بزرگ کاور 1398 10 05

مشارکت موسسه ملل در طرح گردشگری مفخم

تصویر روز: طرح گردشگری مجموعه فرهنگی‌تاریخی مفخم بجنورد با هدف توسعه صنعت توریسم و ایجاد فرصت‌های اقتصادی، با توافق استاندار خراسان شمالی با مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری ملل نهایی شد.

 محمدعلی شجاعی استاندار خراسان شمالی در دیدار سید امین جوادی مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری ملل، گفت: «اجرای طرح گردشگری مجموعه فرهنگی‌تاریخی مفخم سبب رونق گردشگری و پویایی اقتصاد می‌شود.

بر اساس این گزارش، در این دیدار با هدف توسعه صنعت توریسم و ایجاد فرصت‌های اقتصادی، اجرای طرح گردشگری مجموعه فرهنگی‌تاریخی مفخم با سرمایه گزاری موسسه مالی و اعتباری ملل، موردتوافق قرار گرفت.

پیش از این نیز استاندار خراسان شمالی با اشاره به اینکه مجموعه مفخم در شهر بجنورد از ظرفیت و پتانسیل لازم برای ایجاد فضایی مشابه با میدان امام اصفهان برخوردار است، بر پیگیری این پروژه با مشارکت حوزه عمرانی و گردشگری استان تأکید کرده بود.

آیینه‌خانه مفخم یکی از یادمان‌های برجسته دوره قاجار در حدود سال ۱۳۰۰ هجری به دستور یار محمدخان شادلو، معروف به سردار مفخم ساخته‌شده و با شماره ۱۱۶۷ به ثبت ملی رسیده است.

عمارت مفخم نیز که هم‌زمان با آیینه‌خانه ساخته شد، بزرگ‌ترین و شاخص‌ترین اثر تاریخی دوره قاجار در خراسان شمالی است و با شماره ۹۵۲ در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده است.به گزارش تصویر روز به نقل از برنا ، این بنای مجلل ۳۴ اتاق با دو تالار بزرگ دارد. نمای اصلی ساختمان در سمت جنوب است که سراسر آن به زیباترین وجهی با انواع فنون کاشی‌کاری معرق، هفت‌رنگ و با طرح‌ها و نقوش انسانی، حیوانی، اسلیمی، ختایی و هندسی زینت یافته است.

fe04f84d 6e3f 4ff8 8505 61446733e539

مصالح بکار رفته در بنا آجر با ملات گچ است و هر طبقه ساختمان دارای دو ایوان شمالی و جنوبی است، سرتاسر بنا با کاشی‌های خشتی و هفت‌رنگ زیبا در اندازه و شکل‌های مختلف به رنگ‌های فیروزه‌ای، زرد، صورتی، بنفش، سفید، سبز، سرخ و سیاه کاشی‌کاری شده و هر ستون با طرح و نقش خاص خود زینت داده شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *