khademi

فاینانس ۹۰۰ میلیون دلاری راه‌آهن چابهار نهایی شد

تصویر روز: معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: فاینانس هندوستان برای راه‌آهن چابهار – زاهدان از ۱.۵ سال پیش و در جریان سفر نخست وزیر هند به ایران با یک توافق‌نامه ابتدایی وارد فرآیند اجرایی شد که سرانجام در هفته گذشته با نهایی شدن مذاکرات به مرحله نهایی رسید.

به گزارش ایسنا،خیرالله خادمی با اعلام این خبر اظهار کرد: در طول ماه‌های گذشته در جریان سفر مقام‌های ایرانی به هند و سفر نمایندگان شرکت هندی به ایران ابعاد مختلف این پروژه مورد ارزیابی قرار گرفت تا سرانجام با توافق دو طرف کار اجرایی شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباره جزییات این قرارداد فاینانس توضیح داد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته کل رقم فاینانس هند حدودا ۹۰۰ میلیون دلار خواهد شد و فرآیند اجرایی این پروژه ۳.۵ سال درنظر گرفته شده است. در جریان اجرای این پروژه فرآیند زیرسازی و اجرای روسازی با طرف ایرانی خواهد بود که حدود ۷۰ درصد از پروژه است و ۳۰ درصد باقی‌مانده نیز از سوی هندی‌ها انجام می‌شود. همچنین کنترل کیفیت و نظارت بر پروژه نیز برعهده طرف هندی خواهد بود.

خادمی ادامه داد: طبق این قرارداد هند باید حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان منابع اعتباری وارد این پروژه کند که قطعا برای تامین این موضوع با منابع داخلی دشواری‌هایی داشتیم اما با این قرارداد فاینانس سالانه حدود هزار میلیارد تومان تزریق اعتبار به این طرح صورت می‌گیرد.

وی درباره وضعیت فعلی پیشرفت این پروژه نیز اظهار کرد: این کار تاکنون با پیگیری دست‌اندرکاران ایرانی دنبال شده و پروژه ۴۷ درصد پیشرفت در زیرسازی و ۳۰ درصد پیشرفت کلی داشته است و در صورت رسیدن منابع مالی لازم می‌توان امیدوار بود که کار ظرف همان ۳.۵ سال مدنظر به طور کامل اجرایی شود.

پیش‌بینی می‌شود در جریان سفر رییس جمهوری به دهلی نو قرارداد این فاینانس به طور رسمی میان طرفین به امضاء برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *