fintak 1

خروج نوآوری از سیطره رگولاتوری در آینده ای نزدیک

تصویر روز : مدیرعامل فینووا در خصوص بهره‌گیری از نوآوری‌های بانکی در کشور، گفت: به زودی موضوع نوآوری از موضوعی که در سیطره رگولاتوری باشد خارج شده و راه خود را پیدا خواهد کرد.

«فین‌تک‌های نوظهور می‌توانند آغازی برای عصر جدید خدمات مالی مبتنی بر فن‌آوری باشند که با حمایت بانک‌ها و زمینه‌سازی بانک مرکزی اکوسیستم بانکی را به نفع مشتریان تغییر دهند. » این جمله بخشی از سخنرانی دکتر علی دیواندری، ‌ رئیس پژوهشکده پولی بانکی در مراسم آغازین هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت بود.

اما در کشور ما بر سر راه فین‌تک و کسب و کارهای نوپا سنگ‌های فراوانی از جمله قوانین رگولاتوری وجود دارد که مانع ایجاد تحول و افزایش نوآوری در حوزه بانکی شده است.

مدیرعامل فینووا در این خصوص به خبرنگار ایبِنا گفت: از نظر من به زودی موضوع نوآوری از موضوعی که در سیطره رگولاتوری باشد خارج شده و شاهد آن خواهیم بود  که صرف‌نظر ازینکه رگولاتور چه بخواهد یا نخواهد نوآوری راه خود را پیدا کرده و به بایدها و نبایدها کاری نخواهد داشت. اما اینکه ما چگونه از این فرآیند استفاده کنیم تا از آن به نفع سیستم بانکی کشور بهره ببریم حائز اهمیت است.

علی بدیعی ادامه داد: با ایجاد موانع در داخل کشور در نهایت مجبور خواهیم شد تحول را از خارج مرزها به داخل بیاوریم که در آن صورت به نفع ما نخواهد بود و حتی ضرر هم خواهد داشت ولی چنانچه از همین امروز سیاست‌گذاری مناسبی از سمت بنگاه‌های بزرگ صورت بگیرد می‌توانیم از توان داخلی به درستی استفاده کنیم و انتفاع اقتصادی آن به کشور خواهد رسید.

به گفته وی روند کنونی، روند خوبی نیست زیرا داخل کشور جلوی این نوآوری ها گرفته می‌شود ولی پس از مدتی تکنولوژی‌های فرامرزی می‌آیند و آنچه ما باید به خلق می‌کردیم را به ما عرضه می‌کنند.

بدیعی در خصوص علل شکست استارتاپ‌ها اظهار  داشت:با توجه به اینکه در اکوسیستم استارتاپی شکست نیز به اندازه موفقیت اهمیت دارد بنابر این  شکست به ذات خود ایرادی ندارد، طبیعتاً باید شکست باشد، حتی شکست های بزرگ ولی گاهی  جلوی شکست هم گرفته می‌شود که این خوب نیست.

وی افزود: به نظر من هم‌اکنون فضا به گونه‌ای نیست که بشود دلایل واقعی شکست‌ها را مشخص و اعلام کرد زیرا جهت‌گیری‌هایی وجود دارد ولی باید دلایلش مشخص شود تا استارتاپ‌هایی که در آغاز راه هستند از این درس‌ها استفاده کنند و بهتر قدم بردارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *