seil

گزارش بیمه AON از خسارت سیل‌ در ایران

سیل فروردین ماه ایران؛ نهمین حادثه طبیعی خسارت بار جهان

تصویر روز: شرکت بیمه AON در گزارشی از حوادث طبیعی‌ای که در سال ۲۰۱۹ بیشترین خسارت را داشته‌اند، نوشته است.
به گزارش تصویر روز به نقل از انتخاب ، یک شرکت بین‌المللی بیمه، گزارشی جدید از حوادث طبیعی سال ۲۰۱۹ منتشر کرده است که در آن سیل‌های فروردین ماه امسال ایران جزو ۱۰ حادثه خسارت‌بار آن قرار دارد.

براساس اطلاعات این گزارش، ۴۰۹ حادثه طبیعی در یک سال گذشته در دنیا رخ داده‌اند که ۲۳۲ میلیارد دلار به اقتصاد دنیا خسارت وارد کرده‌اند، طوفان هاگیبیس در ژاپن، سیل‌ها در رودخانه میسیسیپی در ایالات متحده آمریکا و سیل‌های فروردین ماه ایران جزو زیان‌بارترین حوادث رخ داده قرار دارند.

گفته می‌شود سیل‌های عجیب فروردین ماه امسال در سرتاسر ایران، ۷۷ کشته و ۸.۳ میلیارد دلار خسارت به همراه داشته است، یعنی بیش از ۳ درصد خسارات همه حوادث طبیعی در سرتاسر دنیا در سال ۲۰۱۹ به اقتصاد ایران وارد شده است.

سیل در ایران؛ نهمین حادثه خسارت بار جهان

فهرست این حوادث از به ترتیب بیشترین خسارت‌های اقتصادی از این قرار است:

میزان ضرر اقتصادی(میلیارد دلار) تعداد قربانی‌ها محل حادثه حادثه ردیف
۱۵.۰ ۹۹ ژاپن طوفان ۱
۱۵.۰ ۳۰۰ چین سیل ۲
۱۰.۰ ۳ ژاپن طوفان ۳
۱۰.۰ ۰ ایالات متحده آمریکا سیل ۴
۱۰.۰ ۸۳ باهاما، ایالات متحده آمریکا، کانادا، کاراییب طوفان ۵
۱۰.۰ ۱۰ ایالات متحده آمریکا سیل ۶
۱۰.۰ ۱۷۵۰ هند سیل ۷
۹.۵ ۱۰۱ چین، فیلیپین، ژاپن سیل ۸
۸.۳ ۷۷ ایران طوفان ۹
۸.۱ ۸۱ هند، بنگلادش طوفان ۱۰

در این رابطه در این گزارش شرکت بیمه «ای اُ ان» نوشته شده است: «پرخسارت‌ترین حادثه سال ۲۰۱۹ سیل بود که به تنهایی ۸۲میلیارد دلار به اقتصاد ضرر وارد کرد، به طوری که ۵ مورد از ۱۰ حادثه زیان‌بار به سیل مربوط بود؛ سیل در ایالات متحده آمریکا، چین، هند و ایران جزو این حوادث بودند. این ۵ اتفاق ۵۳میلیارد دلار خسارت به همراه داشته است.»

از سویی در این گزارش مشخص شده است که سیل‌های فروردین ماه ایران بیشترین خسارت را در خاورمیانه، آفریقا و اروپا به همراه داشته است.

میزان ضرر اقتصادی(میلیارد دلار) تعداد قربانی‌ها محل حادثه حادثه ردیف
۲.۷ ۱۳۰۳ آفریقای جنوبی طوفان ۱
۱.۶ ۲ غرب و مرکز اروپا طوفان ۲
۸.۳ ۷۷ ایران سیل ۳
۲.۵ ۷ اسپانیا سیل ۴
۱.۱ ۰ اروپای مرکزی گرمای شدید ۵

کل خسارت حوادث طبیعی در این مناطق ۳۹میلیارد دلار بوده است که بیش از ۲۰درصد آن از ایران است.

در این رابطه در این مطالعه آمده است: «جالب است که بیشترین خسارت‌ها از حوادث طبیعی در خاورمیانه، اروپا و آفریقا مربوط به کشورهای اروپایی نیست، بلکه مهم ترین حادثه طبیعی در این منطقه در خاورمیانه مربوط به یک سیل چند هفته‌ای در ۲۵ استان و ۴۴۰۰ روستای ایران است. نزدیک به ۸۰نفر در این اتفاق کشته شدند و بیش از ۸میلیارد دلار خسارت به این کشور وارد شد.»

تغییراقلیم و حوادث طبیعی

به گفته برخی محققان بخشی از دلیل وقوع این حوادث طبیعی(که به تعبیری این حوادث محصول اعمال انسان‌هاست) به گرمایش زمین و تغییراقلیم برمی‌گردد.

بخش زمین‌شناسی ناسا در این رابطه در سال ۲۰۰۵ نوشته بود: «تغییراقلیم شاید عامل حوادث طبیعی امروز نباشد اما به احتمال زیاد روی فجایع آینده تاثیر می‌گذارد، افزایش دمای زمین باعث افزایش خطر خشکسالی و طوفان‌ها در مناطق مختلف می‌شود.»

این اتفاقی است که در یک سال اخیر در مناطق مختلف ایران نمونه‌های آن مشاهده شد و حتی به گفته رییس کارگروه هواشناسی و اقلیم شناسی هیات ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها بارش‌های فروردین ماه ارتباط مستقیم با تغییراقلیم دارد.

او در گفت‌وگویی با خبرآنلاین در این رابطه می‌گوید: «یکی از ویژگی های تغییراقلیم پدیدار شدن پدیده های حدی است، بارش‌های فروردین رگباری بود به همین دلیل آن را به تغییراقلیم مرتبط می‌دانیم. بررسی‌های ما نشان می‌دهد از نظر شدت در گذشته از این بارش‌ها در ایران رخ داده‌اند اما باران‌های فروردین امسال چند روزی تداوم داشتند، اتفاقی که در گذشته رخ نداده بود. بارش‌های چند روز اخیر سیستان‌وبلوچستان هم به همین شکل است. این ها بی نظمی اقلیمی هستند که بخاطر تغییراقلیم تشدید پیدا کردند.»

 خسارت ۸.۳ میلیارد دلاری ارتباطی به تغییراقلیم ندارد

البته به گفته محققان، تغییراقلیم هرچند در بارش این باران‌های سیل‌آسا نقش داشته‌اند، نمی‌توان آن را دلیل خسارت ۸.۳میلیارد دلاری سیل‌های فروردین دانست.

علیجانی در این باره می‌گوید: «خسارت‌ها ناشی از عدم آمادگی انسان نسبت شرایط طبیعی است، زیرساخت‌های ما برای این حوادث آماده نیستند، مطالعه‌ای داشتم که نشان می‌داد ما باید در همه نقاط کشور ۴۰درصد آمادگی مواجهه با بارش شدید را داشته باشیم اما اصلا اینگونه نیست. اگر آمادگی کافی را داشتیم، سیل فروردین ماه خسارتی نداشت و یا حداقل خسارت آن کمتر بود.»

این موضوعی است که نمونه آن در همین سیل در شیراز مشاهده شد و یک اشتباه مهندسی در ساخت‌وساز جاده‌ای منجر به یک سیل انسان‌ساخت در در دروازه قرآن شیراز شد.

امیر آقاکوچک دانشیار دانشگاه کالیفرنیا در ایرواین گفته بود: «این یک نمونه از فعالیت‌های انسانی است که به هرحال در این مورد اثرات سیل را تشدید کرده است.».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *