m
سازمان ملی استاندارد:

نتایج عجیبی از بررسی «ام وی ام ایکس ۵۵» بدست آمد

سازمان ملی استاندارد: در برسی ها مشخص شد این خودروساز از قطعاتی استفاده می‌کند که مورد تایید نیست

تصویر روز ـ در روز‌های اخیر تصویر واژگونی یکی از محصولات شرکت خودروسازی مدیران خودرو بازتاب زیادی در فضای مجازی پیدا کرد و باعث شد تا سازمان ملی استاندارد مجوز شماره گذاری این خودرو را تعلیق کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سازمان ملی استاندارد بعد از بررسی خودروی ام وی ام ایکس ۵۵ به نتایج عجیبی دست یافته است.

مهدی انگورج مدیرکل دفتر تخصصی ارزیابی انطباق صنایع، حمل و نقل سازمان ملی استاندارد ایران گفت: بعد واژگونی این خودرو به علت جدا شدن قطعات اکسل (محور)، سازمان ملی استاندارد موضوع را بررسی کرد و مشخص شد این خودروساز از قطعاتی استفاده می‌کند که مورد تایید نیست. در واقع خودروسازان برای گرفتن تاییدیه‌های مونتاژ یک خودرو باید تامین کننده‌های قطعات آن را به سازمان ملی استاندارد معرفی کنند تا آزمون‌ها انجام شود، اما این شرکت بعد از اخذ مجوزها، در ادامه مسیر تولید از تامین کننده دیگری قطعات را خریداری کرده است.

تا کنون ۳۰ هزار دستگاه از این محصول در کشور مونتاژ شده است و اکنون خانواده‌های زیادی در حال تردد با آن هستند. در تصویری که از این خودرو در حال حرکت در بزرگراه کاشان – قم منتشر شده بود، اکسل (محور) عقب بدون هیچ برخوردی و به خودی خود جدا می‌شود و خودرو را با ۴ سرنشین واژگون می‌کند.

مدیرکل دفتر تخصصی ارزیابی انطباق صنایع حمل و نقل سازمان ملی استاندارد ایران می‌گوید: در استاندارد‌های شماره ۶۹۲۴ خودرو، بند‌هایی داریم که اگر بحث ایمنی در خودرو خدشه دار شود باید سازمان ملی استاندارد ورود کند، در قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد نیز عنوان شده که اگر بحث ایمنی یا کیفیت خدشه دار شود باید موضوع به کمیسیون ماده ۴۲ ارجاع داده شود.

وی افزود: در این کمیسیون نمایندگان اصناف، سازمان ملی استاندارد و نماینده دادستان به عنوان قاضی حضور دارند و موضوع به صورت حقوقی بررسی می‌شود و قطعا جرائمی برای خودروساز در پی دارد، ما موضوع مدیران خودرو را به این کمیسیون ارجاع داده ایم و هفته آینده با تشکیل جلسه کمیسیون، موضوع بررسی خواهد شد.

براساس اعلام گمرک ایران، شرکت مدیران خودرو در سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار ارز برای واردات قطعات خودرو دریافت کرده که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ افزایش ۸۹ درصدی را نشان می‌دهد.

مانی حدادی کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: ۵ شرکت مونتاژکار خودرو‌های چینی در مجموع ۳ میلیارد دلار ارز در سال ۱۴۰۲ دریافت کرده اند که با این میزان ارز می‌توانستیم حداقل ۱۶۰ هزار دستگاه خودروی باکیفیت به صورت آماده وارد کنیم.

شرکت مدیران خودرو محصول ام وی ام ایکس ۵۵ خود را با قیمت یک میلیارد و ۲۶۶ میلیون تومان به فروش می‌رساند که اکنون فروش آن به صورت موقت متوقف شده تا موضوع ایمنی در این محصولات بررسی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *