opec.1

ایران ماه قبل روزانه ۳.۲۹۶میلیون بشکه نفت تولید کرد

تصویر روز: اوپک از افت ۱۵۶هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران در اکتبر ۲۰۱۸ برابر با مهر امسال خبر داد و اعلام کرد قیمت نفت ایران در این ماه با افزایش ۲.۳درصدی به ۷۷.۰۴ دلار در هر بشکه رسیده است.

به گزارش تسنیم، سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام در گزارش جدید خود از کاهش ۱۵۶هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت ایران در اکتبر ۲۰۱۸ خبر داده است. تولید نفت ایران در ماه سپتامبر ۳٫۴۵۲ میلیون بشکه در روز بوده که این رقم در ماه اکتبر یعنی یک ماه قبل از اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران به ۳٫۲۹۶ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

بر این اساس تولید نفت ایران در ماه اکتبر نسبت به ماه قبل از آن ۴٫۵ درصد کاهش یافته است که رشد ۲٫۳درصدی قیمت نفت بخشی از زیان ایران بابت افت تولید و صادرات نفت را جبران کرده است.

متوسط قیمت نفت سنگین ایران در اکتبر امسال ۷۷٫۰۴ دلار در هر بشکه بوده است که این رقم نسبت به ماه قبل ۱٫۷۶ دلار یا ۲٫۳ درصد افزایش داشته است. متوسط قیمت نفت سنگین ایران در ماه سپتامبر ۷۵٫۲۸ دلار در هر بشکه اعلام شده بود.

متوسط قیمت نفت سنگین ایران در ۱۰ماهه ۲۰۱۸ نیز ۶۹٫۵۹ دلار در هر بشکه بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۹ درصد رشد داشته است. متوسط قیمت نفت سنگین ایران در ۱۰ماهه ۲۰۱۷ بالغ بر ۵۰٫۰۸ دلار گزارش شده بود.

بر اساس گزارش اوپک، مجموع تولید نفت این سازمان در ماه اکتبر نسبت به ماه قبل از آن ۱۲۷ هزار بشکه در روز افزایش یافته و به ۳۲٫۹ میلیون بشکه در روز رسیده است.

* هشدار اوپک در مورد کاهش تقاضای نفت در سال ۲۰۱۹

طبق گزارش اوپک تولید نفت در سال ۲۰۱۹ از تقاضای جهانی پیشی می‌گیرد و باعث عرضه بیش از حد نفت در بازار می‌شود.

بر اساس این گزارش در سال ۲۰۱۹ با کند شدن رشد اقتصاد جهان و افزایش سریع عرضه نفت توسط تولیدکنندگان رقیب، با عرضه بیش از تقاضای بازار مواجه خواهیم شد و باید تولید را کاهش دهیم.

اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد تقاضای نفت در سال آینده ۱٫۲۹ میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد که این رقم ۷۰ هزار بشکه در روز کمتر از پیش‌بینی ماه گذشته این سازمان است و چهارمین کاهش متوالی در پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته توسط اوپک است.

اوپک در این گزارش نوشت گرچه بازار نفت در حال حاضر به تعادل رسیده است، ولی پیش‌بینی‌های سال ۲۰۱۹ برای رشد تولید کشورهای غیرعضو اوپک نشان می‌دهد که تولید مقادیر بالای نفت از توسعه تقاضای جهانی پیشی می‌گیرد و باعث عرضه بیش از حد نفت در بازار می‌شود.

اوپک در جلسه ششم دسامبر در مورد این سیاست مذاکره می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *