zanganeh

زنگنه: از حق ملت ایران نمی‌گذریم

تصویر روز: وزیر نفت اعلام کرد: نباید از ایران بخواهند بعد از لغو تحریم‌ها هم تولید نفت خود را کاهش دهد.

 بیژن زنگنه که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، ​افزود: از جانب مردم ایران می‌گویم این حق ملت ماست و یک بشکه هم کاهش غیرمنطقی تولید نفت را نمی‌پذیرم و ما هم از حق ملت ایران نمی‌گذریم.
وی افزود: در حال حاضر تولید نفت ما از بازار خارج شده و آن‌هایی که تولید بیشتری دارند باید در آینده در مقابل تولید بیشتر کاهش بیشتری داشته باشند.
زنگنه تصریح کرد: دیروز نامه‌ای به رئیس کنفرانس فرستادم و خواستم که به اطلاع سایر اعضا هم برساند که به دلیل شرایط خاص کاهش غیر داوطلبانه داریم و از سهمیه تاریخی کمتر تولید می‌کنیم؛ آن‌ها که تولید بیشتر داشتند باید کاهش بیشتر داشته باشند.
وزیر نفت درپاسخ به سوالی درباره پیوستن شش کشور اروپایی به اینستکس، گفت: تا زمانی که پول نفت در اینستکس جابه جا نشود اتفاقی نیفتاده است، اگر پول نفت جابجا شود می‌توان گفت سازوکاری ایجاد شده است. بدون ورود پول نفت به این سیستم اتفاقی نیفتاده است.
وزیر نفت همچنین درپاسخ به این سوال که موضع ایران در قبال کاهش تولید نفت که قرار است در اجلاس پیش رو مورد بررسی قرار گیرد چیست، گفت: اگر توافق کاهش تولید نفت تمدید شود این یک دستاورد برای اوپک است اگر هم بیشتر کاهش یابد من حمایت می‌کنم و دستاورد بزرگتری است.
زنگنه درخواست روسیه برای حذف میعانات گازی از سهم این کشور در چارچوب توافق کاهش تولید نفت را هم «منطقی» خواند و گفت: بحث ما در اوپک درباره میعانات نیست و بحث نفت خام مطرح است. عادلانه نیست چیزی را که ما در محاسبات و معادلات اوپک نداریم از روسیه بخواهیم آن را رعایت کند.
وی افزود: هرچند روسیه عضو اوپک نیست، اما باید به گونه‌ای با این کشور رفتار کرد که با اعضای اوپک رفتار می‌شود.
وزیر نفت تصریح کرد: هیچ‌وقت میعانات در محاسبات اوپک نبوده و نخواهد بود. مساله اوپک نفت خام است.
زنگنه درباره اینکه وزارت نفت چه تسهیلاتی را برای شرکت‌های اروپایی مایل به تجارت نفتی با ایران در نظر گرفته که از تحریم‌های آمریکا ترس دارند، گفت: ما کاری انجام نمی‌دهیم. اگر آن‌ها ترس دارند خودشان راهش را بلد هستند، اما ما کاری برای آن‌ها نمی‌توانیم انجام دهیم. مگر اینکه بروند مجوز آمریکا را بگیرند یا کار‌هایی که بقیه کشور‌ها انجام می‌دهند صورت دهند.
وزیر نفت در پاسخ به سوال دیگری درباره پیش‌بینی او در خصوص اجلاس اوپک، گفت: چیزی را نمی‌توان پیش‌بینی کرد، اما دلیلی را هم نمی‌بینم که جلسه پیچیده باشد.
وی درباره بازار نفت در سال آینده میلادی هم گفت: قیمت تابع تولید و عرضه و تقاضا است. پیش بینی می‌شود در سه ماهه اول و دوم سال آینده عرضه نسبت به تقاضا افزایش پیدا کند که در این صورت به قیمت نفت فشار وارد می‌شود.
بیژن زنگنه، در واکنش به موضوع استیضاحش در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: چرا باید نگران استیضاح باشم؟ مگر تا حالا فشاری به ما وارد نکرده‌اند؛ ما همواره تحت فشار زندگی می‌کنیم. استیضاح حق مجلس است و وزیر هم موظف است جواب دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *