مدیره

تاکیدهیات مدیره بانک ملی ایران بر استفاده حداکثری از فضای پسابرجام

تصویر روز : اعضای هیات مدیره بانک ملی ایران در همایش بررسی عملکرد شعب تهران در حوزه فعالیت های ارزی بر لزوم استفاده از ظرفیت های پسابرجام برای توسعه ارتباطات بین المللی تاکید کردند.
به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، غلامرضا پناهی عضو هیات مدیره و معاون امور ارزی و بین الملل بانک ملی ایران به عنوان نخستین سخنران این همایش با بیان اینکه بازار ارزی کشور باید از بازار غیر رسمی به سمت و سوی نظام بانکی بیاید، گفت: بانک ملی ایران این توان را دارد تا ارز حاصل از صادرات را از مشتریان خریداری و همین ارز را در اختیار واردکنندگان کالا و خدمات قرار دهد.

او با اشاره به اینکه نوسانات نرخ ارز شاید موجب انتفاع عده ای اندک باشد اما جامعه سودی از آن نخواهد برد، اظهار کرد: وظیفه ما این است که ظرفیت نظام بانکی را در اختیار عرضه و تقاضای ارز قرار دهیم.

وی با تاکید بر اینکه باید به سمت و سویی برویم که نرخ ارز در بازار تعیین شود، افزود: امروز در بازار ارز شاهد برخی تحولات هستیم و عده ای به علت معاملات سوداگرانه وارد بازار می شوند و شرایط را غیرشفاف می کنند.

به گفته پناهی، بسیاری از افراد از فعالیت در بازار غیر رسمی ارز زیان دیدند در حالی که بانک مرکزی و بانک ملی ایران این توانایی را دارند تا فعالیت های غیر رسمی ارزی را به بازار رسمی و بانکی کشور بازگردانند و با این اقدام ریسک ها در این زمینه کاهش می یابد.

عضو هیات مدیره بانک ملی ایران با اشاره بر اینکه جذب منابع ارزی بانک از ابتدای سال جاری رشد خوبی داشته است، تصریح کرد: توصیه ما به مردم و مشتریان نیز این است که ارز خود را در منزل نگه داری نکنند و برای بهره مندی از فضای امن، منابع خود را به بانک بسپارند.

وی با بیان اینکه عموما در پایان سال فعالیت های ارزی وسیع تر می شوند، تاکید کرد: پس از ۱۰ سال وقفه در ارایه خدمات ارزی به علت اعمال تحریم ها علیه کشور، باید از تمام ظرفیت های ایجاد شده در این بخش استفاده کنیم.

پناهی گفت: در شرایط تحریم ها محدودیت های بسیاری برای تجارت کشور پیش آمد اما خوشبختانه پس از توافق برجام فضا نسبتا باز شد و اکنون بانک ملی ایران جزو بهترین ها در برقراری روابط با کارگزاری ها است.

وی با تاکید بر اینکه اکنون بانک ملی ایران این توانایی را دارد تا حساب های سپرده مدت دار یک ساله ارزی برای مشتریان خود افتتاح کند، افزود: در بانک ملی ایران به حساب های سپرده یک ساله دلاری معادل شش درصد و در حساب های سپرده یک ساله یورویی معادل ۶٫۵ درصد سود نیز تعلق می گیرد که به صورت ارزی پرداخت می شود.

معاون امور ارزی و بین الملل بانک ملی ایران عنوان کرد: عملکرد ارزی بانک در شرایط مثبت قرار گرفته و حتی می توانیم برای مشتریان فعال در حوزه صادرات و دارای درآمد ارزی، تسهیلات کوتاه مدت ارزی از منابع بانک پرداخت کنیم.

پناهی افزود: در سال های گذشته سقف تخصیص ارز بانک از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار تجاوز نمی کرد اما از ابتدای سال جاری سه میلیارد دلار ثبت سفارش برای بانک صورت گرفته که نشان از تمایل تجار برای انتخاب بانک ملی ایران به عنوان بانک عامل در ثبت سفارش ها دارد.

وی با بیان اینکه بانک ملی ایران اکنون با ۵۰ کارگزار روابط کارگزاری مستقیم و با ۱۵۰ کارگزار روابط کارگزاری به صورت پوششی دارد، تاکید کرد: امروز شعبه هامبورگ بانک در جایگاهی قرار دارد که به نظام بانکی کشور سرویس دهی می کند و این امر موجب رونق تجارت کشور می شود.

پناهی خاطر نشان کرد: اکنون مشتریان دارای حساب ارزی بانک ملی ایران می توانند مانده و گردش حساب خود را در سامانه بام این بانک رویت کنند و خدمات بسیاری از این قبیل در دست اقدام داریم که تعدادی از آنها در مراسم ملی شو بانک ملی ایران نیز رونمایی شدند.

تاکید بر اهمیت درآمدهای ارزی بانک

برات کریمی دیگر عضو هیات مدیره بانک ملی ایران نیز در این همایش به اهمیت و حساسیت حوزه ارز در بانک اشاره کرد و گفت: منابع انسانی موجود در این جناح بسیار مستعد و پرتلاش اند و ما نیز برای ارتقای این بخش حداکثر تلاش خود را خواهیم کرد.

وی با تاکید بر این که درآمدزایی بخش ارزی بیش از سایر بخش ها در صورتهای مالی بانک دیده می شود، گفت: امروز باید درآمدهای غیرمشاع را افزایش داد و این موضوع در حوزه ارز بسیار ملموس تر خواهد بود.

کریمی با اشاره به شبکه گسترده شعب ارزی بانک ملی ایران در کشور، این ظرفیت را بسیار خوب خواند و گفت: پیش دریافت در ال سی های ارزی بهترین درآمد برای بانک است که باید آن را تقویت کنیم.

عمده مطالبات معوق در دوران تحریم ایجاد شد

محمود شایان دیگر عضو هیات مدیره بانک ملی ایران در این همایش با بیان این که روزگاری ریسک عملیات ارزی در بانک ها بسیار پایین بود، گفت: متاسفانه اعمال تحریم های ظالمانه علیه کشورمان این وضعیت را تغییر داد و بانک ها را با مشکل مواجه کرد.

وی با اشاره به این که عمده مطالبات معوق بانک ها در همین دوره شکل گرفت، اظهار کرد: در آن دوره برای گشایش اعتبار، هرگز پیشینه عملکردی افراد مورد توجه قرار نمی گرفت و در نتیجه تعهدات، بدهی ها و تسهیلات دریافتی افراد ملاکی برای ارائه اعتبارات جدید نبود.

عضو هیات مدیره بانک ملی ایران با بیان این که امروز تنها با ارائه کد ملی افراد، می توان بخش قابل توجهی از عملیات اعتبارسنجی را انجام داد، افزود: متاسفانه در شرایط نامساعد بین المللی علیه کشورمان، عده ای با داشتن کارت های بازرگانی جعلی، سوء استفاده های نامبارکی را رقم زدند و نظام بانکی از این روند لطمه خورد.

شایان با بیان این که عمده ترین علت اعمال تحریم علیه ایران، لطمه زدن به نظام بانکی بود، ادامه داد: ما امروز از آن شرایط عبور کرده ایم و پسابرجام فرصت بسیار مناسبی برای نوآوری در حوزه بین الملل و پذیرش ریسک در این بخش است.

وی با تاکید بر این که کم کاری در شرایط کنونی پذیرفته نیست، گفت: باید در حوزه گشایش اعتبار ارزی خیلی زیاد فعالیت کنیم تا بانک به روزهای اوج خود برگردد.

توسعه سامانه های ارزی در دستور کار است

مسعود خاتونی دیگر عضو هیات مدیره بانک ملی ایران نیز با ابراز خرسندی از فضای تازه ایجاد شده در حوزه ارز و بین الملل برای نظام بانکی گفت: بررسی گزارش عملکرد حوزه ارز بانک ملی ایران نشان می دهد بسیاری از اهداف در این بخش محقق شده است.

وی با بیان این که حوزه ارز جذابیت های خاصی دارد که کارکنان این بخش را هم از دیگران متمایز کرده است، افزود: تلاش ما این است که در حوزه ساختار سازمانی تغییرات مثبتی برای جناح ارزی ایجاد کنیم و بر ارتقای واحد ارزی متمرکز شویم.

خاتونی ارتقای سامانه ارزی پویا را یکی از برنامه های جدی در بانک خواند و اظهار کرد: برنامه ما این است که در سال آینده مشتریان ارزی بانک ملی ایران کارت ارزی داشته باشند.

وی با اشاره به راه اندازی برخی خدمات ارزی در سامانه بام و تلاش برای فعال کردن عملیات انتقال وجه ارزی در این سامانه تا پیش از پایان سال، خاطرنشان کرد: هم اکنون دستگاه های CRS  بانک ملی ایران قابلیت انجام عملیات بانکی با ۱۷ ارز رایج را دارند و امیدواریم هر چه سریعتر امکانات تازه ای به آن افزوده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *