komeght

بررسی سوالات نمایندگان از رییس‌جمهور در کمیسیون اقتصادی

تصویر روز: سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از بررسی سوال نمایندگان از رییس‌جمهور در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد و گفت که گزارش سوال فردا تقدیم هیات رییسه می‌شود تا در صورتی که تعداد امضاکنندگان نصاب کافی را داشته باشد، در دستور کار مجلس قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، رحیم زارع اظهار کرد: در جلسه امروز کمیسیون اقتصادی که با حضور آقایان سیف، امیری، نهاوندیان و رحمانی فضلی به نمایندگی از رییس‌جمهور برگزار شد، پنج محور سوالات نمایندگان مطرح شد از جمله در مورد قاچاق کالا آقای رحمانی فضلی و نهاوندیان توضیح دادند که قاچاق سوخت به نصف رسیده و قاچاق کالا که در سال ۹۲، ۲۵ میلیارد دلار بوده به ۱۲.۶ میلیارد دلار کاهش یافته است. همچنین رجیستری گوشی موبایل و ارز مسافرتی نیز از دیگر اقدامات دولت برای کنترل قاچاق بوده است.

وی با بیان اینکه کرباسیان وزیر اقتصاد به دلیل ماموریت به روسیه در این نشست حضور نداشت، اضافه کرد: سوال دوم نمایندگان در مورد علت استمرار تحریم‌های بانکی با گذشت دو سال از اجرای برجام بود که در این باره آقای سیف گفت طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرده و بانک‌های خارجی به خاطر FATF‌ در برقراری ارتباط با بانک‌های ما احتیاط می‌کنند.

زارع ادامه داد: بر اساس گفته‌های آقای سیف، ایران با ۸۳۴ بانک تعامل اقتصادی دارد به این معنا که پول جابجا می‌شود. همچنین ۱۴۵ هزار رابطه کارگزاری و ۲۸ میلیارد و ۲۶۵ میلیون دلار حجم گشایش بعد از برجام بوده و ۱۱۵ حواله ارزی بعد از برجام داشتیم و ۵ میلیارد دلار برآورد اسنادی وجود داشته است. طبق گفته‌های ایشان، بخش بین‌الملل بانک‌ها قبل از برجام قوی‌تر بودند اما روابط کارگزاری و قراردادها در حال ایجاد است از جمله قرارداد برقی کردن خط ریل تهران ـ مشهد و همچنین سایر قراردادهای منعقده بانکی. علاوه بر این گفتند که برقراری سوئیچ کارت‌های بانکی با ترکیه و روسیه در دستور کار قرار دارد و سوئیفت بین‌الملل که قطع بوده بعد از برجام برقرار شده است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی اضافه کرد: آقای نهاوندیان هم گفت که تغییراتی در نظام بانکی اتفاق افتاده از جمله برقراری ال‌سی، کارگزاری و سوئیفت، اما هنوز به حد مطلوب نرسیده است. ایشان گفت در برجام ما با ۱+۵ مذاکره کردیم و آمریکا می‌خواست به تنهایی با ما مذاکره کند که آن را قبول نکردیم. همچنین توضیح دادند که تحریم‌های اولیه هسته‌ای نبوده و برخی تحریم‌ها نیز همچنان تابع تحریم‌های اولیه است.

وی با اشاره به اظهارات سیف مبنی بر بخشنامه بانک مرکزی برای وارد کردن دلار از سوی صرافی‌ها، یادآور شد: طبق گفته آقای نهاوندیان، مسائل بانکی موضوع سیاسی نیست که یک شبه حل شود. ضمن اینکه بانک‌های خارجی با FATF مشکل داشتند و با ما رابطه برقرار نمی‌کردند. همچنین برجام تغییراتی ایجاد کرده اما هنوز مطلوب نیست. آمریکا هم مقرراتش فراتر از FATF است و بانک‌های ما خود را وفق می‌دهند. علاوه بر این گفتند که هموطنان ما نمی‌توانند ویزا، کارت و مسترکارت بگیرند .

زارع با اشاره به سوال دیگر نمایندگان در خصوص کاهش بیکاری نیز گفت: آقای نهاوندیان در این نشست گفت که شاهد افزایش اشتغال و نوسازی ناوگان حمل و نقل بوده‌ایم. همچنین رییس مرکز آمار هم توضیحاتی داد و گفت که از سال ۸۴ تا ۹۵ تعداد شاغلین ۲.۵ درصد به صورت متوسط سالیانه رشد داشته و در سال‌های ۸۴ تا ۹۲ هر سال ۷۶ هزار نفر به شاغلین اضافه شده است. همچنین از سال ۹۲ تا ۹۵ هر سال متوسط ۴۸۹ هزار نفر به شاغلین اضافه شده و در سال ۹۵، ۶۱۹ هزار نفر به تعداد شاغلین اضافه شده است. در ۹ ماه اول امسال هم ۸۱۹ هزار نفر به شاغلین اضافه شده‌اند.

وی ادامه داد: رییس مرکز آمار به کاهش نرخ بیکاری از ۱۲.۴ به ۱۲.۱ اشاره کرد و گفت که نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال در سال قبل ۲۹.۵ درصد بوده، در ۹ ماهه اول سال قبل ۲۶ درصد و ۹ ماهه امسال ۲۵.۳ درصد بوده است. همچنین ۱۶ هزار و ۶۲۹ نفر به ذخیره بیکاران اضافه شده و سه میلیون و ۲۲۱ هزار نفر جمعیت جویای شغل هستند. ضمن اینکه ۴۰ میلیون نفر جمعیت غیرفعال داریم.

زارع ادامه داد: سوال دیگر نمایندگان درباره موضوع رکود بود که نمایندگان دولت گفتند در حال حاضر در شرایط رونق هستیم. در مورد نرخ ارز هم گفته شد که ۲۵ درصد ارزش پول ملی کاهش یافته است البته از سال ۹۱ تا ۹۲ پول ملی ۳۰۰ درصد افت ارزش داشته است. نمایندگان دولت همچنین گفتند که برای کنترل نرخ ارز تلاش خواهند کرد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه نمایندگان سوال‌کننده فعلا از پاسخهای ارائه شده قانع نشدند،‌ گفت: کمیسیون اقتصادی گزارش سوال را فردا (سه‌شنبه) تقدیم هیات رییسه مجلس خواهد کرد. اما اگر نمایندگان سوال‌کننده از پاسخ‌ها قانع شدند و تعداد امضاهای سوال کاهش پیدا کرد سوال از دستور کار خارج می‌شود و در غیر این صورت رییس مجلس باید آن را در دستور کار قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *