Sanchi

آخرین خبرها از بررسی سانحه سانچی

تصویر روز: پرونده تصادف نفتکش ایرانی سانچی با کشتی فله‌بر چینی کریستال که ابهامات زیادی را به جا گذاشته، هنوز باز است و تا جعبه سیاه سانچی بازخوانی نشود و گزارش ربات ارزیابی که به محل غرق کشتی اعزام شده، بررسی نشود و همچنین تیم‌های غواصی برای بررسی وضعیت کشتی و جست‌وجوی سایر پیکرها به محل غرق کشتی اعزام نشوند، این پرونده بسته نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، دقیقا ۵۶ روز از تصادف نفتکش سانچی با کشتی فله‌بر چینی گذشته است. حادثه‌ای که باعث حریق نفتکش ایرانی به مدت یک هفته و در نهایت غرق شدن آن و جان باختن ۳۲ پرسنل نفتکش که ۳۰ نفر ایرانی و دو نفر بنگلادشی بودند را رقم زد. در این میان تنها پیکر سه پرسنل ایرانی یافت و در تاریخ ۲۵ بهمن ماه به کشورمان منتقل شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در چهارم بهمن ماه به ایسنا اعلام کرد که حداکثر یک تا دو ماه آینده شاهد ارائه گزارش جمع بندی علل بروز سانحه نفتکش سانچی خواهیم بود.

به گفته وی، مراحل بررسی این سانحه توسط کشورهای ذی‌نفع یعنی چین، هنک کنگ، پاناما، بنگلادش و جمهوری اسلامی ایران در حال انجام است.

تهیه گزارش ربات ارزیاب به کجا رسید؟

تقریبا پنج روز بعد از اینکه سانچی غرق شد، یک ربات ارزیاب برای بررسی وضعیت سانچی به زیر آب منتقل شد. یکی از اهداف انتقال این ربات به زیر آب، عکس برداری و تهیه گزارش از ابعاد مختلف نفتکش بود و هدف دیگر، آغاز عملیات جست و جوی پیکر دیگر پرسنل سانچی بر اساس گزارش‌های این ربات بود. به طوریکه محسن بهرامی، سخنگوی شرکت ملی نفتکش به ایسنا گفت که پیدا کردن سایر پیکرها منوط به نتیجه‌ گزارش‌های ربات ارزیاب است که برای عکسبرداری به زیرآب فرستاده شده است.

وی در آخرین گفت‌وگویی که با ایسنا داشت، در مورد ربات ارزیاب اظهار کرد که کار ربات ارزیاب حدود دو هفته پیش به پایان رسیده است و در طول هفته گذشته جلسه‌ای با حضور کارشناسان و همچنین نماینده ای از شرکت ملی نفتکش برای بررسی گزارش های این ربات تشکیل شده اما هنوز گزارش نهایی آماده نشده است.

سرنوشت جعبه سیاه سانچی چه شد؟

آنچه بیش از همه در مشخص شدن علت تصادف نقش دارد، بازخوانی جعبه سیاه سانچی است. این جعبه در نتیجه تنها ورود موفق تیم چینی به سانچی قبل از غرق شدن همراه دو پیکر پیدا شد. پلمب جعبه های سیاه سانچی و کریستال به طور همزمان و با حضور نمایندگان ایران، چین، پاناما که کشتی سانچی با پرچم این کشور تردد می‌کرد و هنگ کنگ باز شد که مسئولان اعلام کردند بازخوانی کامل آن به حدود سه ماه زمان نیاز دارد.

در این راستا، هادی حق شناس – معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی – به ایسنا گفت که جعبه سیاه نفت‌کش سانچی چند هفته‌ای است به ایران منتقل شده و کمیته سوانح در حال بررسی است و دوشنبه هفته آینده کارشناسان ما برای تشکیل کمیته اصلی سوانح با حضور چهار کشور ذی‌نفع به چین اعزام می‌شوند.

تیم غواص کی به محل غرق سانچی اعزام می‌شوند؟

قرار است بعد از اینکه گزارش های ربات ارزیاب تهیه و بررسی شد، تیم غواصی به محلی که سانچی غرق شده اعزام شوند. در این راستا، بهرامی – سخنگوی شرکت ملی نفتکش – به ایسنا گفت: عملیات غواصی دارای چند جنبه است. جنبه نخست مطالبه شرکت ملی نفتکش برای جست و جوی پیکرهاست. جنبه دیگر درخواست کشور چین و مطالبات آن ها در مورد آلوده سازی و رفع آلودگی احتمالی منشأهایی است که بعدا ممکن است منطقه را آلوده کند. البته محموله سانچی طبق گزارش ها باقی نمانده و سوخته و تبخیر شده است.

به گفته وی، در مورد مخازن سوخت کشتی این تردید هنوز وجود دارد و ممکن است سوخت کشتی همچنان باقی مانده باشد. این مسائل بر عهده شرکت ملی نفتکش است و این شرکت مسئول است که محموله را از طریق بیمه‌گرها جمع کند.

کار غواصی سانچی به مناقصه گذاشته می‌شود

سخنگوی شرکت ملی نفتکش با تاکید بر اینکه غواصی که انجام خواهد شد بسیار اساسی خواهد بود، توضیح داد: این کار ممکن است طی دو ماه آینده انجام شود، زیرا نیاز به مقدمات بسیاری دارد. فرآیند غواصی هم ممکن است به شش تا هشت هفته زمان نیاز داشته باشد. عمده تیم ها در چین هستند و شرکت هایی که توانایی انجام این کار را دارند موضوع را بررسی می کنند. در این میان نماینده‌ای از شرکت ملی نفتکش هم برای بررسی اوضاع در چین حضور دارد.

بهرامی با بیان اینکه کار غواصی به مناقصه گذاشته می‌شود، تصریح کرد: ابتدا باید چارچوب و ابعاد کار مشخص شود و به شرکت هایی که مناسب هستند فراخوان داده شود و هرکدام شرایط بهتری داشتند انتخاب می شوند، چراکه این غواصی بسیار خاص است. تجهیزات غواص ها باید با کشتی حمل شود و کشتی باید آنجا بایستد. سپس غواص ها با مخزن به آب می‌روند و ممکن است دو هفته در زیر آب باشند و در آن مخزن زندگی کنند. این مخزن در عمق ۱۰۰ تا ۱۱۰ متری دریا می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *