نقش روابط‌ عمومی در دست‌یابی سازمان به اهداف بازاریابی

da0cc0c9 ed11 4bc5 9453 b4da3bed7684

تصویر روز: بازاریابی، به‌عنوان یک مزیت رقابتی، همواره از جمله ضروریات اساسی در موفقیت یک مجموعه به‌شمار می‌رود.
دکتر محمود ترابیان، مدیر امور روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی بانک آینده که به مناسبت برگزاری هفتمین کنفرانس حرفه‌ای‌گرایی در روابط‌عمومی سخن می‌گفت با بیان این مطلب افزود: موفقیت همه‌جانبه یک سازمان، در تعامل با مشتریان بالفعل و به‌ویژه جلب مشتریان بالقوه، تنها با بهره‌گیری از شگردهای تبلیغاتی و بازاریابی، امکان‌پذیر خواهد بود.
وی در ادامه و در خصوص نقش و تاثیر روابط‌عمومی بر فرآیند تبلیغات و بازاریابی سازمان گفت: تمرکز «بازاریابی»، بیشتر بر مشتریان بالفعل و تأکید «روابط‌عمومی» بر روی تمامی گروه‌های اجتماعی؛ از جمله مشتریان بالقوه است. از همین‌رو، «مشتری» و در بیانی کلی «مخاطب»، فصل مشترک دو عرصه روابط‌عمومی و بازاریابی است.
مدیر امور روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی بانک آینده ادامه داد: در شرایطی که روابط‌عمومی و بازاریابی، فعالیت‌های ارتباطی، اطلاع‌رسانی و تبلیغی خود را به‌گونه‌ای تعاملی، شفاف، صحیح و با تکیه بر ویژگی‌های انسانی در قبال مشتریان پیش گرفته و در برابر تصمیمات و عملکرد سازمان پاسخ‌گو باشند، این دو بخش کاملاً در راستای دست‌یابی به اهداف مشترک، هماهنگ خواهند بود، اما چنان‌چه بخش بازاریابی، فارغ از جنبه‌های ارتباطات انسانی که لازمه برقراری تعاملی پایدار است، سیاست و برنامه‌های خود را تنها بر اساس تبلیغات صِرف تجاری و افزایش فروش بنا نهد، بدون تردید شاهد ظهور موانع و مشکلاتی در تحقق اهداف سازمانی، خواهیم بود.
ترابیان در ادامه به ضرورت تدوین یک برنامه جامع روابط‌عمومی در حوزه‌های بازاریابی و تبلیغات اشاره کرد و افزود: تدوین یک برنامه روابط‌عمومی کارآمد و فراگیر شامل مقوله‌هایی هم‌چون بازاریابی و فعالیت‌های تبلیغاتی، نخستین گام در راستای تأثیر بر مخاطبان و مشتریان به‌شمار می‌رود، تا آن‌جا که می‌توان اذعان داشت که هیچ راهکاری مؤثرتر از راهکارهای روابط‌عمومی نمی‌تواند در تثبیت جایگاه سازمان، عمل نماید.
وی در انتها با بیان این نکته که شناخت نقش و توان‌مندی روابط‌عمومی در حمایت از فعالیت‌های بازاریابی در دست‌یابی سازمان به اهداف مورد نظر، بسیار حائز اهمیت است افزود: پیاده‌سازی بهینه این نقش، افزایش «سهم از اذهان» در جامعه هدف را موجب می‌شود که به‌تبع آن، افزایش «سهم از بازار» را نیز در پی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *