100

افتتاح نخستین کارخانه تولید کاتالیست یورو ۵

تصویر روز: نخستین کارخانه کاتالیست یورو ۵ با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، استاندار و نماینده ی استان قم در مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و جمعی از مدیران ارشد ایران خودرو در شرکت مبدل خودرو پاک افتتاح شد.

شرکت مبدل خودرو پاک زیر مجموعه گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران (یاپکو) از شرکت های عضو گروه صنعتی ایران خودرو است. راه اندازی خط تولید تمام اتوماتیک تولید کاتالیست با خرید تجهیزات از شرکت معتبر دنیکس فنلاند به همراه انتقال دانش فنی به کسب دانش تولید و پوشش دهی مونولیت تا سطح استاندارد یورو۵ منجر می شود.

با این اقدام، ایران خودرو جزء ۱۰ پوشش دهنده بزرگ در سطح دنیا با استاندارد یورو۵ شده است. کاهش تولید منوکسید کربن ناشی از خروجی اگزوز خودرو از ۲٫۲ گرم در هر کیلومتر به ۱ گرم و صرفه جویی ۴ میلیون یورویی از نتایج اولیه تولید کاتالیست با استاندارد یورو ۵ در کشور است. این کارخانه فرایند تولید سالانه یک میلیون دستگاه کاتالیست یورو ۵ را داراست.

با راه اندازی خط تولیدکاتالیست یورو۵ سالانه حداقل ۴ میلیون یورو صرفه جویی ارزی عایداقتصاد ملی می‌شود.
از دیگر فواید راه اندازی این خط تولیددر منطقه محمود آباد قم، کاهش تولید منواکسید کربن ناشی از خروجی اگزوز خودرو از ۲٫۲ گرم در هر کیلومتربه ۱ گرم به ازای هر کیلومتراست.
شایان ذکر است که به ازای تولید یک میلیون کاتالیست خودرو درسال و با فرض میانگین ۳۰ هزار کیلومتر کارکرد هر خودرو درسال این میزان کاهش به ۳۶ هزارتن تولید منواکسید کربن می رسد. کاهش میزان تولید هیدرو کربن و NOX ناشی از خروج اگزوز خودرو از ۵/۰ گرم در هر کیلومتر به ۱/۰ و ۸ ۰/۰ در هر کیلومتراز دیگر اهداف زیست محیطی، راه اندازی خط تولید کاتالیست در ایران است. به طوری که به ازای تولید یک میلیون کاتالیست خودرو درسال و با فرض میانگین ۳۰ هزار کیلومتر کارکرد هر خودرو در سال این میزان کاهش به ۱۲ هزارتن تولید هیدرو کربن و ۱۲۶۰۰ تن NOX می رسد.
گروه صنعتی ایران خودرو با راه اندازی خط تولیدکاتالیست توانسته است، به صورت مستقیم و غیرمستقیم فرصت شغلی مناسبی ایجاد کند. ضمن اینکه تولید این محصول در کشورمان فرصت دست یابی به بازارهای صادراتی کشور های ترکیه ، عراق و کشورهای مشترک المنافع را ایجاد می‌کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *