eskandari

مخالفت وزیر اسبق کشاورزی با احیای وزارت بازرگانی

تصویر روز: مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر گفت: اگر وزارت بازرگانی با ساختار قبلی احیا شود، تنظیم بازار محصولات کشاورزی دچار مشکل می‌شود.

به گزارش  فارس، محمدرضا اسکندری وزیر اسبق جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران در مورد طرح دولت برای احیای وزارت بازرگانی گفت:‌ اولاً طبق قانون برنامه پنجم توسعه نباید بیش از ۱۸ وزارتخانه داشته باشیم که اگر بخواهند وزارتخانه جدید ایجاد کنند، باید حداقل دو سوم رأی نمایندگان را داشته باشند.

وی تاکید کرد: همچنین اگر قرار است وزارت بازرگانی با وظایف قبلی احیا شود، تنظیم بازار محصولات کشاورزی دچار مشکل می‌شود و با احیای وزارت بازرگانی نه تنها وضع بهتر نمی‌شود، بلکه اوضاع تولید در کشاورزی بدتر می‌شود.

وی گفت:‌ تنظیم بازار محصولات کشاورزی باید در اختیار وزارت جهاد کشاورزی باشد و اگر این اختیارات به وزارت بازرگانی محول شود، آنها بر مبنای واردات بازار را تنظیم می‌کنند که این امر باعث ضربه به تولید داخل است. در حالی که در قانون بهره‌وری کشاورزی ماده ۱۶ آورده شده است اختیارات تنظیم بازار به وزارت جهاد کشاورزی واگذار می‌شود که باید وزارت جهاد کشاورزی تشخیص دهد، چه محصولی وارد و یا چه محصولی صادر شود.

*دخالت وزیر صنعت در اختیارات وزارت جهاد کشاورزی

وی گفت: اخیراً‌ وزیر صنعت در نامه‌ای به گمرک خواستار جلوگیری از صادرات پیاز شده است که این امر دخالت در کار وزارت جهاد کشاورزی است.

وی افزود:‌ همواره وزارت جهاد کشاورزی با وزارت بازرگانی سابق در مسئله تنظیم بازار درگیر بوده، چون آنها تنظیم بازار را برمبنای واردات می‌دانستند، اما وزارت جهاد کشاورزی این امر را بر مبنای تولید داخل برنامه‌ریزی می‌کرد.

اسکندری گفت: در حال حاضر شرکت پشتیبانی امور دام برای واردات گوشت با یک عامل دیگر به عنوان واسطه اقدام می‌کند و یک عامل هم برای توزیع در داخل انتخاب می‌کند که باعث افزایش قیمت گوشت وارداتی می‌شود. سؤال این است که چرا خودش مستقیم وارد نکرده و نهاده‌ها را با ارز دولتی خودش در اختیار تولیدکنندگان قرار نداده است.

به گفته وی، اگر نهاده تولید با ارز دولتی در اختیار مرغدار قرار داده شود می‌توان گوشت مرغ با قیمت تمام شده زیر ۱۰ هزار تومان از مرغدار تحویل گرفت.

اسکندری همچنین گفت: قبل از قانون انتزاع برای واردات محصولات کشاورزی یک کمیته پنج نفره بود که وزیر جهاد کشاورزی، وزیر بازرگانی، وزیر اقتصاد، سازمان برنامه و معاون اول بودند که در آن زمان من هیچ صورتجلسه‌ای از این کمیته پنج نفره را امضا نکردم، چون معتقد بودم تنظیم بازار باید از محل تولید داخل صورت گیرد و به آنها می‌گفتم شما نیاز کشور را بگویید، من با تولید داخل آن را تأمین می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *