lirobi arvand

هزینه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی لایروبی اروند

تصویر روز : در حالی دیماه سال ۹۳ وزیر راه و شهرسازی وعده دو هفته‌ای برای آغاز لایروبی اروند داده بود که پس از گذشت حدود ۱۴۸ هفته مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت:‌ هنوز موانع لایروبی اروند با عراقی‌ها برطرف نشده است.
به گزارش  تسنیم، بیش از سه سال از وعده وزیر راه و شهرسازی برای آغاز لایروبی اروند طی دو هفته می گذرد.

۱۰ دی‌ سال ۹۳ یادداشت تفاهم توسعه همکاری‌های ایران و عراق در حوزه حمل و نقل بین عباس آخوندی و وزیر حمل و نقل عراق امضا شد. مطابق یکی از بندهای این تفاهمنامه لایروبی اروند برای افزایش ظرفیت تردد کشتی‌ها با ظرفیت ۱۲ هزار تن باید اجرایی می‌شد.

عباس آخوندی در مراسم امضا این تفاهمنامه گفته بود: مذاکرات مثمرثمر در ۵ حوزه راه، خطوط ریلی، حمل و نقل جاده‌ای، خطوط هوایی و آبراهه اروند با طرف عراقی داشتیم. تصمیم گرفته‌ایم مقدمات اجرایی لایروبی اروند را طی دو هفته آینده اجرایی کنیم که در این صورت کشتی‌هایی با ظرفیت حدود ۱۲هزار تن می‌توانند در اروندرود تردد کنند، در حال حاضر کشتی‌هایی با ظرفیت کمتر از ۵ هزار تن در اروند تردد می‌کنند.

آبان ماه سال بعد (سال ۹۴) مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این که خروج مغروقه‌های اروند در آب‌های سرزمینی ایران حدود ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد از برگزاری مناقصه بین‌المللی برای خروج ۴۲ مغروقه خبر داده و گفته بود: پس از توافقات سیاسی با عراقی‌ها به بحث لایروبی اروند وارد می‌شویم.
سعیدنژاد با اشاره به خروج مغروقه‌ها در اروند، افزود:‌ در خصوص خارج‌سازی مغروقه‌ها در خاک سرزمینی ایران مشکلی نداریم، این کار در گذشته انجام شده و تعداد خیلی زیادی مغروقه از اروند خارج شده است.

فروردین ۹۴ معاون دریایی سازمان بنادر از رایزنی با عراقی‌ها برای خروج شناورهای مغروق منطقه مشترک اروند خبر داد.
هادی حق‌شناس در این باره گفته بود: سال گذشته یکی دو سفر در این رابطه از طرف مسئولان وزارت راه و شهرسازی کشورمان به عراق و بالعکس انجام شد که امیدواریم امسال به تفاهم درباره خروج شناورهای مغروق در منطقه مشترک برسیم.

 وزیر راه و شهرسازی تیر ۹۴ پس از سفر یک روزه به عراق از مذاکرات انجام شده با مسئولان این کشور برای تسریع روند لایروبی اروند خبر داده و گفته بود: گروه‌های فنی و پیمانکاری ایران برای لایروبی اروند آماده‌اند و مقرر شده به محض این‌که توافق برای لایروبی اروند در سطح سیاسی صورت گرفت بلافاصله تمام گروه‌های پیمانکاری ایرانی، عملیات اجرایی لایروبی را آغاز کنند.عملیات لایروبی اروند به زودی آغاز می‌شود که با پاکسازی اروندرود تحول اقتصادی در آبادان و خرمشهر روی می‌دهد.

خرداد سال ۹۵ مدیرکل  سابق بندر و دریانوردی خرمشهر از پیشنهاد احیای دفتر مشترک به عراقی‌ها برای لایروبی اروند خبر داده و گفته بود: برای لایروبی اروند به حدود ۲۱۰ میلیون یورو اعتبار نیاز است که باید عراقی‌ها نیمی از آن را تامین کنند. فاز اول پاکسازی اروند، بحث شناورسازی است و اگر این کار انجام نشود، لایروبی با مشکل انجام می‌شود.

این در حالی بود که یکسال پس از اظهارات مدیرکل بندر خرمشهر، وزیر راه و شهرسازی در دیدار با بافنجان‌الحمامی وزیر حمل‌ونقل عراق بر راه اندازی دفتر مشترک هماهنگی بین ایران و عراق(cbc) برای پیگیری مغروقه‌ها و لایروبی اروندرود خبر داد و گفت:‌ در ایران کار نجات مغروقه‌ها شروع و بیشتر آنها از بخش ایران خارج شده است اما مسئله لایروبی رود اروند به قوت خود باقی است که طرف عراقی در صورت اعتقاد به این مسئله باید برای شروع فعالیت دفتر مشترک هماهنگی بین ایران و عراق cbc اقدامات عاجلی را در دستور کار قرار دهد.

وزیر حمل‌ونقل عراق در پاسخ به اظهارات آخوندی، عراق و ایران را اعضای یک خانواده خواند و نسبت به امضای توافق بین دو وزارتخانه برای مسئله لایروبی ابراز تمایل و شرط توافق برای لایروبی اروند را راه‌اندازی راه‌آهن به لاذقیه -توسط ایران- اعلام کرد. در این همچنین جلسه وزیر راه از طرف عراقی خواهش کرد موضوع لایروبی اروند توسط همتای عراقی‌اش در هیئت وزیران دولت عراق مطرح شود.

هزینه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی لایروبی اروند

این در حالی است که مدیرکل بنادر و دریانوردی خرمشهر در جدیدترین اظهارنظر هزینه مورد نیاز برای لایروبی اروندرود را بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: موانع لایروبی با عراقی‌ها هنوز برطرف نشده است.

محمد محسنی در نشست خبری با یادآوری این‌که بندر خرمشهر جایگاه کنونی بندر شهید رجایی با ۶۰ درصد واردات و صادرات را قبل از انقلاب داشت، اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی خرمشهر مورد تهاجم عراق قرار گرفت و مانند یک ایربگ و جزیی از ایران عمل کرد.

وی با بیان این‌که دولت‌ها از ابتدای انقلاب برای بازسازی خرمشهر تلاش کرده‌اند اما نابسامان فراوان ناشی از جنگ باعث شده تا کارها به چشم نیاید، افزود: اساسی ترین موضوع تجارت آبی، کشتیرانی و آبراه کشتیرنی است. فاصله اروند تا محل تلاقی خلیج‌فارس ۶۲ مایل است. در زمان جنگ کشتی‌های بزرگ در این آبراه غرق شد که مانع تردد شناورها به لحاظ کاهش آبخور شده است.

وی با اشاره به این‌که برای خروج شناورهای مغروق قرارداد ۶۲٫۵ میلیارد تومانی امضا شده است، تصریح کرد: از ۳۹ فروند شناور مورد قرارداد تا کنون ۲۱ فروند سالویج (خارج‌سازی) شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خرمشهر با تاکید بر این‌که پس از خروج شناورهای مغروق شرایط بازگشت اروند به شرایط قبل از جنگ فراهم می‌شود، اظهار کرد:‌ برای لایروبی اروند تعهدات مشترکی با عراقی ها داریم که به صورت جدی آنرا دنبال می‌کنیم.

وی در پاسخ به پرسش تسنیم در خصوص هزینه مورد نیاز برای لایروبی اروندگفت:  بر اساس برآورد صورت گرفته حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای لایروبی اروند نیاز است که این کار به دلیل منافع اولویت عراقی‌ها نیست.

وی همچنین با اشاره به این‌که امسال حدود ۲ میلیون تن کالا در بندر خرمشهر تخلیه و بارگیری شده است، اظهار کرد:‌ این میزان نسبت به سال گذشته ۱۳۰ درصد افزایش یافته است.

محسنی با بیان این‌که در حوزه واردات ۲۷ درصد رشد داشته‌ایم، گفت:‌با لایروبی اروند آبخور از ۶ متر کنونی به ۹ متر قبل از اتقلاب افزایش یافته و شناورها با ظرفیت ۱۲ هزار تن می‌توانند در این آبراه تردد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *