iran aragh

مذاکره در زمینه‌ی همکاری حمل و نقل جاده‌ای ایران و عراق

تصویر روز : سفیر کشور عراق با سر پرست معاونت حمل ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشورمان دیدار و گفت‌وگو نمود.​

به گزارش تصویر روز به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای،  رضا نفیسی سر پرست معاونت حمل ونقل و مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی این سازمان  در این دیدار ضمن اشاره به اهمیت توسعه روابط حمل‌ونقلی بین دو کشور، اظهار داشت.  بیشترین روابط حمل‌ونقلی مسافر و کالا بین ایران و عراق وجود دارد که از طریق ۷ پایانه مرزی رسمی  و چند مرز و معبر غیررسمی و بازارچه‌های مرزی صورت می‌گیرد.
وی با تأکید بر اینکه تبادلات  دو جانبه تجاری ایران با عراق در سال به بیش از ۶ میلیارد دلار می‌رسد افزود: حجم مسافر جابه‌جاشده سالانه حدود ۸ میلیون نفر است که با توجه به علاقه ایرانیان به سفر به عتبات، این رقم افزایش چشمگیری در سال‌های آینده خواهد داشت ودرنتیجه باید تلاش کرد تا مسائل مرتبط با آن مرتفع  شود.
مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل اموربین المللی افزود: پیش‌نویس موافقتنامه حمل‌ونقل جاده‌ای بین دو کشور به پاراف طرفین رسیده ولی تا کنون به امضای نهایی نرسیده است‌.
وی همچنین اعلام کرد:  یکی از اهداف ما در این نشست فراهم کردن زمینه‌ای مساعد برای امضای نهایی پیش نویس موافقتنامه مذکور می‌باشد. همچنین از سفیر محترم عراق درخواست داریم که هماهنگیهای لازم  به منظور برگزاری اجلاس کمیته مشترک حمل‌ونقل جاده‌ای بین ایران و عراق فراهم شده و امید است که  طی اجلاس مشترک کمیته مذکور بسیاری از مشکلات تجاری و حمل‌ونقل جاده‌ای بین دو کشور مطرح و مرتفع  گردد.
وی افزود: باید تلاش کرد تا با توجه به حجم گسترده روابط حمل ونقل جاده ای کالا و مسافر  بین دو کشور،‌ تردد کامیون‌ها و اتوبوس‌ها در این مسیر با سهولت هرچه‌تمام‌تر انجام شود،  در این ارتباط و با توجه به عزم دو کشور برای بازگشایی مرز خسروی، ضروری است  که این مهم هر چه سریعتر محقق گردد.  زیرا این مرز از قابلیت‌های بسیاری برای تبادل مسافر و کالا بر خوردار می باشد. بویژه در ایام اربعین حسینی و کثرت زوار، این مرز می‌تواند نقش مهمی در گذر زوار به کشور عراق  ایفا نماید.
نفیسی همچنین آمادگی ایران را برای انتقال تجربیات خود به کشور عراق درزمینه فنّاوری‌های نوین در جاده‌های این کشور اعلام کرد.
این گزارش می‌افزاید راجح‌الموسوی سفیر جمهوری عراق در ایران آمادگی کامل و تمایل  دولت متبوع خود را برای همکاری در جهت توسعه روابط حمل‌ونقل و جاده‌ای فی‌مابین دو  کشورو ارائه  تسهیلات ویژه برای تجار، مسافرین  و زوار  به ویژه در ایام اربعین حسینی  اعلام کرد.
وی ضمن تأکید بر  ضرورت نظارت دولت در امور،  برگزاری نمایشگاههای مختلف تجاری و خدماتی جمهوری اسلامی ایران در عراق را اقدامی مناسب برای عرضه و معرفی کالای استاندارد ایرانی قلمداد کرد. یکی از نکات مهم از نظر ایشان رعایت استاندارد برای کالاهای صادراتی ایران به عراق بود.
سفیر همچنین آمادگی خود را برای همکاری و مساعدت در خصوص حل مشکلات موجود در امر حمل یکسره کالا و مسافر در تمامی مرزهای مشترک ایران و عراق ابراز نمود.  وی در پاسخ به موضوع الزام امضای نهایی «موافتنامه حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای کالا و مسافر» و برگزاری نشست کمیته مشترک حمل‌ونقل جاده‌ای، ‌اظهار امیدواری نمود که در اولین فرصت برای برگزاری این نشست با مسئولین ذیربط هماهنگیهای لازم را بعمل خواهد آورد،‌ همچنین پیشنهاد نمود تا کمیته‌ای متشکل از نمایندگان دو کشور از مرزهای مشترک بازدید نمایند.
شایان ذکر است که نماینده وزارت امور خارجه در حوزه عراق و نمایندگان بخش خصوصی در بخش حمل ونقل مسافر در این اجلاس حضور داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *