zanganeh.4

زنگنه: دیگر نمی‌توانند ایران را در بنزین تحت فشار قرار دهند

تصویر روز: وزیر نفت گفت: با خروج آمریکا از برجام اتفاق قابل ذکری در صادرات نفت و گاز و میعانات گازی کشور نمی‌افتد و درآمدهای ارزی تغییر نمی‌کند.

بیژن زنگنه وزیر نفت در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما حضور یافت و در خصوص آخرین وضعیت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران گزارشی ارائه کرد.

زنگنه با اشاره به تحقق خودکفایی در تولید بنزین گفت: وضع کشور درباره بنزین بسیار خوب است و از این جهت نمی‌توانند ما را تحت فشار قرار دهند.

وی افزود: فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در روزهای اخیر به تولید رسیده و دارد ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو۵ تولید می‌کند.

وزیر نفت با بیان اینکه ” فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس آماده افتتاح رسمی است و تولید آن در حال تثبیت است”، گفت: فاز سه این پالایشگاه نیز اواخر سال به بهره‌برداری می‌رسد که در مجموع پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۳۶ میلیون لیتر بنزین تولید خواهد کرد و ایران به صادرکننده بنزین تبدیل می‌شود.

وزیر نفت میزان تولید امروز کشور را حدود ۸۸ میلیون لیتر عنوان کرد و گفت: اکنون هم کمیت بنزین و هم کیفیت بنزین در مقایسه با گذشته بهتر شده است.

وزیر نفت با ابراز اینکه “۶۵ درصد تجهیزات پالایشگاه‌های کشور در داخل ساخته می‌شود”، اذعان داشت: در بخش احداث تأسیسات صنایع نفت و گاز تحول بزرگی در کشور روی داده و ایرانِ امروز با ۲۰ سال پیش، در این زمینه قابل مقایسه نیست. به گزارش تسنیم، وی افزود: در حالی که ۲۰ سال پیش حتی نمی‌توانستیم یک متر لوله در دریا کار بگذاریم اکنون توانایی قرار دادن روزانه یک کیلومتر لوله در دریا را داریم.

* زمینه ساخت لوله‌های انتقال گاز ترش در کشور ایجاد شده

زنگنه با اعلام اینکه “در سال ۷۶ توان ساختن توربین و کمپرسورهای صنعت نفت و گاز در داخل وجود نداشت اما امروز بیش از ۱۰۰ توربین و کمپرسور ساخته شده”، گفت: سه شرکت سکوساز فعال در کشور وجود دارد و در مناقصه‌های ساخت سکو و تجهیزات آن و لوله‌گذاری، شرکت‌های ایرانی برنده می‌شوند و اکنون زمینه ساخت لوله‌های انتقال گاز ترش در کشور ایجاد شده و در آینده نزدیک جزو سه چهار کشور سازنده این لوله‌ها می‌شویم.

وی ادامه داد: سال گذشته قرارداد ۵۵۵ میلیون یورویی ساخت لوله‌های انتقال گاز ترش از پارس جنوبی با یک شرکت خارجی که کنار آن یک شرکت ایرانی قرار دارد بسته شد و قرار شد ۵۰۰ کیلومتر از این لوله‌ها در داخل کشور ساخته شود که اکنون با ۱۲۰ میلیون دلار سرمایه گذاری شرایط ساخت این لوله‌ها در داخل فراهم شده است.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه “در زمان تحریم‌ها به‌دلیل ندادن این لوله‌ها استحصال از­ یک چاه گاز چهارکیلومتری متوقف می‌شد”، گفت: اکنون مته‌های حفاری نیز در داخل ساخته می‌شود که در گذشته سالانه هزار مته از خارج می‌خریدیم.

* سازندگان خارجی تجهیزات را داخل ایران بسازند

زنگنه با تأکید بر لزوم توجه سازندگان داخلی تجهیزات نفتی بر قیمت، کیفیت و زمان تحویل کالا، گفت: شرکت‌های خارجی نیز اگر می‌خواهند در ایران موفق باشند باید کنار شرکت‌های ایرانی کار کنند و تجهیزات را داخل کشور بسازند.

وزیر نفت در خصوص ارتباط وزارت نفت با دانشگاه‌ها گفت: اکنون با دانشگاه‌های شریف، تهران، سهند، امیرکبیر، شیراز و دانشگاه آزاد برای افزایش بازیافت نفت از میادین قرارداد بسته‌ایم.

وی ادامه داد: درباره فرآیندهای تولید نیز که آن را از خارج می‌خریم با تعدادی از دانشگاه‌ها قرارداد بسته شده است.

زنگنه با ابراز اینکه “همه دانشجویانی که کارشناسی ارشد و دکتری در زمینه صنعت نفت می‌خوانند در طرح­‌های خود به نیازها و سؤالات ما پاسخ می‌دهند و درباره آن پژوهش می‌کنند”، گفت: ارتباط بین دانشگاه و صنعت می‌تواند زمینه‌ساز توسعه در هر بخشی باشد.

*امسال ۴ فاز پارس جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد

وزیر نفت در خصوص وضعیت توسعه میدان گازی پارس جنوبی تصریح کرد: سال گذشته ۶ فاز در پارس جنوبی با تولید حدود یکصد و ۵۰ میلیون مترمکعب گاز در مدار قرار گرفت و امسال نیز چهار فاز به بهره‌برداری می‌رسد که از آنها ۱۴۰ میلیون مترمکعب گاز ترش به ساحل می‌آید و ۱۰۰ میلیون مترمکعب از آن گاز شیرین استحصال خواهد شد.

وی افزود: بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی دولت نباید در بخش پالایشگاه‌سازی دخالت کند و به‌دلایلی نیز این موضوع برای بخش خصوصی نیز جذاب نیست، در حالی که به هر کس درخواست ساخت پالایشگاه داده است مجوز داده‌ایم.

زنگنه با اعلام اینکه “وضع برای پتروشیمی‌ها بهتر است و مشکلی در دادن خوراک به آنها از جمله اتان، میعانات گازی و ال‌پی‌جی نداریم”، گفت: مشکل پتروشیمی‌ها بحث فروش تولیدات آنهاست البته سال گذشته ۸۰۰ هزار تن معادل ۱۳ درصد افزایش خرید مواد اولیه به‌وسیله پتروشیمی‌ها از شرکت‌های پایین‌دستی بوده است.

وی ادامه داد: شش میلیون تن مواد اولیه پتروشیمی از کارخانه‌های تولیدکننده پایین‌دست خریداری کرده‌ایم.

* محصولات پتروشیمی باید معاف از مالیات شوند

وزیر نفت در خصوص قیمت محصولات پتروشیمی در بازار داخلی گفت: مواد پتروشیمی برای صادرات معاف از مالیات هستند اما برای فروش در داخل کشور باید مالیات پرداخت کنند در حالی که به‌دلیل واسطه‌ای بودن این محصولات برای بازار داخلی باید معاف از مالیات باشند.

وی افزود: در هر حالی نیاز به شریک و سرمایه گذار خارجی در صنعت نفت داریم زیرا اگر خارجی‌ها باشند سرعت کار ما بیشتر می‌شود البته اگر نباشند نیز پیشرفت داریم اما سرعت آن کم است.

* رئیس جمهور آمریکا دودوزه‌بازی می‌کند

وزیر نفت با تصریح به اینکه “رئیس جمهور آمریکا درباره بهای نفت دودوزه‌بازی می‌کند”، گفت: از طرفی با برخی کشورهای اوپک برای کاهش تولید و افزایش قیمت بسته است و از طرفی نیز برای اینکه از فشار داخلی خارج شود اوپک را مقصر افزایش قیمت نفت معرفی می‌کند.

وی افزود:­ پشتوانه جمهوری‌خواهان آمریکا نفت است و یک عده هم در اوپک ابزار دست آمریکایی‌ها شده‌اند.

زنگنه تامین گازوئیل و بنزین باکیفیت را برای شهرهای بزرگ و نظام حمل‌ونقل کشور از اولویت‌های وزارت نفت عنوان کرد و گفت: آلودگی تهران مربوط به بنزین نیست، بلکه مربوط به کامیون‌های غیراستانداردی است که شب تا صبح در این شهر تردد می‌کنند.

* مسئله کاهش مصرف بنزین را باید در صنایع خودروسازی جست‌وجو کرد

وزیر نفت تصریح کرد: برای کاهش مصرف بنزین نباید مسئله را در ساخت پالایشگاه‌ها دانست بلکه باید آن را در صنایع خودروسازی جست‌وجو کرد.

وی ادامه داد: برخی پالایشگاه‌های کشور صاحب ندارد و مانند پالایشگاه تهران که صاحب آن سهام عدالت است، مسئولانش فقط دنبال سود هستند.

این عضو کابینه دولت خاطرنشان کرد: ابزاری برای مجبور کردن این گونه پالایشگاه‌ها برای افزایش کیفیت محصولاتشان نداریم.

* ظرفیت تولید نفت روی ۴میلیون بشکه می‌ماند

وی افزود: ظرفیت تولید نفت کشور برای سال آینده چهار میلیون بشکه می‌ماند اما در میعانات که اکنون حدود ۷۰۰ هزار بشکه است به یک میلیون بشکه در سالهای آینده خواهیم رسید.

زنگنه با بیان اینکه “چهار واحد ان‌جی‌ال برای استحصال و تفکیک گازهای همراه نفت در کشور فعال هستند”، گفت: طرح های مکملی در این زمینه داریم تا مسئله گازهای همراه نفت در سه چهار سال آینده حل شود.

* سالی هشت‌درصد کاهش تولید نفت داریم

وزیر نفت با اعلام اینکه “اکنون بازیافت ما از میادین خوب نیست و سالانه هشت درصد کاهش تولید نفت داریم.”، گفت: توسعه میادین مشترک،­کاهش مصرف داخل و افزایش بازیافت تولید از میادین نفتی از جمله اولویت‌های وزارت نفت است.­

زنگنه میزان جمعیت تحت پوشش شبکه گازرسانی را ۹۴ درصد جمعیت کل کشور اعلام کرد و گفت: سالانه ۳۰ میلیارد مترمکعب گاز صادر می‌کنیم که به ترکیه و عراق به‌وسیله لوله ­گاز صادر می‌کنیم.

وی افزود: با پاکستان نیز قرارداد فروش گاز داریم اما به‌دلایل سیاسی این کشور قرارداد خود را اجرا نمی‌کند و تخلف کرده است.

وزیر نفت با اظهار اینکه “به آذربایجان و ارمنستان نیز گاز صادر می‌کنیم”، گفت: ال‌ان‌جی نیز روش دیگری برای صادرات است که تجهیزات تولید ۱۰۰ میلیون تن از این محصول ساخته شده است.

زنگنه در خصوص تولید نفت از خزر اذعان داشت: این نفت به‌دلیل هزینه‌های بالای آن کمتر از ۳۰ دلار در نمی‌آید و اکنون نیز فناوری استخراج آن در کشور نیست.

وزیر نفت به توافق اخیر ایران و آذربایجان در خصوص برداشت مشترک از نفت خزر اشاره کرد و گفت: اکنون در دو بلوک با کشور آذربایجان نفت اکتشاف می‌کنیم که این موضوع قفل خزر را در این زمینه شکسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *