manochehri

واگذاری میادین یادآوران و آزادگان شمالی از طریق مناقصه

تصویر روز : در حالی که دومین قرارداد IPC نفت با روس‌ها امضا شد، جای خالی چینی‌ها در صنعت نفت پررنگ‌تر از همیشه است؛ اگرچه گمان می‌شد توسعه میادین غرب کارون، به آنها سپره شود؛ اما گویا چنین نیست.

به گزارش  مهر، پس از عقد نخستین قرارداد آی.پی.سی با توتال فرانسه، این بار نوبت به روس‌ها رسیده و به نظر می‌رسد پاشنه در جذب سرمایه خارجی این پروژه‌ها، به سمت شرکای راهبردی ایران در منطقه خاورمیانه چرخیده است. البته نیم نگاهی به فعالیت های اخیر وزارت نفت در زمینه جذب سرمایه خارجی نشان می دهد که این وزارتخانه، تمام تلاش خود را به منظور استفاده حداکثری از حضور تمام شرکت های معتبری جهانی کرده است، اما به گفته علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، تنها شرکت خارجی شرکت کننده در مناقصه مربوط به میدان آبان و پایدار غرب، زاروبژنفت بوده که در نهایت کار نیز به آن سپرده شد.

پس از امضای برجام و حتی پیش‌تر از آن، هیات های اقتصادی بلندپایه زیادی از سراسر دنیا به ایران آمده تا فرصت های سرمایه گذاری را بررسی کرده و هر یک بسته به توانمندی خود در کشور حضور یابند. صنعت نفت نیز از این قاعده مستثنی نبود. در این بین آنچه به گفته کارشناسان، بیشترین نقش را در ارتباط با سنگ اندازی در مسیر جذب سرمایه‌گذار خارجی ایفا کرد، مشکلات مالی و ناامن نشان دادن فضای سرمایه گذاری ایران بود؛ اما با وجود این سنگ اندازی ها، نخستین قرارداد آی.پی.سی ایران با کنسرسیومی به رهبری توتال فرانسه و دومین قرارداد نفتی در این قالب نیز با زاروبژنفت روسیه امضاء شد که اولین قرارداد در حوزه گازی و دومین قرارداد نفتی به شمار می‌رود.

غلامرضا منوچهری، معاون امور توسعه و مهندس شرکت ملی نفت ایران در توضیح وضعیت میدان های نفتی کشور این طور توضیح داد: مذاکرات قراردادی میدان‌های یاران، سپهر، جفیر، منصوری، آذر، آب تیمور، چنگوله، دهلران، مارون (بنگستان) و کوپال پیشرفت خوبی دارند و در این میان مذاکرات قراردادی میدان‌های یاران، منصوری سپهر و جفیر تقریبا نهایی شده است. همچنین مذاکرات قراردادی میدان یادآوران کلید خورده است و میدان آزادگان نیز طبق روال در دستور کار قرار دارد.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت، با بیان این‌ که برای توسعه میدان گازی فرزاد بی، با هند در حال مذاکره هستیم، ادامه داد: قرارداد توسعه میدان بلال هم به‌زودی با شرکت‌های داخلی امضا می‌شود و تکمیل توسعه میدان فروزان نیز در دستور کار است.

منوچهری در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به اینکه گفته می شود قرار است میدان نفتی آزادگان شمالی و یادآوران بدون برگزاری مناقصه، به چینی ها واگذار شود، گفت: برای واگذاری این میادین از برگزاری مناقصه استفاده می کنیم و طبق آن، توسعه میدان را به آن شرکت که بی شک همراه ایرانی نیز دارد، می سپاریم.

در عین حال، احتمال حضور چینی ها در میادین غرب کارون در شرایطی قوت می گیرد که کشمکش های زیادی با این کشور بر سر حضور در پروژه های نفتی ایران وجود داشت که با توجه به حضور اروپایی ها و روس ها درایران، جای خالی چینی ها به عنوان مشتری سنتی نفت ایران بیش از پیش حس می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *