khatoni

۵۰ درصد خرید های اینترنتی با رمز دوم انجام می شود

تصویر روز: عضو هیات مدیره بانک ملی ایران اعلام کرد: هر ماه بیش از۵۰ درصد مردم برای خرید های اینترنتی خود از رمز های دوم استفاده می کنند.

به گزارش تصویر روز مسعود خاتونی با حضور در برنامه “میزبان” رادیو ایران در گفت و گو با کارشناس این برنامه ضمن اعلام این مطلب اظهارداشت: با توجه به افزایش روز افزون خرید های اینترنتی، از همکاران خود در نظام بانکی انتظار داریم تا ضمن ایجاد ابزار های لازم، در این خصوص اطلاع رسانی مناسبی انجام دهند.
وی افزود: در بانک ملی بیش از۴۵ میلیون نفر کارت بانکی دارند. بررسی ها نشان می دهد که تنها در مهر ماه امسال بالای ۵۵ درصد آنان از کارت خود برای استفاده از خرید های اینترنتی و موبایلی استفاده کرده اند.
وی گفت: اگر این آمار را به سایر شبکه بانکی گسترش دهیم ، می توان به این نتیجه رسید که بیش از ۵۰ درصد مردم برای خرید های اینترنتی خود از رمز دوم استفاده می کنند.
افزایش سرقت های اینترنتی
معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی معتقد است: با افزایش بهره گیری مشتریان از خدمات و پرداخت بانکداری الکترونیک ، میزان جرایم برای سوء استفاده از این موضوع نیز افزایش یافته است.
مسعود خاتونی معتقد است: طی سال های گذشته توسعه استارتاپ ها و افزایش کسب و کارهای اینترنتی و استفاده این مشاغل از ابزارهای بانکی به موضوع فیشینگ دامن زده و فضا را برای سرقت اطلاعات بیشتر کرده است.
به گفته وی مجموع این اتفاقات موجب شد تا نظام بانکی به این نتیجه برسد که دیگر راهکارهای قبلی پاسخگوی امنیت مشتریان نیست. لذا برای جلوگیری ازاین اتفاقات باید به سمت شیوه های جدید ازجمله بکار گیری از رمز یکبار مصرف حرکت کرد.

596841c6 e1fd 4762 b843 672
دلایل تاخیر در اجرای رمز یکبار مصرف
عضو هیات مدیره بانک ملی ایران در پاسخ به سوال کارشناس برنامه در خصوص دلایل تاخیر در اجرای رمز یک بار مصرف گفت: برای اجرای این کار دو مشکل در خصوص تدوین قوانین لازم و بخش اطلاع رسانی وجود داشت.
وی می گوید: طی سال های گذشته کسب و کارهای نوین به سرعت شکل گرفتند ولی متاسفانه قوانین مربوطه در این خصوص نتوانست همپای این کسب و کارها رشد کند.
به گفته وی مشکل بعدی در این خصوص عدم اطلاع رسانی وآگاهی بخشی مناسب در این بخش بود که مغفول مانده بود.
ورود بانک ها به موضوع رمز یکبار مصرف
مسعود خاتونی افزود: با توجه به اهمیت موضوع ، بانک ها طی دو سال گذشته به این طرح ورود پیدا کردند اما به دلیل فراهم نبودن شرایط لازم ، رمز یکبار مصرف قابلیت اجرا پیدا نکرد.
وی تصریح کرد: علی رغم مشکلات موجود خوشبختانه بانک مرکزی نیز طی دو سال گذشته بطور جدی به این موضوع ورود پیدا کرد ، اما برای ایجاد بسترهای مورد این طرح زمان بیشتری لازم بود.
وی معتقد است: با توجه به پی گیری های صورت گرفته توسط بانک مرکزی و سایر بانک ها انشالله با فراهم شدن زیر ساخت های لازم در آینده ای نزدیک شاهد عملیاتی شدن رمز های یکبار مصرف در کشور خواهیم بود.

5efb6c6d 1e4a 4901 a1cc 5eb
دارندگان گوشی های غیر هوشمند نگران نباشند
معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی ایران در خصوص پایداری شبکه گفت: مردم در این خصوص نگران نباشند. به گزارش تصویر روز وی افزود: صرفا هنگام نصب برنامه بانکی نیاز به اینترنت وجود دارد.زیرا پس از آن دیگر نیازی به اینترنت نیست و رمز یکبار مصرف بصورت آفلاین روی گوشی های هوشمند ارسال خواهد شد.
وی تصریح کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته برای کسانی که گوشی های هوشمند ندارند نیز بسترUSSD فراهم کرده ایم که این افراد برای دریافت رمز یکبار مصرف دیگر نیازی به اینترنت ندارند.

برنامه بانک ها برای اطلاع رسانی و آموزش مردم
عضوهیات مدیره بانک ملی ایران در ادامه این گفت و گو در خصوص نگرانی و آشنا نبودن مردم با اجرای این طرح اظهارداشت:این موضوع در جلسات بانک مرکزی بصورت جدی مطرح و مورد بررسی قرار گرفته است.
به گفته وی در این جلسات مقرر شد تا بانک ها از طریق اطلاع رسانی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی مردم را با ابعاد مختلف این طرح آشنا کنند.
مسعود خاتونی تاکید کرد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته این طرح از ابتدای دی ماه عملیاتی خواهد شد. بنابراین اطلاع رسانی در این خصوص نیز به مرور افزایش خواهد یافت.

3ab759c0 c144 444e bc42 277
اطلاع رسانی در سایت بانک ملی
عضوهیات مدیره بانک ملی ایران یادآور شد: با آغاز اجرای طرح رمز یکبار مصرف مشتریان صرفا با دریافت این رمز می توانند خرید های اینترنتی خود را انجام دهند.
وی افزود: تمام مراحل استفاده از رمز یکبار مصرف برای گوشی های هوشمند و غیر هوشمند درسایت بانک ملی وجود دارد و مشتریان می توانند بدون نیاز به حضور فیزیکی در شعبه ، از این روش بهر مند شوند.

حمید طلیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *