kianpoor.majles

۱۳۰ هواپیمای زمین گیر در کشور داریم

تصویر روز: نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس دهم با انتقاد از عمر بالای ناوگان در شقوق مختلف حمل و نقل کشور، افزود: ای کاش دستور العملی از سوی وزارت راه و شهرسازی صادر شود تا دیگر ایرلاین ها هواپیماهای بالای ۲۰ سال را استفاده نکنند.

مجید کیان پور در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه عمر مفید ناوگان هوایی در دنیا ۱۱ سال ولی در کشور ما ۲۳ سال است، تصریح کرد: اگر ما توجهی به این مقوله نداشته باشیم هزاری هم که سازمان هواپیمایی استانداردها را رعایت کرده، قطعات تعوض شود و تعمیرات سنگین صورت بگیرد بازهم درصد خطا وجود دارد.

کیان پور با تاکید بر اینکه ما نباید اجازه بدهیم که فرودگاه های کشور آرامگاه هواپیماهای کهنه باشند، گفت: در فرودگاه مهرآباد تعداد هواپیماهای فرسوده بسیار زیاد است این وضعیت در سایر فرودگاه های کشور نیز دیده می شود.

۱۳۰ هواپیمای زمین گیر در کشور داریم

وی با بیان اینکه ناوگان هوایی کشور در حدود ۲۶۰ هواپیما دارد که از این تعداد در حدود ۱۳۰ هواپیما زمین گیر است، افزود: متاسفانه عدم توجه به عمر هواپیما در حین خرید آن این معضل را ایجاد کرده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به سانحه ای که برای یکی از هواپیمای توپولوف ۱۵۴ رخ داد، تصریح کرد: در آن زمان به راحتی گفتیم که این نوع هواپیما به درد نمی خورد و کل هواپیماها از این نوع را از رده خارج کردیم اما به ضرر بسیاری که به ایرلاین ها وارد شد و دیگر هم جبران نشد فکر نکردیم.

وی تاکید کرد: ناوگان هوایی ما نباید با هواپیمای فرسوده نوسازی شود زیرا سرنوشت هواپیمای فرسوده زمین گیر شدن و دریگری با مشکلات عدیده است.

کیان پور با بیان اینکه از ابتدا نباید دستورالعمل خرید توپولوف ها با عمر بالا صادر و اجازه ورود آن به کشور به کشور داده می شد، گفت: در چنین شرایطی که امکان خرید هواپیمای نو وجود نداشته و پول آن نیز فراهم نیست اجاره هواپیما بهترین گزینه است.

وی ادامه داد: با اجاره هواپیما در نهایت وقتی عمر آن بالا برود دوباره این روند با اجاره از کشور دیگری پیگیری می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه خرید هواپیمای بالای ۲۰ یا ۲۵ سال هزینه های سرباری برای کشور دارد، افزود: تعمیر و نگهداری این نوع هواپیماها بسیار سنگین بوده از این رو خرید آن مقرون به صرفه نیست.

وضعیت حمل و نقل ریلی بهتر از هوایی است

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس دهم، با بیان اینکه فرسودگی ناوگان هوایی در ناوگان ریلی نیز مشهود است، گفت: شرکت های مسافربری که در زمینه حمل و نقل ریلی فعالیت دارند خرید واگن های مسافری با بیش از ۲۰ سال را در دستور کار خود دارد.

وی ادامه داد: فرضا اگر واگن نو ۲ میلیارد برای کشور هزینه داشته باشد این واگن دست دوم را ۵۰۰ میلیون خریده و ۳۰۰ میلیون هم هزینه تعمیرات آن می شود در نتیجه متاسفانه در حدود یک سوم واگن نو برای کشور هزینه داشته اما کارایی آن چندان نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه تولید واگن های تحت لیسانس شرکت های خارجی و استفاده از صنعت روز دنیا به کاهش سوانح ریلی در کشور کمک می کند، گفت: ما باید به این سمت حرکت کنیم که اجازه واردات واگن فرسوده به کشور داده نشود.

عمر ناوگان ریلی کشور ۶۵ سال است

کیان پور با تاکید بر اینکه قطعا وضعیت ناوگان ریلی کشور از ناوگان هوایی آن بهتر است، افزود: عمر واگن مسافری ما بیش از ۶۵ سال است که خوشبختانه اکنون واگن های بالای ۴۰ سال از رده خارج شده و در برنامه های آتی به دنبال خارج سازی واگن بالای ۳۰ سال از بهره برداری هستیم.

وی تاکید کرد: هر چه بتوانیم واگن های به روز تر و بهتری را تولید کنیم به ایمنی حمل و نقل کمک کرده و هزینه تعمیر و نگهداری را نیز در این حوزه کاهش می دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *