zarabadi.majles

خودروسازان تمایلی به پذیرش استانداردهای جدید ندارند

تصویر روز: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، توضیحاتی پیرامون اعتراضات خودروسازان به استانداردهای جدید ارائه داد.

حمیده زرآبادی در گفت و گو با خانه ملت، با بیان اینکه استاندارد در خصوص خودرو و ایمنی خودروهای داخلی امری لازم و ضروری است، گفت: آمار تصادفات جاده ای کشور قابل توجه است که برخی از این آمار به دلیل ایمن نبودن جاده و عدم دقت راننده است، اما درصدی از آن به دلیل عدم وجود استانداردهایی است که خودروها باید داشته باشند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه یکی از ضعف ها که در قانون گذاری وجود داشته عدم زمان بندی مشخص برای اجرایی کردن الزامات توسط قانون گذار است، افزود: برای اجرای استانداردها باید الزاماتی وجود داشته باشد یعنی قوانین مشخص کند که تکنولوژی قدیمی در این بازه زمانی با امکاناتی که داده می‌شود، کنار گذاشته شود و بستر برای استفاده از تجهیزات جدید آماده شود و از تعیین یک تاریخی به بعد به تدریج تجهیزات قدیمی از بین برود، استانداردهای جدید جایگزین و پس از یک مدت استانداردها اصلاح شود.

عدم فعالیت وزارتخانه های صنعت، تعاون و سازمان استاندارد در یک سیاست هماهنگ

نماینده مردم قزوین و آبیک در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه به دلیل عدم تعیین بازه زمانی هنگامی که یک اتفاقی می خواهد رخ دهد و قانونی در بحث استاندارد اجرایی شود اعتراضاتی رخ می دهد، ادامه داد: اعتراضات در اجرای این استانداردها شاید به این دلیل باشد که خودروسازی ما تکنولوژی را برای اجرای این استانداردها نداشته باشد که بخواهند آن را بر رو خودروها سوار کند و شاید اگر قانون گذار بخواهد الزام کند بستر وجود ندارد که خودروساز بتواند آن را اجرایی کند.

وی با انتقاد از عدم فعالیت وزارتخانه های صنعت، تعاون و سازمان استاندارد در یک سیاست هماهنگ، یادآور شد: جزیره ای عمل کردن این سازمان ها و نهادها زمینه و بستر اعتراضات را فراهم می‌کند.

خودروسازان به دلیل حمایت های دولتی نمی‌خواهند خود را با استانداردهای جدید تطبیق دهند

زرآبادی با اشاره به اینکه ایران خودروساز نیست، بلکه مونتاژکار است، افزود: اگر خودروساز بودیم می‌توانستیم خود را با استانداردهای جدید تطبیق دهیم و موضوع دیگر این است که خودروسازان به دلیل اینکه همیشه از حمایت دولتی برخوردارند نمی‌خواهند خود را با استانداردهای جدید تطبیق دهند.

وی ادامه داد: اگر زمانی به خودروسازی های داخلی اعتراض شود موضوع حمایت از تولید داخل مطرح می‌شود، لذا دائما باید به آنها پول تزریق شود و خودروسازان به این بهانه هر قیمتی که می خواهند ارائه می دهند و در بسیاری از بخش ها انحصاری فعالیت می کنند و هیچ شرکت یا سازنده ای دیگری حق ندارد، خودرو ارائه دهد، چون فقط باید از این خودروسازان حمایت کنیم.

محصولات خودروسازان داخلی در بازار رقابتی ارائه نمی‌شود

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه مجموعه رفتارهای فوق الذکر سبب می شود که خودروسازان از پذیرش استانداردهای جدید سرباز زنند، اظهار داشت: خودروسازی های ما باید کاملا خصوصی شوند و یک بار باید این اتفاق رخ دهد، چراکه در حال حاضر فقط اسم آنها خصوصی است اما دولت از آنها حمایت می‌کند و در دوره‌های گذشته و دولت‌های قبلی نیز در خودروسازی ها دست داشتند و خودروسازان به دلیل حمایت‌های دولتی تمایلی به پذیرش استانداردهای جدید ندارند.

وی با اشاره به اینکه قیمت خودرو های کنونی داخلی قیمت درستی نبوده و استانداردهای آنها مناسب نیست، افزود: محصولات خودروسازان داخلی در بازار رقابتی ارائه نمی‌شود و اگر خودروهای وارداتی گمرک نداشته و ورود آنها آزاد باشد، رقابتی بین خودروهای داخلی و خارجی در بحث قیمت ایجاد می شود.

در پایه قیمتی پراید خودروی دیگری در کشور وجود ندارد

زرآبادی با بیان اینکه اکنون در پایه قیمت پراید خودروی دیگری در کشور وجود ندارد، ادامه داد: مردم مجبور به خرید این خودرو هستند، چراکه گزینه دیگری برای خرید ندارند و ما با هزار قانون همه چیز را انحصاری کرده ایم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اگر خودرویی نمی‌تواند استانداردهای خود را افزایش دهد باید خط تولید آن متوقف شود، تصریح کرد: البته به شرطی که استانداردها نیز براساس یک منطقی پیش برود و زمان بندی برای افزایش استانداردها وجود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *