startup

چرا از استارتاپ ها در بازار بیمه استقبال نمیشود

تصویر روز: هنوز درک مشترکی از روشهای فعالیت استارتاپ ها در بازار بیمه وجود ندارد ونظرات مختلفی مطرح میشود.
برخی روشهای فروش بیمه نامه بر بستر فضای الکترونیک را برای این واژه انتخاب میکنند و برخی آنرا طراحی از نقطه صفر تا صد پوشش های بیمه ای و مدیریت پرتفوی هر پروژه بیمه ای تعبیر میکنند و عده ای نیز نوآوری در عرضه بیمه نامه ها بهمراه خدمات مکمل را بعنوان وظیفه استارتاپ ها میدانند .
هر کدام از این تعبیرها فاصله ای از زمین تا آسمان با یکدیگر دارند.

لیکن آنچه مسلم است ،هنوز در شرکت های بیمه بعلت وجود تفکرات سنتی، بستر مساعدی برای همکاری چنین موسساتی وجود ندارد.
حتی در مورد رویکرد مدیریت سنتی و تفاوتهای آن با رویکردهای نوین هم تبیین چارچوبهای اجرایی هر دو نوع این شیوه های مدیریتی در بازار بیمه بطور واضح تشریح نشده.

همین اختلاف دیدگاهها ،موجب پدید آمدن ابهامات و سوالات متعددی میشود که ظاهرا پاسخ منطقی و جامع آنرا به سادگی نمیتوان پیدا نمود.
یافتن مفهوم واقعی و کارکرد موسسات استارتاپ در صنعت بیمه با مطالعه و با گفتگوی با کارشناسان مسلط به این نوع خدمات مشخص میشود ،بنظر میرسد استارتاپ ها نقاط انفصال بین بیمه گذاران و شرکت های بیمه را با تحقیق و مطالعه مییابند و سپس با توجه به نیازها و خواسته های بیمه ای متقاضیان این خدمات شرایط اتصال بین دو سوی بازار عرضه و تقاضا را فراهم میکنند .
در این مسیر هرگز نمیتوان از نقش و تاثیرگذاری شبکه کارگزاران -نمایندگان و ارزیابان خسارتهای بیمه ای در پیاده سازی برنامه های استارتاپی بیمه ای غافل شد و بدون مشارکت و همکاری توانمند این گروه بزرگ فعالان صنعت بیمه در پروژه های مختلف هرگز هیچ ,,استارتاپی ,,در بازار بیمه موفق به پیاده سازی طرحهای نوین بخصوص در بازارهای خرد و پراکنده نخواهد شد.
سالهاست سهم بازار بیمه از تولید ناخالص داخلی دور و بر ( دو) درصد ثابت مانده.
دلایل متعددی برای این موضوع عنوان میگردد اما بنظر میرسد یکی از مهمترین دلایل ,,ضعف شدید مدیریت رفتار سازمانی و جای خالی تحقیق و توسعه ,, در شرکت های بیمه و کمبود دوره های آموزشی مبتنی بر دانش افزایی مناسب میتوان بر شمرد .
متاسفانه وجود سو تفاهم,, بیشتر دانستن و کبر و غرور,,در نزد برخی از دست اندرکاران صنعت بیمه که خود را بی نیاز از دانش و پیاده سازی روشهای نوین میدانند مانع از فعالیت ,,استارتاپ ها ,,و همکاری آنها با شبکه فروش و ارزیابان خسارت در نوآوری انواع خدمات بازاربیمه میشود .
انگار بیماری عمده فروشی و جذب پرتفوهای بزرگ به هر قیمتی از سوی همین نوع تفکرات مدیریتی سنتی در بازار بیمه مزمن شده!!!!!
با مشاهده تلاش ها و نیز مطالعه مصاحبه های دست اندرکاران و مدیران این بازار مشخص است که برخی از آنها نقش شبکه فروش را فقط در بازارهای خرد آنهم در بیمه های عمر اندوخته ساز -ثالث و بدنه اتومبیل خلاصه میبینندبا هزاران اما واگر !!!!!
تا زمانیکه شرکت های بیمه ,استراتژی آموزش و بازاریابی راتعریف نکنند که بالاخره استراتژی آنها عمده فروشی (جذب بیمه گذاران و پرتفوی های کلان با مذاکره مستقیم مدیران شرکت های بیمه )یا خرده فروشی ( جذب بیمه گذاران خرد توسط شبکه فروش به طور انبوه )است ،انتظار رشد و تحول منطقی بازار بیمه عبث خواهد بود .
تمایل به فروش های بزرگ مستقیم با توسعه شبکه فروش وگسترش سهم پرتفوی های خرد و همکاری استارتاپ ها کاملا تناقض دارد !!!!!
اگر بازار بیمه بخواهد به رشد مورد انتظار دولت برسد آن رشد در بازار خانوار و اصناف و صنایع کوچک آنهم با مشارکت فعالانه شبکه فروش و ارزیابان خسارت و با همکاری استارتاپ های بیمه ای امکانپذیر است .قبل از هر برنامه ریزی در این حوزه , آموزش تجدید نظر رفتار سازمانی برخی از مدیران ارشد ،میانی و کارشناسان شعب و ستادی شرکت های بیمه در تعامل با بیمه گذاران و شبکه فروش و ارزیابان خسارت از ضروریات اولیه تحول در صنعت بیمه میباشد.
البته بزرگمنشی و معرفت بسیاری از همکاران در شرکت های بیمه را فراموش نباید کرد .
با یک خاطره به نقل از یک همکار این نوشتار را پایان میبرم .
یکی ازهمکاران بیمه ای میگفت:
یک روز برای صرف نهار به یک رستوران در شهرستان رفتم . قبل از ناهار به بهانه ای رفتم تا تمیزی آشپزخانه آنرا ببینم با کمال تعجب دیدم آشپز که صاحب رستوران هم بود یکی از همکاران ارشد قبلی خودمان است .
فوری سلام و احوالپرسی کردم ،دیدم آن آدم مغرور چند سال پیش چقدر مهربان و متواضع شده !
پرسیدم چرا اینقدر عوض شده ای ؟
پاسخ داده بود:در این شغل بعد از بازنشستگی و تماس با مردم دریافتم هیچ رفتاری بهتراز مردمداری و فروتنی نسبت به انسانها نیست !!!!ای کاش این تجربه را در زمان کار در شرکت بیمه میداشتم…
یکشنبه:۲۷ /۱۲ /۱۳۹۶
کارشناس مطالعات ریسک و بیمه
حمیدرضا حاجی اشرفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *