salamand

متوسط هزینه یکبار بستری سالمندان بیش از ۱.۶ میلیون تومان

تصویر روز : مرکز آمار نتایج مطالعه‌ ویژگی‌های اقتصادی، اجتماعی، جمعیتی و سلامت سالمندان و الگوی بهره‌مندی از خدمات سلامت سالمندان را منتشر کرد.
به گزارش ایبِنا، در این پژوهش به‌ منظور بررسی ویژگی‌های اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی سالمندان از اطلاعات آمارگیری هزینه و درآمد خانوار طی دوره ١٣٨۵-١٣٩٢، آمارگیری نیروی کار طی دوره‌ ١٣٨۵-١٣٩٣، نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن طی دوره‌ ١٣۴۵-١٣٩٠و اطلاعات آمارگیری شاخص‌های چندگانه جمعیت و سلامت ١٣٩۴استفاده شده است. علاوه بر این به‌ منظور مطالعه‌ الگوی بهره‌مندی سالمندان از خدمات سلامت، از داده‌های ثانویه‌ طرح آمارگیری بهره‌مندی از خدمات سلامت ١٣٩٣ استفاده شده است.

بر این اساس ۷.۳۸ درصد از کل جمعیت کشور نیازمند بهره‌مندی از خدمات بستری هستند. ۱۶٫۴۸ درصد سالمندان (۶٠ ساله و بیشتر) نیاز به بهره‌مندی از خدمات بستری دارند. احساس نیاز برای بهره‌مندی از خدمات بستری در بین گروه‌های مختلف اجتماعی و جمعیتی سالمندان از تفاوت نسبی برخوردار بوده است. سالمندان روستایی (١٨ درصد)، سالمندان بدون همسر (١٧٫۶٧ درصد)، سالمندان خویش‌سرپرست (١٧٫۵۵ درصد)، سالمندان غیر شاغل (١٧٫١۵ درصد) و سالمندان ٧۵ ساله و بیش‌تر (٢٠٫٣٣ درصد) از متوسط کل سالمندان (١۶٫۴٨ درصد) بیشتر در معرض نیازهای بستری قرار دارند و شاید بتوان بر بالا بودن سطح بیماری این سالمندان اذعان داشت. در مقابل، سالمندان شاغل و سالمندان ۶۴-۶٠ ساله با حدود ١٣ درصد، کمترین درصد نیازمندی به بستری را در بین سالمندان داشته‌اند. شاخص میانگین دفعات بستری نشان می‌دهد که سالمندان (٠٫١۵ دفعه) با تفاوت قابل توجهی بیشتر از جمعیت کل کشور (٠٫٠٧ دفعه) در معرض بستری بوده‌اند.

متوسط هزینه‌ یک‌بار بستری برای سالمندان بستری‌ شده برابر با ١٬۶٧٢٬۴٢٠ تومان بوده که در مقایسه با سطح ملی یک‌ بار هزینه‌ی بستری (۱٬۴۴۶٬۲۱۴تومان) در سطح بالاتری قرار دارد. نتایج نشان می‌دهد که متوسط هزینه یک ‌بار بستری سالمندان روستایی با مقدار ١٬۴٣٧٬۵۵١ تومان از مقدار کم‌تری نسبت به سالمندان شهری با متوسط هزینه‌ی ١٬٧٧٣٬٩١٣ تومان برخوردار است.

متوسط هزینه‌های یک بار بستری سالمندان دارای همسر (١٧۶١٧٢۵ تومان) در مقایسه با سالمندان بدون همسر (١٬٣٩٩٬۶٧٣ تومان) بیشتر است. این امر با متوسط تعداد روزهای بستری همبسته است و طبیعی است که با افزایش متوسط تعداد روزهای بستری، متوسط هزینه‌های بستری بیش‌تر شود. سالمندانی که در قالب خانواده‌ی زن و شوهری زندگی می‌کنند، با ١٬٩۴٨٬٩٢١ تومان در مقایسه با سالمندان دیگر با متوسط هزینه‌ بیشتری مواجه بوده‌اند.

این هزینه با متوسط روزهای بستری تناسب داشته؛ به گونه‌ای که سالمندانی که در قالب خانواده زن و شوهری زندگی می‌کنند، با متوسط ۵٫٧۶ روز در مقایسه با سایر سالمندان، مدت زمان بیش‌تری بستری بوده‌اند. سالمندان غیر شاغل که بخشی از سالمندان بازنشسته و مستمری بگیر را شامل می‌شود، متناسب با متوسط روزهای بستری، به‌طور متوسط، ١٬٧١٩٬۶١٠ تومان برای یکبار بستری پرداخت کرده‌اند. متوسط هزینه‌های یک ‌بار بستری در بین سالمندان شاغل، برابر با ١٬٣٩٠٬٣۵۴ تومان بوده است.

٢٨ درصد از سالمندانی که برای بستری مراجعه و خدمات دریافت کرده‌اند، به بهبود کامل دست یافته‌اند. این درصد در مقایسه با ۴٨٫٨ درصد کل کشور در سطح پایین‌تری قرار دارد. شاید بتوان این تفاوت را در وجود بیماری‌های مزمن سالمندان و زمان‌بر بودن فرایند بهبود در سالمندان دانست.

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *