۱۰ کشور کوچک جهان را بشناسید

برخی از کشورهای جهان آن‌قدر کوچک هستند که مساحت آن‌ها به ۵۰۰ کیلومتر مربع نیز نمی‌رسد. واتیکان، موناکو، نائورو، تووالو، سن‌مارینو، لیختن‌اشتاین، مالدیو و چند کشور دیگر جزو کوچک‌ترین کشورهای جهان‌اند. این کشورها بیشتر در اروپا، دریای کارائیب و اقیانوس آرام واقع شده‌اند.
اعتماد آنلاین: امروزه حدود ۱۹۵ کشور در جهان وجود دارند. وقتی نام کشور به میان می‌آید، ناخودآگاه سرزمینی پهناور با مردمان بسیار به ذهن انسان متبادر می‌شود، اما کشورهایی در جهان هستند که حتی از یک شهر هم کوچک‌ترند. این‌گونه کشورها بیشتر در اروپا، دریای کارائیب و اقیانوس آرام یافت می‌شوند. کشورهای زیادی وجود دارند که مساحت آن‌ها از ۴۰۰ مترمربع نیز کمتر است. مساحت کل ۱۰ کشور کوچک جهان چیزی حدود ۱۴۱۹.۴ کیلومترمربع است که از مساحت شهری، چون هیوستون تگزاس (۱۶۲۵.۲ کیلومتر مربع) نیز کمتر است.

به بررسی کوچک‌ترین کشورهای جهان می‌پردازد. طبق گزارش بخش آمار سازمان ملل متحد، ۱۰ کشور زیر جزو کوچک‌ترین کشورهای جهان به شمار می‌روند:

۱- واتیکان
۰.۴۴ کیلومترمربع

کوچک‌ترین کشور جهان واتیکان یا سریر مقدس است. این کشور فقط ۰.۴۴ کیلومترمربع وسعت دارد و از نظر مساحت کوچک‌ترین کشور محسوب می‌شود. واتیکان در پایتخت ایتالیا یعنی رم واقع شده و مرکز کاتولیک‌های جهان است. بزرگ‌ترین کلیسای دنیا با نام کلیسای سن‌پیتر در واتیکان قرار دارد. بیشتر آثار هنری دوره رنسانس مثل مجسمه «ترحم» (Pieta) و «آفرینش آدم» در این کلیسا جای گرفته‌اند. درآمد این کشور از کمک‌های داوطلبانه بیش از یک میلیارد کاتولیک تامین می‌شود و باقی‌مانده پول را نیز از فروش تمبر و کارت‌پستال، یادگاری برای توریست‌ها و گرفتن ورودی برای موزه‌ها به دست می‌آورند.

۲- موناکو
۲ کیلومترمربع

موناکو در فرنچ ریویرا واقع شده و به جایگاهی برای میلیونرها و میلیاردهای جهان تبدیل شده است. این کشور دومین کشور کوچک جهان است و تنها ۲ کیلومترمربع وسعت دارد. این کشور به قمار و ارائه کالاها و خدمات لوکس معروف است و به همین دلیل مورد توجه افراد ثروتمند قرار گرفته. موناکو از سه جهت با فرانسه هم‌مرز است و از سوی دیگر به دریای مدیترانه می‌رسد. بیشتر مردم این کشور فرانسوی‌زبان هستند. موناکو با ۳۶ هزار نفر جمعیت متراکم‌ترین کشور جهان نیز لقب گرفته است. مهم‌ترین اتفاق در این کشور مسابقات فرمول یک است که سالانه در خیابان‌های شهر برگزار می‌شود.

۳- نائورو
۲۱ کیلومترمربع

نائورو جزیره‌ای در شرق استرالیا و کوچک‌ترین جزیره جهان است. این کشور در دهه ۸۰ میلادی به خاطر معادن فسفاتی که در آن وجود دارد معروف شد، اما امروزه دیگر مورد توجه گردشگران نیست. این جزیره قبلاً با نام «جزیره دلپذیر» شناخته می‌شد. معادن فسفات این کشور تقربیاً خالی شده و نرخ بیکاری به ۹۰ درصد رسیده است. ۱۰ درصد دیگر نیز در دولت کار می‌کنند. تعداد افرادی که اضافه‌وزن دارند در نائورو بسیار زیاد است. حدود ۹۷ درصد از مردان و ۹۳ درصد از زنان این کشور اضافه‌وزن دارند و به همین دلیل نیز بیشترین آمار ابتلا به دیابت نوع ۲ در جهان متعلق به این کشور است. حدود ۴۰ درصد از مردم نائورو مبتلا به دیابت هستند. این کشور با ۲۱ کیلومترمربع مساحت سومین کشور کوچک جهان است.

۴- تووالو
۲۶ کیلومترمربع

تووالو با نام قدیم «جزایر الیس» در اقیانوس آرام و شمال شرقی استرالیا قرار دارد. این کشور با ۲۶ کیلومترمربع چهارمین کشور کوچک جهان است. تقریباً ۱۰ هزار نفر در این کشور زندگی می‌کنند. تووالو هشت کیلومتر جاده و یک بیمارستان دارد. این کشور زمانی مستعمره بریتانیا بود، ولی از سال ۱۹۷۸ اعلام استقلال کرد. گردشگران به خاطر دوری این منطقه از سایر کشورها زیاد به تووالو سفر نمی‌کنند. تعداد گردشگران در سال ۲۰۱۰ حدود ۲ هزار نفر بوده که ۶۵ درصد از آن‌ها برای کار به آنجا رفته بودند.

۵- سن‌مارینو
۶۱ کیلومترمربع

این کشور با مساحت ۶۱ کیلومترمربع در ایتالیا قرار دارد و پنجمین کشور کوچک جهان قلمداد می‌شود. گفته‌اند که سن‌مارینو قدیمی‌ترین کشوری است که اعلام استقلال کرده و از ثروتمندترین کشورهاست. سن‌مارینو با ۳۰ هزار نفر، پایین‌ترین نرخ بیکاری در جهان را دارد.

۶- لیختن‌اشتاین
۱۶۰ کیلومترمربع

این کشور آلمانی‌زبان تنها کشوری است که کاملاً در آلپ قرار دارد. لیختن‌اشتاین بین سوئیس و اتریش واقع شده است. این کشور با توجه به تولید ناخالص ملی‌اش کشوری ثروتمند بوده و نرخ بیکاری آن به پایین‌ترین حد رسیده است (حدود ۱.۵ درصد). سفر به لیختن‌اشتاین کمی دشوار است، چون هیچ فرودگاهی ندارد. مسافران برای رسیدن به این سرزمین پادشاهی باید به فرودگاه زوریخ بروند.

۷- جزایر مارشال
۱۸۱ کیلومترمربع

جزایر مارشال، با نام رسمی جمهوری جزایر مارشال، جزیره‌ای است که در اقیانوس آرام قرار دارد و تقریباً بین آمریکا و هاوایی و قاره اقیانوسیه واقع شده است. این کشور قبلاً جزو میکرونزی، یکی از سه مجمع‌الجزایر بزرگ اقیانوس آرام و از مناطق قاره اقیانوسیه، بوده و از حیات وحش بی‌نظیری برخوردار است. بیش از ۸۰ نوع ماهی و ۱۶۰ نوع مرجان در این جزایر وجود دارد.

۸- سنت کیتس و نِویس
۲۶۱ کیلومترمربع

این ۲ جزیره در دریای کارائیب واقع شدند و تقریباً جزو اولین جزایری هستند که اروپایی‌ها آن‌ها را اشغال کردند. اقتصاد این کشور به توریسم، کشاورزی و صنایع کوچک وابسته است. صادرات شکر در این کشور سابقه طولانی دارد. گیاهان بزرگی که اطراف هتل‌ها و سواحل قرار دارد باعث زیبایی آنجا شده است. همچنین این جزایر مکان‌های هیجان‌انگیزی برای شنا و شیرجه دارد.

۹- مالدیو
۳۰۰ کیلومترمربع

این مکان پرگردشگر در اقیانوس هند واقع شده و کوچک‌ترین کشور آسیا از لحاظ مساحت و جمعیت محسوب می‌شود. بیش از ۱۱۹۲ جزیره مرجانی در مالدیو قرار دارد که حدود ۹۰ هزار کیلومترمربع از این کشور را تشکیل داده‌اند و همین امر سبب شده مالدیو پراکنده‌ترین کشور جهان شود. این کشور زمانی تحت سلطه پرتغال، آلمان و بریتانیا بود، اما در سال ۱۹۶۵ اعلام استقلال کرد. مالدیو به خاطر سواحل سفید و آب‌های تمیزش بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

۱۰- مالت
۳۱۶ کیلومترمربع

مالت جزیره‌ای در دریای مدیترانه است. جمهوری مالتا از سه جزیره تشکیل شده: گُزو، کومینو و مالتا. این کشور با ۴۵۰ هزار نفر جمعیت، یکی از متراکم‌ترین کشورهای جهان از لحاظ جمعیت قلمداد می‌شود. گردشگران از سراسر جهان برای هوای آفتابی، سواحل زیبا، تاریخ غنی و حیات وحش جالب به این کشور سفر می‌کنند. این کشور با ۳۱۶ کیلومترمربع دهمین کشور کوچک جهان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *