zahedi.majles

گام بلند مجلس برای توسعه مهارت آموزی

تصویر روز: رئیس کمسیون آموزش مجلس: مجلس با تصویب قانون نظام جامع مهارتی، گام بلندی برای توسعه مهارت آموزی در مدارس برداشته است

محمد مهدی زاهدی در گفتگو با صداوسیما افزود: قانون نظام جامع مهارتی از انقلابی‌ترین قانون‌ها برای حمایت از آموزش مهارتی است که دبیرخانه آن را هم در وزارت کار و سازمان فنی حرفه‌ای قرار دادیم و شورایی را به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل داده ایم که دستگاه‌های متعددی زیر نظر آنهاست.
زاهدی افزود: در این شورا از کارگر ساده تا کسانی که مدرک معادل phd حرفه‌ای دارند، ۸ جایگاه حرفه‌ای تعریف و تاکید کرده ایم صلاحیت حرفه‌ای ملاک عمل در همه استخدام‌ها و بکارگیری نیرو اعم از بخش‌های دولتی و خصوصی باشد.
وی گفت: خوشبختانه آیین نامه داخلی شورا در هیئت وزیران تصویب و برای اجرا به وزارت کار ابلاغ شده است. امیدواریم تا ۴ سال آینده آنچه را که در این قانون انتظار داشتیم در عمل ببینیم.
زاهدی افزود: در قانون برنامه ششم توسعه هم بر گسترش آموزش مهارتی در وزارت علوم، وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش تاکید کردیم و حمایت‌های جدی از سازمان فنی حرفه‌ای در متن برنامه ششم توسعه آمده است. در دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای و جامع علمی کاربردی بستر‌ها را برای جوانان فارغ التحصیل فراهم کرده ایم تا مهارت کسب کنند و کارآفرین شوند.
وی گفت: امیدواریم با هماهنگی مجلس و دولت و نظام اجرایی کشور قانون نظام جامع مهارتی به خوبی پیاده شود و در ۳ سال آینده به موفقیت‌های خوبی در مهارت آموزی برسیم.
زاهدی افزود: در دو سال اخیر در بحث مهارت آموزی شاهد تحرک خوبی در آموزش و پرورش بوده ایم. گسترش هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کارودانش هم بسیار خوب بوده است.
وی افزود: کمبود تجهیزات داریم و در قانون بودجه سال ۹۸ ردیف بودجه خوبی را برای تجهیز هنرستان‌ها در نظر گرفته ایم که اگر اختصاص یابد به توسعه مهارت آموزی کمک زیادی می‌کند.
زاهدی افزود: خوشبختانه مشکل معلم و هنرآموز نداریم، فقط در تجهیز هنرستان‌ها با کمبود مواجهیم که امیدواریم در ۳ سال آینده این مشکل حل شود و هنرستان‌ها توسعه بیشتری یابد. زیرا در قانون برنامه ششم تاکید شده است ۵۰ درصد دبیرستان‌ها در سه سال آخر از طریق هنرستان‌ها مهارت کسب کنند.
رئیس کمسیون آموزش مجلس گفت: پدر و مادر‌ها هم تلاش نکنند که فرزندان فقط به دنبال شغل پزشکی بروند. در کشور ما باید بیش ۶۰۰ هزار نفر در رشته علوم تجربی تحصیل کنند و به امید پزشک شدن در کنکور پزشکی شرکت کنند. باید فرزندان را به سمت مهارت آموزی سوق داد، خوشبختی فقط در پزشک شدن یا رشته‌های خاص نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *