solimani.bimeh

اعلام میزان خسارت آشوب‌های اخیر، هفته آینده

تصویر روز: رئیس بیمه مرکزی اعلام کرد: تا اوایل هفته آینده فهرست کامل واحد‌های آسیب دیده در آشوب‌های اخیر و میزان خسارت آن‌ها را اعلام می‌کنیم.

به گزارش تصویر روز به نقل از صدا و سیما، غلامرضا سلیمانی در حاشیه بیست و ششمین همایش بیمه و توسعه در پاسخ به سوالی درباره میزان خسارات آشوب‌های اخیر در کشور گفت: در جریان این اعتراضات برخی از واحد‌های تجاری، شعب بانک‌ها و پمپ‌های بنزین آسیب دیدند. تعدادی از این واحد‌ها بعلاوه بیمه آتش سوزی، پوشش‌های آشوب و بلوا را هم داشتند.
رئیس کل بیمه مرکزی تصریح کرد: ارزیابی‌های اولیه نسبت به خسارات واحد‌های دارنده بیمه آشوب و بلوا شده، اما بررسی دقیق نیاز به زمان بیشتری دارد. تا اوایل هفته آینده فهرست کامل واحد‌های آسیب دیده و میزان خسارات آن‌ها را اعلام می‌کنیم.
موافقت مجلس با تداوم معافیت بیمه‌های زندگی و درمان از مالیات بر ارزش افزوده
رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به موافقت مجلس با معافیت بیمه‌های زندگی و درمان از دایره پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، از اعلام میزان خسارت آشوب‌های اخیر تا هفته آینده خبر داد.
غلامرضا سلیمانی در حاشیه بیست و ششمین همایش بیمه و توسعه در نشستی خبری اظهار داشت: علت اینکه امسال محور همایش را چالش‌های ضریب نفوذ قرار دادیم، بحث مالیات و قوانین و مقررات، بحث تورم و بازار‌های موازی است.
وی افزود: در بیمه زندگی و درمان پیشنهادی که از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شده این است که دو رشته درمان و زندگی همچنان از مالیات بر ارزش افزوده معاف باشند.
رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه روش‌های مختلف برای افزایش ضریب نفوذ بیمه و رقابتی‌تر کردن بیمه زندگی با سایر بازار‌ها وجود دارد، گفت: در پژوهشکده بیمه در حال بررسی راه‌هایی برای این موارد هستیم؛ فرهنگ‌سازی باید به ویژه در دو زمینه صدور و پرداخت خسارت انجام شود، اما این موضوع زمان بر است و باید به طور دائمی انجام شود.
وی ادامه داد: ما باید از طریق رسانه‌ها و مدارس به طور دائم درباره بیمه فرهنگ سازی کنیم و در همیت راستا امسال و برای اولین بار زنگ بیمه در مدارس سراسر کشور به صدا درآمد و این کار در سال‌های آینده ادامه خواهد یافت.

شرکت‌هایی که به استاندارد‌های مورد نظر نرسند، ادغام می‌شوند
رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به سوالی درباره ادغام شرکت‌های بیمه تاکید کرد: ادغام دستوری نیست و ما به عنوان نهاد ناظر در صورتی که شرکت بیمه‌ای پرتفوی قابل قبول نداشته باشد، یا آن شرکت را ادغام و یا ادامه فعالیت آن را متوقف می‌کنیم. شرکت‌ها هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای رسیدن به استاندارد‌های تعیین شده هستند. به گزارش تصویر روز سلیمانی درباره ایجاد سازمان ملی ریسک اظهار داشت: کمیته این سازمان با حضور کارشناسان بیمه مرکزی و اساتید دانشگاهی تشکیل شده، ولی در آینده باید ساختاری برای آن تعریف شود؛ هدف ما این است که این سازمان از حالت دولتی خارج شده و ترکیب آن خصوصی باشد.

رئیس شورای عالی بیمه درباره مصوبه هیئت مدیره بیمه البرز برای انتخاب مدیرعامل در شرایطی که یکی از اعضای آن هنوز تایید نهاد ناظر را نداشته است، گفت: مقام ناظر به این موضوع ورود پیدا کرد و مشکل قانونی نبود. زمان امضای حکم، از نظر تطبیق تاریخ موضوع رعایت شده بود.

فعالیت ۱۰ شرکت استارتاپی در حوزه صنعت بیمه
وی درخصوص فعالیت شرکت‌های استارتاپی (کمک نوآور) با اشاره به فعالیت با بیان اینکه ۱۰ شرکت در حوزه بیمه فعال هستند، گفت: ما این شرکت‌ها را کارگزاری تعریف کردیم و آیین نامه آن نیز تدوین و ابلاغ شده است.

طراحی صورت‌های مالی نمونه برای شرکت‌های بیمه
سلیمانی همچنین به برنامه بیمه مرکزی برای صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه اشاره کرد و گفت: با هماهنگی سازمان حسابرسی، بورس و بیمه مرکزی در حال تدوین صورت‌های مالی نمونه و الگو برای شرکت‌های بیمه هستیم و کار تقریبا در حال اتمام است؛ امیدواریم صورت‌های مالی سال ۹۸ براساس این الگو نوشته شود.
وی درباره نوسان در کسری ذخایر فنی شرکت‌های بیمه نیز توضیح داد: روش‌های مختلفی مانند ذخیره مثلثی یا تطبیقی برای تعیین این موضوع وجود دارد. ما در سال ۹۷، سه برابر سال ۹۶ به شرکت‌های بیمه اعلام کردیم که ذخیره فنی بگیرند تا بنیان شرکت‌ها محکم‌تر شود.

ضریب نفوذ بیمه‌ای ایران؛ ۲.۴ درصد
رئیس کل بیمه مرکزی گفت: ضریب نفوذ بیمه‌ای ایران در منطقه دوم است درحالیکه ضریب نفوذ بیمه‌ای کشور‌های توسعه یافته حدود ۶ درصد است.
غلامرضا سلیمانی در مصاحبه با خبرنگار ما افزود: علاقه مندیم ضریب نفوذ بیمه‌ای ایران در منطقه به رتبه اول ارتقا پیدا کند و از این نظر نیز به کشور‌های توسعه یافته نزدیک شویم.
وی گفت: برای اینکه این امر محقق شود در برنامه ششم توسعه ضریب نفوذ بیمه‌ای ۷ درصد دیده شده که به نظر می‌رسد تا پایان برنامه ششم توسعه دور از دسترس است، اما برای اینکه به هدف گذاری نزدیک شویم باید بتوانیم بیمه زندگی را فعال کنیم.
سلیمانی افزود: در کشور‌های مختلف بررسی شده برای اینکه بیمه زندگی افزایش پیدا کند شیوه‌های جدیدی را درنظر می‌گیرند که عملا بیمه زندگی رشد پیدا کرده و هنگامی که بیمه زندگی ارتقا یابد ضریب نفوذ هم افزایش پیدا می‌کند.
وی گفت: در مجموع سبد (پرتفوی) بیمه‌ای کشور ۱۴.۵ درصد مربوط به بیمه زندگی است درحالیکه این رقم در کشور‌های پیشرفته ۶۰ درصد است.
رئیس کل بیمه مرکزی ایران افزود: برای رشد بیمه زندگی باید بررسی‌هایی در این زمینه و چالش‌های آن انجام شود تا ضریب نفوذ بیمه زندگی افزایش یابد.
سلیمانی گفت: در همایش روز بیمه دقیقا روش‌های پیشنهادی و مشوق‌های لازم و نحوه محاسبه بیمه زندگی و نرخ فنی که همه آن‌ها می‌تواند عاملی برای رشد نفوذ بیمه‌ای باشد بررسی می‌شود.گفتنی است؛ ضریب نفوذ بیمه‌ای یعنی سهم صنعت بیمه از تولید ناخالص داخلی

فروش برخط بیمه شخص ثالث و تکمیلی
رئیس کل بیمه: ۱۵ شرکت از امروز به طور رسمی می‌توانند بیمه نامه‌های خود را به صورت برخط (آنلاین) صادر کنند.
غلامرضا سلیمانی در همایش ملی بیمه و توسعه افزود: صنعت بیمه با بیش از ۸۵ سال قدمت از سال ۱۳۱۴ با سبدی (پرتفویی) حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان در قالب ۳۲ شرکت که یکی از آن‌ها شرکت بیمه ایران که تنها شرکت دولتی است در حال خدمت رسانی به همه دستگاه ها، بنگاه‌ها و مردم کشور است.
وی گفت: تنوع محصولات بیمه‌ای در کشور حدود ۲۵ نوع است، اما مردم با بعضی از این خدمات آشنا هستند و شرکت‌های بیمه‌ای باید تلاش خود را برای شناساندن انواع دیگر بیمه به جامعه و استفاده از این خدمات به کار گیرند تا این صنعت بتواند اطمینان و آرامش را برای جامعه به ارمغان بیاورد و مردم دیگر نگران آینده خود نباشند چرا که هدف صنعت بیمه دریافت حداقل مبلغ بیمه از بیمه شده و جبران خسارت در رویداد‌های فردی و گروهی در اسرع وقت است.
سلیمانی ادامه داد: مکانیزم صنعت بیمه جمع آوری و استفاده از پول‌های خرد مردم و تزریق آن به اقتصاد ملی و کمک به رفاه اجتماعی است به همین دلیل محور اصلی این همایش افزایش ضریب نفوذ بیمه‌ای در کشور است که در حال حاضر این ضریب حدود ۲/۴ درصد است که این ضریب در منطقه خاورمیانه و قفقاز نسبت به کشور امارات که ۲/۹ درصد است پایین تر، ولی نسبت به کشور‌های ترکیه، عربستان، پاکستان، کویت و حتی کشور‌های آسیای میانه بالاتر است.
وی گفت: بیمه در یک تعریف کلی یعنی مدیریت ریسک و به عبارتی ریسک با بیمه عجین شده، اما این ریسک در تمام بنگاه‌ها وجود دارد به همین دلیل بیمه مرکزی به دنبال ایجاد مرکز ملی مدیریت ریسک در کشور است که با همکاری سایر دستگاه‌ها فعال خواهد شد.
سلیمانی افزود: صنعت بیمه در جهت تحول سلامت از برنامه‌های دکتر روحانی بوده برای کمک به بخش درمان تکمیلی به صورت گروهی، خانوار و انفرادی فعالیت می‌کنند و در حال حاضر حدود ۱۳/۵ میلیون نفر تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی هستند تا بتوانند از طریق شرکت‌های بیمه گر بخشی از هزینه‌های سنگین درمانی خود را تامین کنند.
وی گفت: علت این که ضریب نفوذ بیمه‌ای در کشور ما نتوانسته به ۶ درصد کشور‌های پیشرفته برسد عدم خرید بیمه نامه‌های زندگی پس انداز است که در سبد ما حدود ۱۴ درصد است، اما در کشور‌های دیگر حدود ۶۰ درصد می‌شود که نشان می‌دهد یکی از برنامه‌های اصلی بیمه آن است که برای خرید آن باشد که هم به مردم و هم به بودجه دولت کمک شود.
سلیمانی ادامه داد: ۱۵ شرکت در ایران که حدود ۸۰ درصد سبد (پرتفوی) بیمه‌ای شخص ثالث، درمان تکمیلی و آتش سوزی را به عهده دارند از امروز به صورت آنلاین همه بیمه نامه‌های خود را می‌توانند صادر کنند و ارزیابی خسارت و پرداخت خسارت بدون حضور خسارت دیدگان در مراکز انجام خواهد شد.
رئیس کل بیمه مرکزی گفت: در حال حاضر ۱۱۵ شرکت دانش بنیان هم در حال کمک به صنعت بیمه هستند تا به دست یابی به بیمه هوشمند کمک کنند ضمن این که یکی دیگر از برنامه‌های امسال در این نشست انتخاب چهره ماندگار صنعت بیمه است که در یک کمیته مستقل و با حضور صاحب نظران و طی فرآیندی طولانی انتخاب شده که در انتهای نشست از ایشان تقدیر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *