2

آنچه نیاز است درباره دندانپزشک کودکان بدانید

 

تصویر روز: تخصص دندانپزشکی کودکان مربوط به سلامت دهان کودکان از نوزادی تا سنین نوجوانی است. آنها برای مراقبت از دندان‌ها، لثه و دهان کودک تجربه و مهارت‌های لازم را دارند. دندان‌های کودکان در ۶ ماه اول زندگی ، شروع به رشد می‌کنند. در سن ۶ یا ۷ سالگی آنها اولین مجموعه دندان‌های خود را از دست داده و در نهایت دندان‌های دائمی جایگرین می‌شوند.

بدون مراقبت صحیح دندانپزشکی، کودکان با پوسیدگی دندان و بیماری‌های احتمالی دیگری روبرو می‌شوند که می‌تواند علاوه بر درد، عوارض دیگری در طول زندگی برای آنها ایجاد کند. امروزه پوسیدگی دندان در اوایل کودکی، ۵ برابر بیشتر از آسم و ۷ برابر بیشتر از زکام در اثر حساسیت است.

دندانپزشک کودکان چه مهارت‌هایی آموزش می‌بیند؟

دندانپزشک کودکان، مانند سایر دندانپزشکان باید حداقل ۴ تا ۶ سال دانشکده دندانپزشکی را پشت سر بگذارد و مدرک دندانپزشک عمومی را دریافت نماید، بعد از آن، برای تخصص در دندانپزشکی کودکان، باید ۲ تا ۳ سال دیگر نیز آموزش‌های تخصصی دریافت نماید. این دوره آموزشی در مطب دندانپزشکی انجام می‌شود که منحصرا با کودکان سروکار دارد. دندانپزشکان در این دوره‌ها یاد می‌گیرند چگونه آموزش‌های خود را به کار گیرند. همچنین بهترین راه‌های تعامل با کودکان، به ویژه نوزادان و کودکان دارای شرایط خاص را آموزش می‌بینند. پس از گذشت این دوره، فرد می‌تواند به عنوان یک دندانپزشک کودکان به صورت حرفه‌ای شروع به کار کند.

چه نوع درمان‌هایی توسط دندانپزشک کودکان انجام می‌شود؟

این متخصصین، مراقبت‌های بهداشتی جامعی در ارتباط با دهان ارائه می‌دهند که شامل موارد زیر است:

  • معاینات مربوط به سلامتی دهان نوزاد که شامل ارزیابی خطر پوسیدگی برای مادر و کودک است
  • مراقبت‌های پیشگیرانه از جمله تمیز کردن دندان‌ها، فلوراید دندان‌ها و همچنین توصیه‌های مربوط به تغذیه و رژیم غذایی
  • مشاوره در مورد عادت‌های کودکان، به عنوان مثال استفاده از پستانک و مکیدن انگشت شست
  • ارزیابی و درمان زودهنگام برای صاف‌کردن دندان‌ها و اصلاح ساختار دندان‌ها (ارتودنسی)
  • ترمیم حفره‌ها یا نقص‌های دندان‌ها
  • تشخیص شرایط دهان درارتباط با بیماری‌هایی مانند دیابت، نقص مادرزادی قلب، آسم، زکام ناشی از حساسیت، اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی
  • مدیریت بیماری‌ها و بیماری‌های لثه از جمله زخم‌ها ، فرنولاهای کوتاه، مخاط و بیماری پریودنتال کودکان
  • مراقبت از آسیب‌های دندانی به عنوان مثال دندان‌های شکسته، جابجا شده یا نامرتب

بیماران یک دندانپزشک کودکان چه سنن و سالی دارند؟

دندانپزشکان کودک می‌توانند کودکان را از بدو تولد تا دانشگاه درمان کنند. غالبا کودکان دارای نیازهای ویژه‌ای هستند که تا بزرگسالی ادامه می‌یابد. دندانپزشک کودکان از سابقه دندانپزشکی آنها و همچنین روش‌های خاص درمان و مراحل مورد نیاز قبل و حین درمان بیمار اطلاع دارد.

کجا می‌توانیم یک دندانپزشک کودکان پیدا کنیم؟

دندانپزشکان کودکان در مکان‌های مختلفی از جمله مطب‌های خصوصی، دانشکده‌های دندانپزشکی و مراکز پزشکی کار می‌کنند. متخصص اطفال نیز می‌تواند برای پیدا کردن دندانپزشک کودکان به شما کمک نماید.

جلسه معاینه دندانپزشک چگونه است؟

برای تعیین یک قرار ملاقات با دندانپزشک کودکان شما باید به همان روشی که سایر قرارها را انجام می‌دهید، عمل کنید. در هنگام معاینه بهتر است که همراه فرزندتان باشید و در صورت نیاز به سوالات دندانپزشک پاسخ دهید. سعی کنید به این سوالات، صادقانه پاسخ دهید. علاوه بر این اطمنیان حاصل کنید که کودک شما هنگام معاینه احساس آرامش و راحتی دارد. در این حالت، پس از چندبار رفتن به مطب، کودک شما احساس نگرانی از روند کار نخواهد داشت.

چرا باید یک دندانپزشک کودکان را به جای دندانپزشک عمومی انتخاب کرد؟

کلیه دندانپزشکان عمومی در زمینه دندانپزشکی کودکان آموزش می‌بینند و عمدتا توسط متخصصان دندانپزشکی کودکان به عنوان کارمند، تحت آموزش قرار می‌گیرند. برخی از دندانپزشکان عمومی نسبت به سایرین در درمان کودکان راحت‌تر هستند به ویژه اگر کار آنها ارائه خدمات به خانواده‌هایی باشد که با شرایط رفتاری که در طول درمان باید مورد توجه قرار بگیرند، آشنا باشند. اگر یک دندانپزشک عمومی در معالجه یک کودک خردسال با شرایط خاص راحت نباشد، بهتر است شما را به یک متخصص کودکان ارجاع دهد.

دندانپزشکان کودکان چه مزایایی را به کودکان می‌دهند؟

پیشگیری و درمان به همراه آموزش والدین و سایر متخصصان دندانپزشکی در مورد چگونگی درمان بهتر فرزندانشان، زمینه‌های اصلی تمرکز دندانپزشک کودکان است. این متخصصین که در دانشکده‌های دندانپزشکی و مراکز آموزش بیمارستان کار می‌کنند، در مورد یافتن روش‌های بهتر برای پیشگیری از مشکلات بهداشت دهان و دندان در کودکان، تحقیقاتی نیز انجام می‌دهند. بروشورها و مطالب آموزشی آنلاین فراوانی هستند که می‌توانند به والدین کمک کنند تا برای اولین مراجعه فرزندشان به دندانپزشک آماده شوند و در مورد محصولات پیشگیرانه بهداشت دهان و دندان نیز آگاهی پیدا کنند. با این حال یک دندانپزشک کودک می تواند کمک بسیار خوبی برای تامین یک عمر لبخندهای سالم برای فرزندان شما باشد.

دندانپزشکان کودک- بهترین مراقبت برای کودکان

کودکان بزرگسالان کوچک نیستند. آنها همیشه در معاینه دندانپزشکی قادر به تحمل و همکاری نیستند. این متخصصین به خوبی می‌دانند که چگونه کودکان را به روش‌هایی که راحت باشند، معاینه و معالجه کنند. علاوه بر این، دندانپزشکان کودک از تجهیزات ویژه‌ای برای تزیین مطب استفاده می‌کنند تا آرامش را برای کودکان فراهم نماید. یک دندانپزشک کودکان طیف گسترده‌ای از گزینه‌های درمانی برای مراقبت از دندان، لثه و دهان کودک شما ارائه می‌دهد.

 

 

 

 

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *