bimeh

چرا دو نوع متفاوت رفتارسازمانی در شرکت های بیمه ایرانی وجود دارد؟

تصویر روز : همکاران کارگزار -نماینده -بیمه گذاران و حتی برخی از کارکنان شرکت های بیمه گاه به گاه تماس میگیرند و درخواست راهنمایی میکنند .پس از طرح این مشکلات متوجه میشویم که ریشه بسیاری از مشکلات در شرکت های بیمه به نوع رفتار سازمانی آنها بستگی دارد.

۱-رفتارهای سازمانی رابطه مدار و مبتنی بر تعامل و مدارا با شبکه توزیع (کارگزاران و نمایندگان بیمه ) و با بیمه گذاران در زمان رسیدگی و پرداخت خسارتها در برخی از شرکت های بیمه

۲- رفتارهای سازمانی ضابطه مدار و کاملا غیر منعطف مبتنی بر مناسبات منسوخ ,,ارباب- رعیتی”در برخی از شرکت های بیمه با کلیه ذینفعان

#چرا اینگونه است ؟

سالها فعالیت در بازار بیمه ,درس ها و تجربیات بسیاری را آموزش میدهد.

در مورد شرکت هایی بیمه ای که مدیران آنها رفتارمناسب سازمانی با بیمه گذاران (مشتری مداری) و با شبکه فروش و کارگزاران بیمه دارند
بحثی نداریم.
اما شرکت های بیمه ای که رفتار سازمانی نامناسبی با بیمه گذاران و شبکه توزیع خدمات بیمه دارند لازمست از سوی کارشناسان و علاقمندان رشد و اعتلای بازار بیمه مورد نقد مستمر قرار گیرند تا اصلاحات لازم در آنها بر اثر این تحول خواهی سرانجام صورت پذیرد.

بسیاری از اعضا شبکه توزیع بازار بیمه (نمایندگان و کارگزاران) و بیمه گذاران ,از برخوردهای تند و سختگیرانه بعضی از مدیران و کارکنان ستادی و شعب شرکت های بیمه با رویکرد مدیریت سنتی گلایه میکنند و برخوردهای از موضع بالا و مبتنی بر منافع یکسویه آنها را موجب کاهش شدید انگیزه شغلی خویش و قطع همکاری با چنین شرکت های بیمه ای میدانند.

گاهی نوع برخوردها ی مدیریتی و رفتار سازمانی در شرکت های بیمه بقدری متفاوت است که در برخی از شرکت ها درایت – حمایت و تعامل منطقی درون و برون سازمانی حاکم و بوضوح قابل رویت است ،اما در برخی از آنها ایراد گیریهای غیر لازم و سخت گیریهای نامناسب با نمایندگان و کارگزاران در حین همکاری و با بیمه گذاران در زمان رسیدگی و پرداخت خسارتها مشاهده میشود که اساس این رفتارهای نامطلوب سازمانی برنظرات شخصی و مغرضانه برخی از مدیران وکارکنان بیمه گران سبک سنتی استوار است که کاملا مغایر با قوانین و عرف بازار بیمه و اصول بازاریابی میباشد.

بطوریکه کارشناسان مجرب را بفکر این پرسش میاندازد؟؟؟؟؟:
کارکنان شرکت های بیمه با این روشهای سخت گیرانه نسبت به ذینفعان تجاری خود ، دانش آموخته کدامین فرهنگ کسب و کار و سیستم آموزشی هستند!!!؟؟؟

مطالعات نشان میدهد ،فرهنگ غنی شغلی و سیستم های آموزشی کشور ما مبرا از پی ریزی این نوع رفتارها و آموخته های نامناسب سازمانی است . !!!!!

از یکصد سال پیش, به همت و تلاش اندیشمندان اجتماعی و اصلاح گرایان مدیریت سازمانی ،مناسبات فرسوده مبتنی بر نظام ,, ارباب- رعیتی ”ملغی و سیستم های مدیریت نوین در دنیا پا به عرصه وجود نهاده و اجرایی گردیده اند.
و بطور مرتب در حال اصلاح و بهبود مستمر هستند.

تحقیقات و مطالعات پیوستار دانشمندان علم مدیریت در سیر تحول تاریخی سازمانها نشان داده که کیفیت روابط انسانی و رفتار سازمانی در مناسبات بین سهامداران -مدیران و کارکنان و شبکه توزیع خدمات بیمه در کسب موفقیت و یا عدم موفقیت شرکت ها و موسسات تجاری و کسب حداکثر بهره وری سازمانی نقش بسزایی دارد .

حتی در دو دهه اخیر شعار اندیشمندان مدیریت اینست:

#سرمایه اصلی شرکت ها ،کارکنان و شبکه بازاریابی و مشتریان آنهاست !؟

بعنوان یک کارشناس مطالعه کننده بازار بیمه ،به پیشکسوتان ،اساتید فن ،مدیران و کارشناسان فرهیخته و مسولان و اعضا محترم انجمن های صنفی و کارشناسی صنعت بیمه، پیشنهاد تمرکز بر مطالعات استاندارد سازی رفتارهای سازمانی درکلیه شرکت های بیمه به منظور تغییرات مطلوب در مناسبات شغلی و ارتقا سطح خدمات دهی آنها را مینماید.

شنبه :۱۹ /۱۲ /۱۳۹۶
کارشناس مطالعات ریسک و بیمه
حمید رضا حاجی اشرفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *