bank mellat

توسعه بانکداری دیجیتال، اولویت بانک ملت است

تصویر روز: مدیر امور طرح و برنامه بانک ملت گفت :پیاده سازی بانکداری دیجیتال به عنوان یکی از هدفهای اصلی تعریف شده بانک است و در این خصوص اقدامهای زیر ساختی موثری در دستور کار قرار گرفته از جمله طراحی و تولید سامانه متمرکز جدید که با همت و تلاش پرسنل متخصص بانکی و فنی و شرکتهای فناوری محور تحت پوشش بانک در دست اجرا است و همچنین طراحی و تولید سامانه بانکداری مبنی بر شبکه اجتماعی نیز کلید خورده است .

هادی سپانلو در گفتگو با بانکداری ایرانی درباره مفهوم بانکداری باز یا دیجیتال و ارزیابی مسیر ورود این فناوری نوین بانکداری به کشور گفت: برای پاسخ به این سوال باید بگویم بانکداری باز یکی از ارکان یا ستونهای (Pillar) بانکداری دیجیتال است. در واقع برای پیاده سازی و اجرای مفهوم بانکداری دیجیتال باید به مفهوم بانکداری باز هم توجه شود. لذا ابتدا باید تعریفی جامع از بانکداری دیجیتال ارائه دهیم.

سپانلو افزود: یکی از ساده ترین و روان ترین تعاریف برای بانکداری دیجیتال عبارت است از: “بهبود ارائه خدمات بانکی و ارتقاء حداکثری کیفیت تجربه مشتری در دریافت خدمات و سرویس های بانکی با استفاده از تجزیه و تحلیل داده های مشتریان و سایر داده های وابسته” به زبانی دیگر بانکداری دیجیتال یعنی ” غنی سازی سرویسهای بانکی از طریق بکارگیری فناوری های دیجیتال”.

وی ادامه داد: بانکداری دیجیتال دارای ارکان و ستونهایی می باشد که برخی از آنها عبارتند از : بانکداری باز ، امنی چنل (Omni Channel) ، بانکداری رسانه های اجتماعی ، بانکداری در بسته بلاک چین و… پس با توجه به تعریف بانکداری دیجیتال می توان متوجه شد که مفهوم بانکداری باز در راستای ارتقاء کیفیت خدمات بانکی و بهبود تجربه مشتریان با استفاده از فناوریهای دیجیتال تعریف شده است.

بازیگران جدید در بانکداری

او درباره نقش بازیگران جدید دیجیتال در بانکداری باز گفت: در بانکداری باز ، بانکها بخشی از فعالیتهای خود در زنجیره ارزش بانکداری را به سایر بازیگران واگذار می کنند و از جایگاه مدیریت بانک به جایگاه مدیریت اکوسیستم تغییر وضعیت می دهند. به عبارت دیگر با توجه به پیشرفت های فناوری صورت پذیرفته و از جمله امکانات جدید قابل ارایه بر روی گوشی های تلفن همراه بازیگران جدیدی پا به عرصه ارایه خدمات مالی گذاشته اند که این خدمات را با کیفیت بالاتر و تخصصی تر ارایه می کنند ، این بازیگران قادرند به طور مثال خدماتی که مشتریان به تفکیک از بانکهای مختلف و به صورت مجزا دریافت می کنند را به صورت یکجا و در قالب یک APP موبایلی به ایشان ارایه دهند و یا بازیگران جدید قادرند مجموعه ای از خدمات غیر بانکی ( نظیر بیمه ، فروش بلیط و… ) را در کنار خدمات مالی گردآوری نموده و با هزینه کمتر و دسترسی آسانتر به متقاضیان ارایه نمایند.

سپانلو تاکید کرد: این بازیگران جدید جهت انجام برخی امور بانکی در کانالهای ارایه خدمات خود نیازمند دریافت سرویسهایی از بانکها می باشند که اصطلاحاً به آنها API می گویند . به طور مثال برای ارایه مشاهده موجودی و یا جابجایی وجه بین دو حساب بانکی و نظایر هم با دریافت API از بانکها این خدمات را در کانال خود ارایه می دهند . بنابراین یکی از اجزاء بانکداری باز هم ارایه API از طریق بانکها به بازیگران جدید خواهد بود .

او ادامه داد: درخصوص وضعیت فعلی پیاده سازی مفاهیم فوق باید بگویم اقدامات قابل توجهی از سوی نهادهای ذیربط از جمله وزارت امور اقتصادی و دارایی صورت پذیرفته و بانکها فراخور زیرساختهای موجود به آن واکنش نشان داده اند ولی باید توجه داشت که به قول یکی از بزرگان عرصه دیجیتال : ” تغییر سامانه های متمرکز و حرکت به سوی بانکداری دیجیتالی شبیه به تعویض موتور هواپیمای در حال پرواز در ارتفاع ۱۵۰۰۰ متری است …. شما آن را انجام نمی دهید ، ولی بسیاری از بانکها دقیقاً همین کار را انجام می دهند”.

مزیت های اجرای پروژه بانکداری باز در چیست؟

مدیر امور طرح و برنامه بانک ملت در پاسخ به ای سئوال گفت: بهتر است به موضوع به این شکل نگاه شود که اجرای پروژه بانکداری باز و از جمله خدمات Open API یک ضرورت است . در واقع بانکی که نتواند در این عرصه ورود نماید احتمالاً در آینده مشتریان خودش را از دست می دهد .

سپانلو افزود: بنابر این باید به این پدیده به شکل یک ضرورت توجه کنیم کما اینکه بانکها قادرند با استفاده از خدمات بانکداری باز نسبت به مدیریت هزینه های خود نیز اقدامهای درخور توجهی انجام دهند و در صورتهای مالی خود شاهد کاهش هزینه های عملیاتی و همچنین زیرساختی باشند . ضمن اینکه خدمات جدید پروژه های بانکداری باز سرفصلهای جدید در کارمزد ایجاد می کند که ممکن است برخی از کارمزدهای موجود را تحت تاثیر قرار داده و یا به طور کل از بین ببرند ولی در مقیاس هزینه درآمد به نظر می رسد به نفع بانک است.

او با اشاره تغییر در فرآیندهای ارائه خدمات در بانکداری باز اظهار داشت: بانکداری دیجیتال و ارکان آن در واقع عبارتند از تغییر در رویکرد به کسب و کار ، تغییر در فرهنگ ارایه خدمات، تغییر در فرآیندهای ارایه خدمات ، تغییر در ساختارهای سازمانی و تغییر در روش برخورد با مشتریان. هرآنچه که نیاز است اعم از امکانات سخت افزاری یا نرم افزاری در راستای موارد فوق و با این دیدگاه می باشد . لزوماً سخت افزار و یا نرم افزار جدید باعث تغییر در فرهنگ ارایه خدمات نخواهد شد پس باید با یک نقشه راه درست و استراتژی دیجیتالی شدن حرکت کرد . طبیعتاً در این راه نیازمند سخت افزارها و نرم افزارهای جدید نیز خواهد بود که بسیاری از آنها را می توان در داخل تولید نمود.

اجرای بانکداری دیجیتال در بانک ملت و اقدامات انجام شده

سپانلو با اشاره به اجرای عملیات بانکداری دیجیتال در بانک ملت گفت: بانک ملت از سالیان قبل به این موضوع توجه نشان داده و حسب سوابق و مستندات موجود بیش از دو سال است که پیاده سازی بانکداری دیجیتال از سوی مدیریت محترم عامل بانک به عنوان یکی از هدفهای اصلی تعریف شده است .

وی افزود: در این خصوص هم اکنون اقدامهای زیر ساختی موثری در این زمینه در دستور کار قرار گرفته از جمله طراحی و تولید سامانه متمرکز جدید که با همت و تلاش پرسنل متخصص بانکی و فنی و شرکتهای فناوری محور تحت پوشش بانک در دست اجرا است و همچنین طراحی و تولید سامانه بانکداری مبنی بر شبکه اجتماعی نیز کلید خورده است . کما اینکه در بخش ارایه API ها نیز از پیشرفت خوبی برخوردار بوده ایم.

او در بخش پایانی گفتگوی خود با بانکداری ایرانی درباره مسئله احراز هویت و امضاء دیجیتال هم گفت: بلوغ و رشد بانکداری دیجیتالی به صورت مستمر و گام به گام خواهد بود . به نظر اینجانب بانکها ابتدا این موارد را به صورت محدود و در چارچوب بانک خودشان حل خواهند نمود آنگاه با استفاده از تجربیات کسب شده و نیاز جامعه نهاد ذیربط به صورت کلان راهکار نهایی را ارایه خواهد نمود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *