khansari

رشد ۶۰۰ درصدی بودجه شرکت‌های دولتی

تصویر روز: رئیس اتاق تهران اعلام کرد: بودجه شرکت‌های دولتی در سال ۹۹، هزار و چهارصد و هشتاد و چهار هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که بیش از ۶۳۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

 به گزارش صدا و سیما، مسعود خوانساری در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: سال ۱۳۷۰ بودجه شرکت‌های دولتی ۱۲۰۶ میلیارد تومان بوده که در صورت تاثیر دادن تورم تا سال ۱۳۹۹ این رقم معادل ۲۰۱ هزار میلیارد تومان می‌شود در حالی است که در لایحه بودجه ۱۳۹۹ رقم بودجه شرکت‌های دولتی رقمی معادل ۱۴۸۴ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که نشان می‌دهد تلاش‌ها برای خصوصی سازی اقتصاد شکست خورده است بنابراین سیاست‌گذاران اقتصادی باید روش‌های بهینه‌ای را برای این امر در نظر بگیرند.
وی همچنین گفت: در فاصله سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۴ رشد سرمایه‌گذاری در کشور بیش از ۳۰ درصد تولید ناخالص ملی بود که این میزان در سال ۱۳۹۷ به کمتر از ۱۸ درصد رسید که کمترین میزان سرمایه گذاری در ۴۰ سال اخیر است.
رئیس اتاق تهران گفت: با لحاظ کردن نرخ استهلاک می‌توان گفت که انباشت سرمایه در کشور نه تنها رشد نداشته بلکه در حال کاهش است با این روند حتی اگر محدودیت ریسک اقتصادی کشور نیز رفع شود به واسطه تضعیف انباشت سرمایه، روند تولید با مشکل جدی مواجه خواهد شد.
خوانساری گفت: در ۴۰ سال گذشته تورم تحت تاثیر عواملی مانند تحریم‌ها و سوء مدیریت‌ها به طور متوسط ۱۸ درصد بود، اما در سال ۹۷ این میزان به ۲۶ و ۹ دهم درصد و در هفت ماهه نود و هشت به ۴۲ درصد افزایش یافته است.
وی افزود: در شش ماهه نخست امسال نقدینگی کشور ۲۴۳ هزار میلیارد تومان رشد داشت یعنی از ۱۸۸۳ هزار میلیارد تومان به ۲ هزار و ۱۲۶ هزار میلیارد تومان رسید که اگر برای مهار این رشد نقدینگی فکری نشود تورم بیشتری را به همراه خواهد داشت و در نتیجه به دهک‌های پایین جامعه فشار بیشتری وارد خواهد کرد.
خوانساری، انباشت کالا در گمرک را یکی از مشکلاتی بیان کرد که فعالان اقتصادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
وی افزود: در این باره مکاتبات زیادی را با رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور داشتیم که تا امروز بسیاری از آن‌ها بی جواب مانده است.
رئیس اتاق تهران گفت: حدود ۲۰۰ کانتینر مواد آرایشی و بهداشتی که فاسد شدنی است ۱۰ ماه در گمرکات معطل مانده و اگرچه وزارت صمت هفته گذشته با ترخیص آن‌ها موافقت کرده، اما در کاغذ بازی اداری بانک‌ها همچنان این ترخیص معطل مانده است.
خوانساری افزود: بانک مرکزی می‌گوید اگر این کانتینر‌ها ترخیص شود ارز از کشور خارج می‌شود، اما باید این نکته را توجه کرد که قطعاً بعد از گذشت ۱۰ ماه فروشنده ارز خود را دریافت کرده و یک فروشنده بدون دریافت ارز، جنس نمی‌دهد.
وی ادامه داد: کاغذ بازی‌ها در ادارات و سازمان‌های دولتی و هماهنگ نبودن دستگاه‌ها موجب شده سرمایه افراد در گمرکات هدر رود.
رئیس اتاق تهران گفت: مکاتبات و مراجعات زیادی درباره فشار‌های مالیاتی اخیر داریم که در این باره از دولت می‌خواهیم با برگزاری جلسه ای، شکایات را بررسی کند و اگر اقداماتی نادرست بود و در حق مودیان، اجحافی صورت می‌گیرد روند را اصلاح کند تا بنگاه‌ها بیش از این دچار آسیب نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *