818658 589

۶۸ درصد تصور می‌کنند به کرونا مبتلا نمی‌شوند

تصویر روز: رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران گفت: بر اساس نظرسنجی از مردم استان تهران متأسفانه با وجود اینکه ۸۰ درصد آنان از این بیماری اطلاع درستی دارند، اما ۶۸ درصد تصور می‌کنند به این بیماری مبتلا نمی‌شوند.

دکتر علیرضا زالی در مصاحبه با صدا و سیما که به طور زنده از خبر شبکه 5 سیما پخش شد افزود: درخواست جدی ما از مردم این است که به توصیه های بهداشتی توجه کنند و به ویژه در ایام پایانی سال با توجه به توصیه های مدیرعامل بهشت زهرا (س) از حضور در بهشت زهرا (س) خودداری کنند.
وی گفت: در نظرسنجی ای که در استان تهران انجام شد 80 درصد مردم با وجود اطلاع رسانی صدا و سیما و فضای مجازی اطلاع درستی از این بیماری دارند اما 68 درصد تصور می کنند به این بیماری مبتلا نمی شوند و این گمان خطرناکی است که نگران کننده محسوب می شود.
دکتر زالی افزود: بر اساس نتایج دیگر این نظرسنجی، 60 درصد مردم استان تهران با وجود همه توصیه های بهداشتی و درمانی و خبرهای اطلاع رسانی شده، این بیماری را جدی نگرفته اند و 40 درصد معتقدند که ماندن در خانه مانع از ابتلای به این بیماری نمی شود.

دکتر زالی: سیگار از ابتلا به بیماری کرونا پیشگیری نمی کند

رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران گفت: سیگار و نیکوتین آن به هیچ عنوان مانعی برای ابتلا نشدن به بیماری کرونا نیست و خبرهای منتشر شده در این خصوص تکذیب می شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، دکتر علیرضا زالی در حاشیه نشست ستاد کرونای استان تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خبر منتشر شده در فضای مجازی را مبنی بر اینکه مصرف دخانیات موجب پیشگیری ابتلا به بیماری کرونا می شود؟ تأیید می کنید؟ افزود: نیکوتین موجود در سیگار ماده ای سمی است که مژک های سیستم راه تنفسی را فلج می کند و موجب تحلیل سیستم ریوی می شود و از آنجا که برای مبتلا نشدن به کرونا نیازمند به ظرفیت بالای ریه ها هستیم مصرف دخانیات این ظرفیت را آسیب می رساند و اینگونه سخن ها به هیچ وجه پایه علمی ندارد.
وی گفت: نیکوتین هیچ اثری در پیشگیری از ابتلا به این بیماری ندارد و ساختار سیستم تنفسی را تا سطح نایژه ها و مجموعه درختچه تنفسی از بین می برد.
دکتر زالی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بنا دارید هتل ها را نیز به عنوان مراکز درمان بیماران کرونا اضافه کنید؟ افزود: چنین بحثی به هیچ وجه مطرح نیست و برای بیماران مبتلا به کرونا که از بیمارستان ها ترخیص می شوند به جهت اینکه تا 14 روز از شروع علایم می توانند همچنان منتقل کننده این بیماری باشند معتقدیم باید مکانی بینابینی بین بیمارستان و منازلشان در نظر گرفته شود تا از بهبودی کامل این افراد ترخیص شده مطمئن شویم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تا امروز با کمبود تخت های بیمارستانی در استان تهران مواجه شده اید؟ گفت: در تهران 30 هزار تخت در اختیار دانشگاه ها و بخش های خیریه و تأمین اجتماعی است که 12 هزار تخت از این تعداد در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی سه گانه تهران، بهزیستی، شاهد و بقیه الله (عج) است و ما از همه ظرفیت این بیمارستان ها هنوز استفاده نکرده ایم و هنوز اشباع نشده است.
دکتر زالی افزود: ما تاکنون کمبود تخت نداریم و فقط در خصوص نقاهتگاه ها مطالبی مطرح شد که این ارتباطی با تخت بیمارستانی ندارد و به نوعی بحث اقامتی بینابینی برای بیماران ترخیص شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *