maskan.3

روند تولید مسکن در پنج سال گذشته کند شده است

تصویر روز: دبیر کانون سراسری انبوه ‌سازان ایران گفت: روند تولید مسکن در پنج سال گذشته در کشور کند شده و این مساله برای عرضه و تقاضای مسکن مشکلاتی را به وجود آورده است.
به گزارش ایرنا فرشید پورحاجت اظهار کرد: تولید مسکن در کشور باید ساماندهی شود تا انضباطی بین عرضه و تقاضای تولید مسکن حاکم شود.
وی با اشاره به وضعیت بازار مسکن در کشور گفت: بازار مسکن از شهریور ماه سال جاری تحرک خوبی داشت و معاملات مسکن افزایش یافت، اما این مساله هنوز رونق بازار نبوده است.
به گفته وی، برای تولید مسکن در کشور انبوه سازان پیشنهاد کرده اند برای تامین منابع مالی مورد نیاز بازآفرینی شهری ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از منابع مالی صندوق توسعه ملی در اختیار بانک مسکن قرار گیرد و این بانک نیز همان میزان آورده ای را در حسابی واریز تا انبوه سازان بتوانند از این تسهیلات برای تولید مسکن اقدام کنند.
پورحاجت، حضور تشکل صنفی بخش خصوصی در ستادهای بازآفرینی ملی و استانی را مهم دانست و افزود: متاسفانه بخش خصوصی تولید کننده مسکن در ستادهای بازآفرینی شهری به عنوان نهاد توسعه گر جایگاهی ندارد در حالی که حضور این تشکل های صنفی در احیای بافت های فرسوده شهری و تولید مسکن در کشور بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
به گزارش ایرنا، طرح بازآفرینی شهری سیاستی جامع و یکپارچه برای حل مشکلات شهرها است به شکلی که منجر به ارتقای شاخص‌های زیست‌پذیری و کیفیت زندگی شهروندان و تولید مسکن جدید می شود.
تقریبا ۱۸ درصد مساحت شهری را در کشور بافت های فرسوده شهری تشکیل می دهند که ۵۵ هزار و ۱۰۴ هکتار آن را بافت های ناکارآمد میانی، ۲۴ هزار و ۱۴۱ هکتار آن را بافت های تاریخی و ۶۱ هزار و ۶۵۷ هکتار آن را سکونتگاه های غیر رسمی تشکیل می دهند.
دولت مصمم است تا با اجرای درست این طرح و زمینه سازی برای مشارکت اجتماعی ساکنان بافت آنها را توانمند کرده تا از طریق دل بافت های فرسوده تمایل برای اجرایی کردن این طرح وجود داشته باشد، همچنین با مشارکت مردمی در محله سازی اعتماد عمومی به دولت افزایش یافته همین امر برای تداوم این راه و فراهم سازی بستر برای نوسازی تمامی بافت های ناکارآمد موجود فراهم خواهد شد.
در سی و نهمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار که اواسط بهمن ماه سال جاری در وزارت راه و شهرسازی و به ریاست دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، برنامه ملی بازآفرینی شهری همزمان در چند استان آغاز شد.
رئیس جمهوری در این نشست ضمن صدور دستور آغاز اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری امید در چند استان، گزارش عملکرد ستاد ملی بازآفرینی شهری و کارگروه‌های زیرمجموعه را نیز مورد بررسی قرار داد تا اجرای این برنامه شهری با سرعت بیشتری دنبال شود.
در آغاز بکار دولت دوازدهم، با انتصاب اکبر ترکان با حکم رئیس جمهوری به عنوان مشاور رییس جمهوری در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری، نشان از اهمیت نوسازی بافت های فرسوده شهری برای دولت بود تا بحران ایمنی را در این بافت هرچه بیشتر کاهش دهد.ف
ضرورت استحکام بخشی و مقاوم‌سازی بناهای شهری و نوسازی بافت‌های فرسوده به عنوان یک پروژه ملی و مهم دولت دوازدهم نیازمند عزم ملی است تا هماهنگی وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها و با استفاده از ظرفیت سازمان نظام مهندسی کشور و بخش خصوصی روند نوسازی بافت‌های فرسوده کشور را ساماندهی و تسهیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *