salehi nia.2

۷۷ درصد واحد‌های شهرک‌های صنعتی فعال هستند

تصویر روز: رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی اعلام کرد: ۴۳ هزار ۶۵۰ واحد در شهرک‌های صنعتی وجود دارد که از این میزان ۷۷.۵ درصد با اشتغال ۷۱۰ هزار نفر فعال است

محسن صالحی نیا در نشست خبری به مناسبت روز ۲۱ مرداد به نام روز صنایع کوچک افزود: ۹۸۵۰ واحد، معادل بیست و دو و نیم درصد از واحد‌های موجود در شهرک‌های صنعتی، غیر فعال است که اگر این واحد‌ها هم فعال بود صد و هشتاد هزار نفر به اشتغال موجود در شهرک‌های صنعتی افزوده می‌شد به نوعی که اشتغال موجود در شهرک‌های صنعتی به ۸۹۰ هزار نفر افزایش می‌یافت.
وی اضافه کرد: ۷۸۷۰۰ قرارداد منعقد شده در شهرک‌های صنعتی داریم که از این میزان ۴۴ هزار واحد به بهره برداری رسیده و ۳۴ هزار واحد نیز در حال احداث است که از واحد‌های در حال احداث، ۱۶ هزار واحد در مرحله تخصیص زمین، چهار هزار واحد در مرحله تسطیح و دیوار کشی، ده هزار واحد در مرحله نصب سوله و ۳۲۰۰ واحد در مرحله نصب ماشین آلات است.
صالحی نیا گفت: ۸۱۱ شهرک و ناحیه صنعتی فعال در کشور داریم که از این میزان ۵۰۰ شهرک صنعتی و حدود ۳۱۰ ناحیه صنعتی است.
وی ادامه داد: برای ۹۸۵۰ واحد راکد و غیر فعال در شهرک‌های صنعتی برنامه ریزی کردیم تا به چرخه تولید بازگردند که در این باره بنا داریم در سال جاری، ۱۳۵۰ واحد وارد مدار تولید شود که تاکنون ۲۰۰ واحد از این میزان به چرخه تولید بازگشت است.
رئیس سازمان شهرک‌های صنعتی گفت: از مجموع ۴۳ هزار و ۶۵۰ واحد در شهرک‌های صنعتی، ۳۳ هزار و ۷۵۰ واحد فعال است که از این میزان ۱۳ هزار و ۸۰۰ واحد تا ۵۰ درصد ظرفیت، ده هزار واحد ۵۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت و ۱۰ هزار واحد دیگر نیز با بیش از ۷۰ درصد ظرفیت خود مشغول فعالیت هستند.
صالحی نیا افزود: از واحد‌های موجود در شهرک‌های صنعتی، ۱۷ درصد در بخش غذایی و آشامیدنی ها، ۲۲ درصد در بخش شیمیایی، ۱۲ درصد در بخش کانی‌های غیر فلزی، ۷ درصد در بخش سلولزی، ۵ درصد در بخش نساجی، ۴ درصد در بخش برق و الکترونیک، ۲۷ درصد در بخش فلزی، مصنوعات فلزی، ماشین آلات و تجهیزات و ۶ درصد در بخش خدمات فعالیت می‌کنند.
وی درباره تامین زیر ساختار در شهرک‌های صنعتی گفت: برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی، ۱۵ هزار و ۶۰۰ لیتر آب در ثانیه و ۹ هزار و ۲۵۰ مگاوات برق به همراه ۱۱۵ پست و ۶۰۲۰ کیلومتر شبکه توزیع فراهم شده است ضمن اینکه ۶۱۳ شهرک و ناحیه صنعتی دارای گاز و ۳۸۰ شهرک و ناحیه صنعتی نیز دارای فیبر نوری است.
صالحی نیا با اشاره به اینکه تاکنون ۴۶۶ خوشه در شهرک‌های صنعتی شناسایی شده افزود: تاکنون حدود نود و هفت طرح خوشه‌های صنعتی از جمله خوشه زعفران در خراسان رضوی و خوشه عسل در آذربایجان شرقی به پایان رسیده و ۴۰ طرح خوشه صنعتی نیز در مرحله اجرا است.
رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین گفت: سرمایه فعلی صندوق ضمانت صنایع کوچک برای تضمین تسهیلات دریافتی صنایع کوچک، حدود ۱۱۰ میلیارد تومان است که به زودی به دو برابر افزایش می‌یابد که می‌تواند تا شش برابر میزان این سرمایه را برای دریافت تسهیلات صنایع کوچک تضمین کند.
وی اضافه کرد: اگر نظام بانکی، سهم ۳۰ درصدی خود را در اعطای تسهیلات به تولید به ۴۰ درصد افزایش دهد این تسهیلات شامل واحد‌های فعال در صنایع کوچک هم خواهد شد.

هزار و ۱۰۰ واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی با صادرات چهار میلیارد دلاری
رئیس سازمان شهرک‌های صنعتی گفت: هزار و ۱۰۰ واحد صنعتی صادراتی در شهرک‌ها و ناحیه‌های صنعتی داریم که ۴ میلیارد دلار صادرات داشته اند.
محسن صالحی نیا در نشست خبری افزود: حدود ۲۱۰ سرمایه‌گذار خارجی با سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری در شهرک‌های صنعتی برای ۱۷ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده اند.
وی با بیان اینکه ۶۰ شرکت مدیریت صادرات در شهرک‌های صنعتی ایجاد کرده‌ایم اضافه کرد: در ۷۷ شهرک و ناحیه صنعتی، برنامه‌های توسعه‌ای وجود دارد ضمن اینکه ایجاد ۴۳۸ شهرک صنعتی در مناطق روستایی هدف‌گذاری شده است.
صالحی ادامه داد: ایجاد ۹۶ شهرک صنعتی دولتی در دست اجرا بود که هم اکنون ۵۱ شهرک به بهره‌برداری رسیده و ۴۵ شهرک دیگر نیز در دست ساخت ساز است.
وی گفت: ۷ هزار ۹۴۰ هکتار از فضای شهرک‌های صنعتی به فضای سبز اختصاص یافته که در آن ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار درخت کاشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *