72801 548

نقش موثر بانک پاسارگاد در توسعه مناسبات اقتصادی ایران و هند

تصویر روز: بانک پاسارگاد در نظر دارد با حضور خود در هندوستان در تسهیل و توسعه مبادلات تجارى بین دو کشور همیارى نموده و نقش آفرین باشد.

به گزارش تصویر روز به نقل از اخبار پولی مالی، همکاری های اقتصادی ایران و هند به ویژه پس از برجام به سرعت در حال رشدبوده است، دهلی نو علاوه بر تمایل به بخش انرژی ایران در رقابت با چین و پاکستان تمایل بسیاری به حضور گسترده در بازار کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز دارند، برای این منظور ج.ا.ایران بهترین مسیر دسترسی محسوب می شود، هند نیز به عنوان یک اقتصاد بزرگ که نیاز روزافزونی به حامل های انرژی ایمن دارد بازار قدرتمندی برای نفت و گاز ایران محسوب می شود، در این میان بانک پاسارگاد اعلام کرده است که با هدف توسعه و تسهیل تجارت نخستین شعبه خود را در هند فعال خواهد کرد و به زودی دو شعبه دیگر نیز در دیگر مراکز اقتصادی این کشور فعال خواهند شد. برای اشنایی بیشتر با فعالیت های شعب بانک پاسارگاد در هند مصاحبه ای انجام داده ایم با مصطفی بهشتی روی، عضو هیات مدیره این بانک و از ایشان که در ادامه ملاحظه می کنید:

پرسش- بانک پاسارگاد مجوز تاسیس شعبه را در هندوستان به دست آورده است، بفرمایید تسویه حساب هاب ها در شعبه هند بانک پاسارگاد با چه ارزی و بر چه اساس انجام خواهد پذیرفت؟

پاسخ- هر بانک یا شعبه بانک خارجى در کشور میهمان در چارچوب ضوابط و مقررات آن کشور و سیاست هاى راهبردى خود به عملیات بانکى مى پردازد. بر این اساس بانک پاسارگاد در هندوستان مى تواند عملیات بانکى را بنا به نیاز هاى مشتریان خود به پول محلى یا به سایر ارزها انجام دهد و محدودیتى از این بابت وجود‌ ندارد. لیکن طبعاً رعایت ضوابط و مقررات ارزى در خصوص مقررات صادرات و واردات و نرماتیو هاى ارزى آن کشور الزامى خواهد بود.

پرسش- آیا حضور بانک پاسارگاد در هند می تواند تسهیل کننده و گسترش بخش همکای ها در بخش انرژی میان دو کشور از جمله خط لوله صلح باشد؟

پاسخ-بانک پاسارگاد در نظر دارد با حضور خود در هندوستان در تسهیل و توسعه مبادلات تجارى بین دو کشور همیارى نموده و نقش آفرین باشد، و عملیات بانکى براى انجام معاملات تجارى مربوط به انتقال و فروش گاز ایران به هندوستان نیز از این امر مستثنى نیست.

img8357 2ca85cbb93 4f8f8b2ad7

البته توسعه ساحل مکران از برنامه هاى ویژه و راهبردى همکارى هاى مشترک اقتصادى بین ایران و هندوستان است و در توسعه تجارت از طریق اتصال اقیانوس هند به کشور هاى CIS و راه ابریشم مى تواند بسیار کارساز باشد. بانک پاسارگاد امید وار است از طریق عاملیت امور بانکى مرتبط با اجراى پروژه استراتژیک فوق، در توسعه اقتصادى منطقه ساحلى مکران و همکارى هاى اقتصادى بین ایران و هندوستان مؤثر و نقش آفرین باشد.

پرسش- تاثیر محدودیت دسترسی به نظام تسویه دلاری چه تاثیری بر فعالیت شما در هند خواهد داشت؟

پاسخ- طى ده سال گذشته بانک هاى ایرانى به دلیل تحریم هاى آمریکا قادر به انجام و تسویه مبادلات تجارى با دلار آمریکا نبوده و لذا هیچگونه ثبت سفارشى به دلار صادر نمى شود. صمناً علیرغم اجراى “برجام” تحریم هاى اولیه کماکان پا برجا بوده و چنانچه مبادلات تجارى با شرکت هاى آمریکایى نیز تحت شرایط خاصى وجود داشته، این معاملات با ارزهاى دیگر صورت گرفته است.

مشکل مذکور بیش و پیش از آن که بر فعالیت بانک ها تأثیر گذار باشد، بر تجارت و فروش نفت خام و فرآورده هاى نفتى که در بازار کالاها به دلار قیمت گذارى مى شوند تأثیر دارد؛ به هر ترتیب هزینه هاى تبدیل ارزى از این بابت، کمترین آثار منفى تحریم ها علیه نظام اقتصادى و بازرگانى کشور و فعالیت سیستم بانکى کشور است.

پرسش-صحبت از راه اندازی اتاق پایاپای تنظیم مبادلات ارزی بین بانک مرکزی ج.ا.ایران و یک کشور دیگر است. تاثیر این رخداد را در نظام بانکی و بازار ارزی چگونه می بینید؟

پاسخ- هر گونه اقدام سازمانى بانک ها در این رابطه طبعاً در گروى سیاست هاى پولى و ارزى رگولاتور مربوطه یا به عبارتى بانک مرکزى ج ا ا است.

پرسش- به عنوان پرسش پایانی، تاثیر ابزارهای نوین در بانکاری الکترونیک از جمله بلاک چین را در نظام بانکی چگونه می بینید؟

پاسخ- بلاک چین هنوز در ابتداى تحولى شگرف و بن افکن در مبادلات پولى است، که تصور ابعاد آن هنوز کامل نیست.

الهام صدقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *