌سازی خودروها استفاده کنند.
به گزارش سایپانیوز، حسین پیوندی، استاد و محقق دانشگاه صنعتی شریف در ششمین سمینار “‌بررسی چالش‌های مکانیکی و برقی-مکانیکی خودروهای برقی” گفت: صنعت و دانشگاه با تعامل و همکاری در حوزه تکنولوژی‌های نوین می‌توانند نقش مهمی در ارتقاء و رشد صنعت خودروسازی کشور ایفاء کنند.

او با بیان اینکه صنعت خودروسازی کشور برای تولید خودروهای برقی با فرایند جدیدی روبرو خواهد شد، ‌افزود: برای آنکه در تولید خودروهای برقی به موفقیت برسیم، ضرورت دارد که از تجربه شرکت‌های که در این حوزه پیش قدم بودند و درخشان هستند، ‌‌استفاده کنیم. در این مسیر سخت و ناهموار خودروسازان نیاز به همکاری همه جانبه دانشگاه‌ها،‌ مجموعه‌های دانش بنیان‌، سازمان‌ها و صنایع مختلف از جمله صنعت برق، فولاد، پلیمر و … هستند.

استاد دانشگاه شریف با تاکید بر اینکه گروه خودروسازی سایپا در زمینه استفاده از تکنولوژی‌های جدید پیشرو بوده است و امیدواریم سایر مجموعه‌ها در تولید خودروهای برقی همراهی و همکاری لازم را داشته باشند،‌ تصریح کرد: ظرفیت بالایی برای تولید خودروهای نسل جدید در کشور وجود دارد لذا با توجه به روند روبه رشد خودروهای برقی در جهان و به خصوص کشور چین، امکان جایگزینی خودرو های احتراقی با برقی می‌تواند با سرعت در ایران اجرایی شود.

پیوندی با اشاره به اینکه نیاز است تا صنعت و دانشگاه از امکانات و پتانسیل‌های یکدیگر در برقی‌سازی خودروها به نحو مطلوب استفاده کنند، ‌افزود: برای آنکه خودروهای برقی در کشورمان به سرانجام برسد و مردم از این امر استقبال کنند،‌ ضرورت دارد وزارت نیرو تسهیلاتی را فراهم کند تا سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها به خصوص ایجاد نیروگاه، تقویت شود.

او تاکید کرد: رشد و توسعه انرژی‌های تجدید پذیر در کشور با توجه به شرایط اقلیمی موجود، می‌تواند نقش مهمی در کاهش آلایندگی کلان‌شهر‌ها و توسعه صنعت خودروهای برقی داشته باشد.

استاد و محقق دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه تامین باتری خودروهای برقی یکی از چالش‌های صنعت خودروسازی جهان است، ‌گفت: کشورهایی که در عرصه خودروهای برقی ورود کردند برای تولید باتری نسل جدید برنامه ریزی کردند. لذا باتری‌های جدید به لحاظ وزن، قیمت و دوام شارژ بهینه‌تر شده‌اند. از همین رو با بهره گرفتن از دانش و توان مهندسی که در کشورهای صاحب این تکنولوژی وجود دارد می‌توان خودروهای برقی مناسب و به روز تولید کرد.

او اظهارداشت: گروه خودروسازی سایپا از چندی پیش در حوزه خودروهای برقی ورود کرده که نمونه آن خودروی ساینای برقی (تولید محدود) است. امیدواریم با فراهم شدن زیرساخت‌ها این بنگاه اقتصادی و صنعتی،‌ خودروهای برقی تولید داخل را روانه بازار کند.

رامبد سعی الدين، رئيس اداره مطالعات راهبردی سرمايه های انسانی و اطلاعاتی گروه سایپا نیز در این مراسم، با اشاره به اینکه خودروهای برقی و گسترش آن باعث تغییر در مشاغل مرتبط با صنعت خودرو می‌شود،‌ گفت: به استناد تحلیلی که گروه مشاوره بوستون (Boston Consulting Group) در حوزه تغییرات شغلی در بخش‌های مختلف صنعت خودرو در اروپا انجام داده است، گذر به خودروی برقی منجر به از دست دادن خالص 50 هزار شغل به طور مستقیم در صنعت خودرو و زنجیره تامین آن خواهد شد.

او با اشاره به راهبردهای شرکت‌های خودروسازی دنیا برای حل چالش‌های منابع انسانی افزود: فورد متعهد شده است که 525 میلیون دلار طی پنج سال آینده برای آموزش تکنسین‌ها برای سرویس خودروهای برقی هزینه کند. مرسدس بنز نیز اعلام کرده است تا سال 2030 تنها در آلمان 1.3 میلیارد یورو سرمایه‌گذاری خواهد کرد تا تمام کارکنان خود را از تولید تا مدیریت در زمینه برقی‌سازی و دیجیتالی کردن وسایل نقلیه، آموزش دهد. تامین کننده خودرو بوش نیز گفته است در پنج سال آینده علاوه بر یک میلیارد یورویی که قبلاً خرج کرده است، یک میلیارد یورو دیگر برای مهارت دهی مجدد نیروی کار خود در فناوری های مرتبط با خودروهای برقی هزینه خواهد کرد.

گفتنی است، ‌سلسله سمینارهای علمی و تخصصی در مورد خودروهای برقی با ابتکار و ایده مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، ‌از چند هفته پیش‌ آغاز شده و تاکنون پنج موضوع،” خودروهای برقی تکنولوژی‌ها و چالش‌ها” ،‌‌”رویکرد جهانی در توسعه خودروهای برقی” ، ‌”باتری خودروهای برقی و انواع تکنولوژی‌های ساخت” و “ارزیابی زیرساخت‌ها و سیاست‌گذاری اقتصادی در زمینه خودروهای برقی” و “بررسی تکنولوژی‌ها و چالش‌های خودروهای برقی” مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. این سمینار به همت مدیریت مطالعات راهبردی و رسانه گروه خودروسازی سایپا و اجرای مدیریت آموزش معاونت منابع انسانی و همکاری سایر شرکت‌های گروه سایپا برگزار شده است. در هفته‌های آتی “معرفی خودروهای پیل سوختی” برگزار می‌شود. این سمینار با هدف آشنایی بیشتر و مناسب‌تر ‌مهندسان و کارشناسان گروه سایپا با برنامه‌های آتی،‌ طراحی و تولید خودروهای برقی، مزایا و معایب خودروهای برقی و روندی که خودروسازان جهانی طی می‌کنند، برپا می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *