bakhtiyari

قیمت کاغذ مطبوعات بزودی کاهش می یابد

تصویر روز: رییس انجمن روزنامه های غیر دولتی اعلام کرد: به دلیل افزایش سرسام آور قیمت کاغذ نشریات مجبور به کاهش تیراژ و تعداد صفحات خود شدند.
دکترعلیرضا بختیاری در گفت و گو با بخش اقتصادی برنامه ” تهران من ” رادیو تهران با بیان این مطلب افزود: این شرایط موجب شد تا میزان مصرف کاغذ نشریات نیز بطور قابل توجهی کاهش یابد.
وی اظهارداشت: طی دو سال گذشته میزان مصرف کاغذ نشریات بین ۶۵ تا ۷۰ هزار تن در سال بود که با توجه به مشکلات موجود از جمله افزایش بی رویه قیمت کاغذ این رقم ۴۰ هزار تن در سال کاهش یافت.
دلایل افزایش قیمت کاغذ
وی در ادامه به موضوع قیمت گذاری کاغذ اشاره کرد و گفت: وقتی بحث قیمت گذاری آغاز می شود بطور همزمان شاهد چند اتفاق در این حوزه خواهیم بود.اول اینکه قیمت ها در بازار آزاد بصورت بی رویه افزایش می یابد.
وی یادآورشد: در حال حاضر اگر شخصی بخواهد با ارز دولتی اقدام به واردات کاغذ نماید ، قیمت تمام شده آن حدود ۳۰ درصد کمتر از نرخ های فعلی خواهد بود.
استفاده از کاغذ مطبوعات در سایر بخش ها
رییس انجمن روزنامه های غیر دولتی در ادامه از ورود کاغذ روزنامه به سایر بخش ها خبر داد و گفت: این نوع کاغذ در سایر بخش ها نیز مصرف دارد.
وی افزود: به دلیل نبود مکانیزم دقیقی برای نظارت بر توزیع کاغذ روزنامه ها متاسفانه این کاغذها در سایر بخشها نیز مصرف شده است که این موضوع باعث شد رسانه ها به عنوان اصلی ترین مصرف کننده این مدل کاغذ برای تامین نیاز خود دچار مشکلات اساسی شوند.
بازگشت کاغذ به گروه یک
دکتر علیرضا بختیاری در ادامه به وضعیت تامین ارزکاغذ نشریات اشاره کرد و گفت: به دلیل مشکلات کلان اقتصادی از ابتدای سال جاری دولت کاغذ را از لیست ارز دولتی خارج کرد که این موضوع موجب افزایش قیمت ها در بازارشد.
وی گفت: به منظورحل این مشکل دیدارهای مختلفی با معاون اول رییس جمهور، وزیر ارشاد و سایر مسئوولان و سیاست گذاران این حوزه انجام دادیم.
دکتر علیرضا بختیاری تصریح کرد: با توجه به نگاه مثبت معاون اول رییس جمهورو وزیر ارشاد به این موضوع و همچنین به دلیل حساسیت کاغذ در بخش چاپ و نشر بویژه درحوزه اطلاع رسانی مقرر شد کاغذ مجددا در گروه یک قرار گیرد و همچنان ارز ۴۲۰۰ تومانی به ان تخصیص یابد. به گزارش تصویر روز وی معتقد است : این اتفاق موجب شد تا تلاطم بازار کاهش پیدا کرده و نرخ ها نیز کاهش یابد.
نظارت ویژه بر توزیع کاغذ
رییس انجمن روزنامه های غیر دولتی در ادامه گفت و گو با بخش اقتصادی برنامه ” تهران من ” رادیو تهران اعلام کرد: وقتی به کالایی ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی تعلق می گیرد این احتمال نیز وجود دارد که این یارانه و سوبسید در اختیار مصرف کننده نهایی قرار نگیرد.
دکترعلیرضا بختیاری افزود: به منظور جلوگیری از انحرافات احتمالی در این بخش با تدابیرمعاون اول رییس جمهور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مقرر شد نظارت ویژه ای در این خصوص انجام شود تا این کاغذ ها در اختیار مصرف کننده واقعی قرار گیرد.
وی در پایان یادآور شد: پیش بینی می شود با تدابیراتخاذ شده قیمت کاغذ بزودی در بازار بطورقابل توجهی کاهش یابد.

حمید طلیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *